Gamescom, Köln: Oppussing av gamle spillserier er i vinden som aldri før. Klassikere får slengt på ny grafikk, heftigere action og ofte noen skikkelig store våpen.

De første bildene fra XCOM: Enemy Unkown tidligere i år gav inntrykk at spillserien ville ta et steg vekk fra den turbaserte og taktiske spillmekanikken til fordel for høyoktanskyting på romvesener.

Under årets Gamescom-messe valgte å Firaxis sette to streker under det faktum at et nytt XCOM-spill ikke betyr enda et generisk FPS-spill. Nei, de holder seg nesten overraskende tro mot det originale spillkonseptet.

Med 15 år siden forrige spill i serien kom ut ble jeg overrasket over hvor mye som var likt i Xbox 360-versjonen som ble vist frem.

«We come in peace»

UFO-er angriper jorda og en global allianse ved navn XCOM settes i sving for å bekjempe invasjonsstyrkene. Et virkelig globalt samarbeid, hvor også norske styrker er med – denne gangen representert blant annet med soldaten Sigurd Andersen!

DEBATT: Spillopplevelser som aldri slutter

Første oppdrag i spillet er å velge hvor den globale forsvarsbasen skal være. Den kan du fylle med utstyr, skip, laboratorier og soldater.

Hver soldat må du selv trene og gi utstyr til, og mister en av dem livet i kamp så er han eller hun borte for godt. Permanent død i spill er uvanlig i dag, og gav meg et emosjonelt bånd til min lille fire soldater store skvadron på rekordtid.

Spillebrettet vises fortsatt i fugleperspektiv, men med en oppgradert grafikkmotor slik at du sømløst kan snurre kameraet rundt og få bedre oversikt over kampområdet.

(artikkelen fortsetter under bildet)

XCOM: Enemy Unkown. (Foto: 2K Games)
XCOM: Enemy Unkown. (Foto: 2K Games)

For å flytte troppene bruker du den venstre stikka for å markere på kartet hvor du vil at hver enkelt soldat skal bevege seg. Er han/hun i innen rekkevidde for en utenomjordisk motstander kan du med et raskt trykk på LT-knappen velge hvilket angrep du vil bruke.

ALT FRA: Gamescom 2012

I starten er det ikke så mye å velge i mellom, men etter et par kamper får soldatene dine mer avansert utstyr. Senere i spillet, når forskerne har fått analysert romvesnene du tar med tilbake til basen, åpner det seg muligheter for ganske artige våpen.

Laber grafikk

Etter en god innføring (tutorial) tok det kort tid før jeg var midt ute på slagmarken både i Kina og USA, følelsen av at jorden var under angrep kom raskt. Vanskelighetsgraden går også bratt oppover i løpet av de første oppdragene, noe som er viktig for spillere som kjenner konseptet fra før.

Det som skurret mest med utgaven av spillet som ble vist frem på spillmessa i Tyskland var grafikken.

Ute på slagmarken er du så langt unna at detaljnivået er bra, men i det du utfører et angrep zoomer kameraet inn for å gi spillet et oppdatert utseende. Produsenten fortalte til Filmpolitiet at de ønsket å gi spillere som er vant med skytespill noe de kan kjenne igjen, men når du kommer tett på blir det åpenbart at grafikkmotoren ikke er av 2012-modell.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Skjermbilde fra «XCOM: Enemy Unkown». (Foto: 2K Games)
Skjermbilde fra «XCOM: Enemy Unkown». (Foto: 2K Games)

Spesielt inne på basen, hvor du møter og snakker med en rekke mennesker som hjelper deg i jakten på romvesenene, er detaljnivået ganske labert. Figurene har knapt synkronisering mellom lepper og stemmer, og minner meg mest av alt ut som et spill fra godt over fem år siden (se bildet over).

På slike forhåndsvisninger som dette er det ofte en tidlig versjon av spillet som vises, så dette kan endre seg frem mot lansering.

Nytt i dette spillet er også flerspillermuligheter. En viktig tilbakemelding fra tilhengerne av spillserien var muligheten til å ta på seg rollen som romvesnene, og det skaper mange interessante og spennende kamper. Det er tross alt nesten alltid mer utfordrende å spille mot et menneske enn en datamaskin.

LES OGSÅ: Intervju med spillets sjefsprodusent: — Du husker hvordan romvesenene drepte mora di

Likevel er det en tålmodighetsprøve å spille turbaserte spill mot andre. Du må vente på at motstanderen har gjort sitt trekk før du kan gjøre noe, og spillet kan enkelt sammenlignes med sjakk.

Utvikleren har lagt til en tidsbegrensing på 90 sekunder per spiller per runde. Det hjelper, men flerspillerdelen i XCOM: Enemy Unkown vil være forbeholdt de mest interesserte tilhengerne av serien.

Det er godt å se at noen tør å satse på spill som krever tid og taktisk tenkning på dette nivået. Om du ser bort i fra grafikken så tegner det nye spillet i XCOM-serien seg til å være en god gjenskaping av en klassisk spillserie.

Hva er ditt forhold til XCOM-spillene? Legg inn dine meninger i kommentarfeltet som du finner under traileren.

«XCOM: Enemy Unkown kommer ut i norske butikker den 12. oktober i år.