Lisa Taback er PR-rådgiveren som de siste to årene har hjulpet The Weinstein Company til å sikre seg 29 Oscar-nominasjoner og til å blant annet stikke av med den gjeveste Oscar-prisen; “Academy Award for Best Picture”, to år på rad.

Hvorfor regner det Oscar-statuetter på brødrene Weinstein?

Jo, de får kloa i bra filmer, så klart! Men bak enhver suksessfull film står også en god agent:

Rett dame på saken

På grunn av merittlista og ryktet som en rolig, men beinhard strateg, blir Lisa Taback regnet som den beste dama du kan ha på laget – hvis du vil vinne en Oscar. Selv er hun ganske nøktern om sin egen rolle i det store Oscar-spillet.

 – Det finnes ingen triks. Det handler fullt og helt om filmene. Men hvis du ikke er engasjert, konkurranselysten eller tenker på en lur måte, da kommer du ikke til å nå målet, sier Taback til TheWrap

Lisa Taback jobber spesielt opp mot nettopp ett mål; nemlig å få så mange Oscar-nominasjoner som mulig, og det viser seg at det å finne seg en god strateg er første bud for å vinne de gjeveste prisene.

Så hva er det Lisa Taback gjør for å sikre studioet flest mulig priser?

Oscar-kampanje

– Jeg gjør alt fra å koordinere tusenvis av visninger av filmene for jurymedlemmer til å få reportere til å lage oppstyr rundt filmene på en eller annen måte, sier hun.

– Jeg arrangerer opptredener av skuespillere og regissører, holder cocktailfester, postlegger tusenvis av DVD-er for å forsikre meg om at filmene når toppen av haugen, og jeg plasserer intervjuer og prøver å få bloggere til å skrive om filmene.

Taback begynte å jobbe på denne måten for Harvey og Bob Weinstein i Miramax-tiden på 90-tallet og jobben hun gjorde her bar fort frukter, med en ganske overraskende Oscar for “Best Picture” til Shakespeare in Love.

Siden da har hun blitt en slags firkløver for flere store studioer.

The Artist

Harvey Weinstein er kjent for å være en pionér når de gjelder Oscar-kampanjer, og han og Taback har jobbet tett sammen  for å oppnå Oscar-suksessen til blant annet The Artist.

– Nøkkelen bak den kampanjen var fokuset på at den er skutt i Los Angeles. Folk forelsket seg i det. Jeg leter etter den historien folk trenger å vite, men som kan være gjemt bak selve filmen, sier Tarack.

Tidligere i november ble Harvey Weinstein kåret til Hollywoods mektigste mann av Time Magazine, og like etter kom nyheten om at The Weinstein Company har kjøpt rettighetene til Kon-Tiki.

Den norske dokumentarfilmen Kon-Tiki vant en Oscar i 1955, den gangen for beste dokumentarfilm. Nå satser den norske Oscar-komiteen på at tittelen skal slå an igjen, og da skader det jo ikke å ha Harvey Weinstein, og kanskje også Lisa Taback, på laget, for å pushe filmen til nye høyder.

Les også: Kon-Tiki er Norges Oscar-kandidat

Oscar 2012

Flere nettsteder, både i Hollywood og internasjonalt, har spådd gode Oscar-odds for filmene Silver Linings Playbook og The Master, som begge  distribueres av The Weinstein Company. Andre mener at Django Unchained, også med Weinstein-brødrene på laget, er en større trussel under prisutdelingen.

Django Unchained er en westernfilm, skrevet og regissert av Quentin Tarantino. Den har premiere på julaften i USA, men kommer dessverre ikke til norske kinoer før 18. januar.

Her er en smakebit:

Slik vinner du

Hvis man ser på vinnerne av “Beste film” under Oscar-utdelingene opp gjennom tidene er det endel ting som går igjen. Her er en liste med triks for å vinne den gjeveste prisen av dem alle:

1. Lag drama

Lag drama, vær mainstream. Ikke overraskende?! Oscar-prisen speiler jo den amerikanske filmindustrien. Familiefilmer og romantiske komedier slår dårlig an.  Det samme gjelder skrekkfilmer, der«Excorsisten» er den eneste skrekkfilmen som har blitt nominert i klassen for beste film noensinne.  Drama basert på litterære verk er derimot veien å gå! Unntak fra “mainstream-reglen” gjelder filmer som hyller filmindustrien, slik som The Artist. 

2. Tenk episk

Sleng på noen revolusjonerende effekter, hvis ikke bør skuespillerprestasjonene være virkelig gode. I verste fall kan du i det minste trøste deg med prisen for “Beste visuelle effekter”, slik som Avatar måtte i 2010.

3. Ikke vær utenlandsk

Hvis morsmålet ditt er noe annet enn engelsk, ta nominasjonen, eller prisen for “Beste utenlandske film”, og anse deg selv som heldig.

4. Ikke vær kvinne

“)(#)¤(/”/¤¤”/¤?? Jada. Irriterende. Bare én film regissert av en kvinne har noensinne vunnet “Beste film” i Oscar-utdelingens historie: The Hurtlocker av Kathryn Bigelow.  Alle helst bør du ikke fokusere hele historien i filmen på en kvinne heller. Det ser ut som om mønsteret er tydelig: kjør på med flest mulig menn i hovedrollene.

5. Vær (bitte) litt drøy

Det er lenge siden en film som anbefales for alle aldersgrupper, og som kan sees uten foreldre, vant en Oscar. Sist gang var i 1989 da Driving Miss Daisy vant. Å krydre filmen med noen banneord og kanskje et par pupper kan være gull, men her må man passe på så ikke aldersgrensa skyter i været – og du ender opp med å skyte filmen din i Oscar-foten.

Og sist, men ikke minst:

6. Ansett en PR-rådgiver…eller fem

Publisitet er en viktig del av gamet. Hvis PR-rådgivere kan få Tom Cruise til å virke normal, er det ingen grenser for hva de kan få til! Hold bra fester, del ut DVD-er og merch, og spre dårlige rykter om konkurrentene.