I forbindelse med markedsføringen av Hitman: Absolution lanserte utgiveren Square Enix et litt oppsiktsvekkende Facebook-spill.
Med et par trykk kunne spillere sende en trussel til en av sine Facebook-venner med utgangspunkt i hva som kan oppfattes som mobbing.
Nettstedet Rockpapershotgun.com var først ute med å omtale saken og peker på at det også var mulig å velge årsak for trusselen; rød hårfarge, stygg latter, vondt lukt, størrelse på pupper og så videre.
ANMELDELSE Bully – dette er filmen alle barn, foreldre og skoleansatte bør tvinges til å se!
Fjernet etter kritikk
Alt dette må sees i kontekst av spillet Hitman: Absolution som overhodet ikke er hverken politisk korrekt eller myntet på andre enn voksne og engasjerte spillere.
Å overføre intern «på-kanten-humor» til Facebook og sosiale medier er ingen lett oppgave, og i dette tilfellet gikk det virkelig galt.
Filmpolitiets anmelder Marte Hedenstad gav spillet terningkast 4, og mente at det er «et velpolert snikespill med en svak historie». Spill.no sin anmelder Jon Cato Lorentzen trillet terningkast 2, og trakk frem blant annet «utdaterte spillmekanikker, dårlig historie, provoserende kvinnesyn».
(artikkelen fortsetter under bildet)
Etter at flere nettsteder, og sosiale medier, fikk nyss om appen lot ikke kritikken vente på seg. Square Enix var raske med å fjerne alle spor og sendte ut en kort pressemelding natt til onsdag norsk tid.
“Earlier today we launched an app based around Hitman: Absolution that allowed you to place virtual hits on your Facebook friends. Those hits would only be viewable by the recipient and could only be sent to people who were confirmed friends.
We were wide of the mark with the app and following feedback from the community we decided the best thing to do was remove it completely and quickly. This we’ve now done.
We’re sorry for any offence caused by this.”
Et eksempel på usedvanlig dårlig internkontroll er det uansett. En slik app burde aldri vært sluppet i markedsføringssammenheng.
Har du eksempler på andre markedsføringskampanjer på sosiale medier som har