– Vi elsket Niko (hovedpersonen fra GTA IV) og følte han var en sterk hovedperson i et spill, og vi var blitt glad i John Marshton (hovedpersonen fra Red Dead Redemption), forteller Dan Houser, en av sjefene i spillstudioet Rockstar, om arbeidet med å finne hovedpersonen til GTA V i siste utgave av det amerikanske spillbladet Game Informer.
– Folk fortalte oss at å satse på westernspill ville være en økonomisk katastrofe, men vårt utgangspunkt var å lage noe spennende med en hovedfigur du ville bli glad i. Etter to spill med dette utgangspunktet følte vi at samme oppskrift ikke ville overgå forventningene til folk, det var da vi kom på tanken om å lage dette spillet med tre hovedpersoner.
Etter enorm suksess i 2008 med Grand Theft Auto IV, både hos publikum og kritikere, startet Rockstar straks arbeidet med oppfølgeren.
ANMELDELSE: GTA IV – brutalt og genialt
Spillserien har skapt overskrifter over hele verden helt siden 90-tallet, spillere har full kontroll over figuren og kan reise hvor de vil i en åpen spillverden. Det betyr også at det er mulig å stjele biler og være en skikkelig kjeltring.
Større enn det vi har sett i tidligere Rockstar-spill
I GTA V er den virtuelle byen inspirert av Los Angeles og har fått navnet Los Santos.
Området spillerne kan utforske er i følge informasjon fra siste utgave av Game Informer større enn det vi har sett i Red Dead Redemption, GTA IV og GTA: San Andreas til sammen. Du kan også utforske havbunnen.
– Utviklingen av spillet har vært utfordrende, fortsetter Hauser i intervjuet med Game Informer. – Mens vi før måtte holde liv i en historie, må vi nå holde tak i hele tre stykker.
– Du får spille både helten og skurken i GTA V.
Michael, Trevor og Franklin (se bilde øverst i saken) er navnene på hovedpersonene som spillet vil dreie rundt. Men, understreker Houser, det vil ikke være slik at du gjør ett oppdrag ferdig for så å bytte til neste person. Klarer Rockstar å holde det de lover, vil det definitivt være en måte å fortelle spillhistorier på vi ikke har sett tidligere.
Historien til de tre hovedpersonene skjer samtidig, noe som betyr at du må bytte mellom Michael, Trevor og Franklin kontinuerlig.
– Vi har et sterkt galleri av sidefigurer, men kanskje mindre omfattende enn tidligere. Siden folkene du slåss eller krangler med er de andre hovedfigurene du selv styrer.
De bekrefter at det ikke vil være noe dating i dette spillet, men absolutt vennskap som kan pleies.
(artikkelen fortsetter under bildet)
De som likte de dynamiske oppdragene i Red Dead Redemption kan glede seg. Også i GTA IV vil det være småoppdrag som dukker opp langs veien, som du kan utforske – eller ignorere.
ANMELDELSE: Red Dead Redemption – fyttirakkeren for et spill!
Et punkt hvor Rockstar foreløpig holder kortene tett til brystet er flerspiller. Selve spillet vil være for en enkelt person (ikke samarbeidsmodus), mens flere detaljer om hvordan publikum kan spille sammen over internett er ikke kjent. Men Rockstar har tidligere sagt at flerspillermodusen fra Max Payne 3 vil med Social Club-styring vil påvirke hvordan de gjør det i også andre spill.
Tidligere i høst ble det klart at GTA V er planlagt utgitt på vårparten neste år.
Har Rockstar fortsatt evnen til å lage en spillvinner? Legg inn dine tanker om GTA V i kommentarfeltet nederfor teastertraileren som ble sluppet tidligere i år.