Poltergeist

  • Guild Wars 2
  • Slippdato: 28.08.2012
  • Plattform: PC
  • Sjanger: MMORPG

Endelig er det slutt på den irriterende «pek-klikk-og-gå-dit-mekanikken» fra forløperen. Guild Wars 2 har et dynamisk kontrollsystem som fungerer.

Vær forberedt på å bli dratt inn i en vakker og eventyrlig verden når dette MMO-spillet slippes 28. august.

Jeg har spilt betatesten for spillet og det er tydelig at ArenaNet har gjort mye riktig med oppfølgeren til Guild Wars fra 2005.

Guild Wars 2 er ikke perfekt, men jeg har stor tro på at dette kan bli en nydelig spillopplevelse.

Vi befinner oss i fantasiverdenen Tyria, 250 år etter handlingen i den siste utvidelsespakken til Guild Wars, Eye of the Norh.

Fem drager har i lang tid sovet under Tyria, men nå har de våknet opp, trengt seg opp til overflaten og skaper kaos og ødeleggelse på sin vei.

Rasene i Tyria må nå samarbeide for å overvinne de eldgamle monstrene.

Flere spillbare raser

I Guild Wars var menneske den eneste spillbare rasen. Nå har du også mulighet til å velge asura, dyktige ingeniører som holder til vest på kontinentet, norn, stolte krigere fra det kalde nord, charr, usiviliserte, katteaktige skapninger som holder til i øst og sylvari, en splitter ny rase for Guild Wars 2.

Sylvari-rasen har bare eksistert i Tyrias verden i 25 år. De vokste frem fra et gigantisk, magisk tre og lever i kontakt med naturen siden de også er en del av den.

Med sitt alveaktige utseende appellerte sylvariene til meg, og jeg valgte derfor denne rasen da jeg skulle utforme min figur.

Du har en rekke valgmuligheter for å tilpasse utseendet på skapningen din, men det beste var at du også får innvirkning på hvordan historien i spillet utformes. Gjennom en serie valg lager du deg en slags biografi som påvirker handlingen i spillet og hvordan de datastyrte figurene i spillet reagerer på deg.

Dette gjorde figuren min mer interessant, og førte til at jeg følte et sterkere eierskap til historien.

Les også: Diablo 3 – Himmelsk avslutning på en helvetes spillserie.

Se åpningssekvensen for Sylvari-rasen her: (Sniktitten fortsetter under videoen).

Våpenet bestemmer

I Guild Wars 2 er det åtte forskjellige yrker som avgjør hvilke ferdigheter, egenskaper og utstyr du kan bruke. Hvilken rase du velger har ingenting å si for hvilket yrke du kan ha.

Yrkene er delt inn i tre grupper. «Warrior» og «guardian» er krigere, «engineer», «thief» og «ranger» er eventyrere, mens «mesmer», «elementalist» og «necromancer» er lærde. Necromancerens mørke krefter og blodmagi ble mitt valg.

I de fleste MMO-spill velger man ferdigheter fra et ferdighetstre, men i Guild Wars 2 åpner nye ferdigheter seg automatisk etter hvert som figuren din går opp i nivå ved hjelp av erfaringspoeng.

Hvilke angrep du faktisk kan bruke avhenger av hvilke våpen du er utstyrt med. Dette gir deg en rekke flere valgmuligheter og gjør deg friere, siden det betyr at du får et nytt sett med angrep når du bytter til en annen type våpen.

Spillet lar deg ha to våpen på figuren din som du kan skifte mellom med et enkelt tastetrykk. Dette er en smart måte å la deg skifte angrep og ferdigheter på utifra hvordan type fiende du skal hamle opp med.

Les også: Anmeldelse av Star Wars – The Old Republic!

Sniktitten fortsetter under bildet.

Kartet i Guild Wars 2 lar deg lett teleportere til 'way points' du har oppdaget, slik at du ikke trenger å gå deg ihjel. (Foto: NCSoft).

Annerledes oppdragssystem

Systemet for hvordan du får oppdrag er markant forskjellig fra slik det var i Guild Wars.

Her er det ingen grønne utropstegn som henger over oppdragsgiverne, men hendelser du velger å ta del i eller ikke, slik vi så i Rift fra 2011.

Etter hvert som du utforsker Tyria vil du komme over områder der det skjer forskjellige ting, som for eksempel at landsbybeboerne blir angrepet av en horde med udøde. Når du går inn i området der dette skjer dukker oppdraget automatisk opp på skjermen din, men du velger selv om du ønsker å bidra eller ikke og du blir belønnet etter hvor bra innsats du gjør.

Slik så figuren min ut i betatesten for Guild Wars 2. (Foto: NCSoft).

Hvordan hendelsen utspiller seg skal ha innvirkning på spillverdenen, men jeg fikk ikke mulighet til å se hvor godt dette fungerte.

På grunn av en overflod av spillere i samme område var det aldri noen oppdrag som feilet.

Det var aldri noe problem å forsvare landsbybeboerne og dermed fikk vi heller ikke se hva som hadde skjedd om de hadde dødd.

Dette vil nok bli mer balansert når spillet blir lansert og spillerne får spredt seg til forskjellige områder.

Jeg synes dette er en interessant måte å utforme et oppdragssystem på, men jeg synes samtidig det var litt rotete. Det var ikke like enkelt å holde kål på hvilke oppdrag man har mulighet til å utføre som normalt, men mulig dette er en vanesak.

I tillegg til å kjempe mot datastyrte figurer, kan du selvfølgelig også utfordre andre spillere til strid i Guild Wars 2. Du kan delta i både arenakamper og slag der spillere på ulike servere kjemper mot hverandre.

Jeg har ikke testet dette i denne sniktitten, men kommer tilbake til det i anmeldelsen av spillet.

Stort potensial

Grafikken i spillet er ikke spesielt imponerende, men vakkert er likevel et ord som beskriver Guild Wars 2.

Konseptkunstnerne i ArenaNet har gjort en fabelaktig jobb. Selv ble jeg bergtatt av det maleriske landskapet som omkring meg.

Guild Wars 2 har stort potensial og det blir spennende å se hvordan publikum tar i mot dette eventyret når det slippes i slutten av august. Spillet kan nok ikke være noen konkurranse for World of Warcraft, men jeg tror dette kan appellere til den samme gruppen spillere som liker Funcoms The Secret World.

Les også: Anmeldelse av The Secret World – Utfordrende og engasjerende.

Har du trua på Guild Wars 2? Si din mening i kommentarfeltet!