SimCity. (Foto: Maxis)
Det første «SimCity»-spillet fra 1989 revolusjonerte spillbransjen ved å ikke ha noen mål. Dette skjermbildet er hentet fra Mac-versjonen, det fantes også en PC-utgave med fargegrafikk.

SimCity 2000. (Foto: Maxis)
Med «SimCity 2000» (1993) ble spillet mer kompekst og det var mulig å bygge metropoler med kloakk og transportsystem.

SimCity 3000. (Foto: Maxis)
«SimCity 3000» (1999) var stort sett kun en oppgradering fra forgjengeren, men la til blant annet søppelhåndtering.

SimCity 4. (Foto: Maxis)
«SimCity 4» (2003) introduserte mer komleks spillmekanikk, og knyttet forsøksvis spillet opp mot nabobyer og nettspilling. Med vekslende hell. (Alle foto: Maxis)

Gamescom, Köln: Byggespill har en spesiell plass i mitt hjerte. Jeg har ikke tall på timene som har gått med til å bygge opp, og administrere, gigantiske metropoler. Borgermester, teknisk sjef, transportansvarlig, politiker og byggmester, er noen av titlene jeg gjerne skulle hatt på CV-en om SimCity-spillene hadde gitt faktiske studiepoeng.

Utvikleren Will Wright sjokkerte en hel spillverden ved å lage et spill uten mål, i SimCity (1989) var det ikke meningen å «vinne». Du fikk verktøyene til en digital sandkasse og kunne selv bestemme hva du ville gjøre.

Etter det første spillet oppstod det en ny sjanger, og det ble produsert en lang rekke «sim»-spill: SimTower (1994), SimCopter (1996), The Sims (2000), og nå sist SimCity 4 (2003) for å nevne noen – sistnevnte det forrige ordentelige bybyggerspillet i serien. Minecraft er et av de nyeste eksemplene på et spill hvor spillerne får verktøy og en åpen verden, men må skape sin egen historie.

Med det nye SimCity (ikke et femtall etterpå) vil utgiveren EA og utvikleren Maxis gjenskape spillserien og ta den med inn i PC-spillverdenen anno 2012.

ANMELDELSE: Anno 2070 – spennende fremtidsstrategi

Rett på nett

Det første som er radikalt annerledes er det ekstremt nære tilknytningen til sosial spilling. Byer knyttes sammen via spillets eget økosystem «SimCity World».

Mens SimCity 4 forsøkte å skape et sosialt konsept rundt bybygginga, siterte utviklerne i Maxis under årets Gamescom-messe at de har latt seg inspirere av DICE og Battlefield 3 sitt «BattleLog»-system i dette nye spillet. Hvor spillere kan holde kontakten, se hva de andre driver med og jobbe på utfordringer sammen. Og hva er navnet på dette? Joda, «CityLog».

Utfordringer vil være en viktig del av dynamikken i nye SimCity. Alt måles og det vil bli lagt vekt på konkurranse mellom spillere – ikke bare mellom venner, men også på et globalt nivå.

Hvem kan øke innbyggertallet mest? Hvem har best kollektivtransport? Hvem har mest forurensing? Alt dette må taes hensyn til i den virutelle ordførerjobben.

ALT FRA: Spillmessa Gamescom 2012 – les alle sniktittene her

Siden spillet er knyttet uløselig til nettet, har Maxis utvidet et konsept fra forgjengeren. Nabobyer vil påvirke hverandre i større grad – enten med forurensing, arbeidskraft, strøm, vann, olje, og så videre. Salg av ressurser vil være viktig ettersom du kan spesialisere byen din.

Den halvtimeslange spillbare pre-alpha-versjonen Maxis hadde med seg til Tyskland gav ingen indikasjon på om denne spesialiseringen vil være obligatorisk, eller om du får muligheten til å styre dette selv.

(artikkelen fortsetter under bildet)

SimCity. (Foto: EA / Maxis)
Slik ser en del av «SimCity World» ut. Her kan du se på globale råvarepriser, få nye utfordringer til byen din, og kommunisere med venner. (Foto: EA / Maxis)

Kjent og kjært

Den tidlige utgaven av det nye spillet gav meg likevel flere pekere på at spillet også holder seg tro mot seriens prinsipper. Soner (tomter) er fortsatt med, hvor du kan markere områder for bolig-, kommersiell- eller industriellutbygging. Det som ikke var med i den versjonen vi fikk prøve var varierende tetthet på tomtene – «light»-, «medium»- eller «heavy»-tomter glimret med sitt fravær, men dette kan selvsagt endres frem til den ferdige versjonen.

Veiene kan bygges på flere måter. I det du velger byggeverktøyet for vei, dukker det opp flere visuelle hjelpelinjer slik at du kan få rette hjørner og en symmetrisk by. Det er også mulig å bruke et frihåndsverktøy for å nærmest tegne svingete veier, noe som igjen gir byen din et mer organisk utseende. Tomtene som du kan plassere langs veiene genereres ut i fra hvordan du legger veien, så selve byggeprosessen er mer strømlinjeforma enn tidligere. Samtidig klarte ikke jeg å bygge tomter uten vei, og det var lett å plassere veien slik at det ble store tomrom mellom noen tomter.

Glassbox-motoren, som driver hele spillet, simulerer hvert enkelt menneske og viser dem på skjermen. Du kan zoome inn og følge en person fra huset de bor i, gjennom trafikk(kork)en, frem til arbeid.

Samme motor kan også vise grafisk en rekke viktige informasjonslag på skjermen. Velger du å bygge et sykehus dukker et informasjonslag opp på skjermen som på en skala fra rødt til grønt forteller hvor god dekning helsesystemet har i byen din. Plasserer du sykehuset inntil veien ser du så hvor mye av byen som blir omfattet av bygget.

RETRO: Rune mimrer om SimCity fra 1989 – delta i diskusjonen

På samme måte får du informasjon om brannsikkerhet, kriminalitet, strøm, utdanning, vanntilførsel og andre lignende egenskaper byen din har. Samme fargeskala brukes også for å indikere trafikkorker, og hvor du må bygge ut veinettet for at byen skal fungere optimalt. Spillmotoren og den simuleringen av hvert enkelt menneske i byen gjør at du også visuelt og klart kan se hvordan transportnettverket ditt fungerer.

En litt irriterende og nøysom oppgave i SimCity 4 var avløpssystemene, mye tid måtte brukes på å dekke hele byen med et tilfredsstillende kloakksystem. I det nye spillet er rørene automatisk en del av veinettet, så dette går lett som en lek. Interessant nok kan du se hvor mye kloakk som er i omløp, og slik vurdere om du må bygge flere renseanlegg.

Apokalypsen kommer

For noen er det også morsomt å bygge opp, for så å rive ned. Alle med en gal liten diktator inne i seg kan gleder seg – katastrofer er også med i nye SimCity.

Etter en liten halvtime med spillet på Gamescom-messa åpnet himmelen seg, og enorme meteorer gjorde kort prosess med min gryende småby. Kaos og panikk spredde seg, men mest av alt var jeg lei meg for at jeg ikke fikk være med på gjennoppbyggingen av det lille samfunnet.

Selv om et par andre spill (som CitiesXL-serien og Cities in Motion) har forsøkt seg på forskjellige varianter av bysimulerings er det ingen som har klart å konkurrere. Etter å ha prøvd SimCity (2013) for første gang er jeg trygg på at Maxis vil beholde tronen blant simuleringsspillene.

Fortell om dine minner fra SimCity-serien i kommentarfeltet under traileren.

«SimCity» er ventet på det norske markedet i februar 2013.