KOMMENTAR: – Vi skal endre måten du bruker TV-en din på, måten du spiller, sosialiserer og konsumerer underholdning. Vi skal rett og slett revolusjonere stua di!
Slik åpner den amerikanske Nintendo-sjefen Reggie Fils-Aime sin årlige pressebrifing på Electronic Entertainment Expo (også kjent som E3) i Los Angeles denne uka. Deretter ramser han opp Netflix, Hulu Plus og Amazon Video som nye innholdsleverandører til den kommende konsollen Wii U.
Missa du en av pressekonferansene? Les alt om E3 her.
De siste årene har denne konferansen vært den største arenaen for rivalisering mellom konsollgigantene Sony, Microsoft og Nintendo. Fram til nå har hovedfokuset vært dataspill, men i år handler det om noe mer. I tillegg til å spille skal du nå kanalisere alt medieinnholdet ditt gjennom spillkonsollen.
I stedet for å fokusere på innovative nyskapende spillopplevelser, bruker Microsoft og Nintendo mye energi på å fortelle hvordan du kan bruke en Xbox og en Wii U til å se film, TV, Sport, høre musikk og være sammen med vennene dine gjennom sosiale kanaler. Sony beveger seg også i den retningen, om enn noe mer subtilt.
Dette kan virke som en fornuftig strategi sett i lys av hvordan bransjen har utviklet seg. For tre år siden kom Apple inn fra sidelinja og rev vekk selve fundamentet for den tradisjonelle konsollbaserte spillindustrien. I dag kan en gutteromsutvikler tjene seg søkkrik på å selge et mobilspill til sju kroner i AppStore.
Sentrum i stua
Pengene og fokuset har flyttet seg til enklere, mer tilgjengelige spill med bredere nedslagsfelt. I tillegg er spillkonsollenes egenart i ferd med å viskes ut. De fleste spill er tilgjengelig på alle plattformer. Det er langt mellom de eksklusive konsollspesifikke titlene.
Dette har nok fått både Microsoft, Sony og Nintendo til å skjelve litt med tanke på framtiden for sine egne spillplattformer. Alle tre har kommet fram til at spillkonsollen trenger å bli et komplett mediesenter dersom den skal overleve.
For noen år siden var «mediesenter» det heteste ordet i bransjen. Men på tross av iherdig innsats og brukervennlige løsninger fra mange aktører har ikke ideen om en total undholdningsmaskin blitt helt allemannseie ennå.
Nå ser det derimot ut til å bli sving på sakene. Alle teknologi- og underholdninggigantene satser knallhardt på å samle det digitale medieinnholdet ditt. Og samtlige aktører ønsker at du skal velge deres løsning framfor andres. Apple, Microsoft, Samsung, Sony, Nintendo, Boxee, Squeezebox og flere andre ruster opp til kamp – vinneren stikker av med TV-en, fjernkontrollen, sofaen og hele stua.
Vinneren stikker av med TV-en, fjernkontrollen, sofaen og hele stua.
Dette er gode nyheter for oss forbrukere. Det betyr at vi får bedre, billigere og mer spennende tjenester å velge mellom.
Jeg skal ikke spå en vinner, men jeg registrerer at Apple og Microsoft ser ut til å sitte på de mest velutviklede løsningene. Så kanskje er det snart duket for en ny duell mellom de to historiske rivalene?
Historisk sett vet vi også hva som skjer når flere formater kjemper om publikums gunst. Blu-Ray vant over HD-DVD, VHS vant over Beta, Apples iPod vant over Microsofts Zune.
Til sjuende og sist er det uansett du og jeg som bestemmer. Noen overlever, andre forsvinner. Det skjer garantert denne gangen også.
Og ikke glem at fremtidens skjermunderholdning sannsynligvis ikke lar seg sperre inne i en boks. Var det noen som sa «nettsky»?
Les også: Ny teknoduo vil gi deg spill rett i TV-apparatet
Roy Strømsnes er nettsjef i NRK P3 – diskuter hans innlegg i kommentarfeltet.