En pakke, en reise, et mysterium, en vei – budet Conway er på vei til 5 Dogwood Drive for å levere noe. Helt hva det i pakken er vet vi ikke, ei heller er det viktig, for å komme dit må Conway reise på «Kentucky Route Zero».

Veien, menneskene og omgivelsene er tilsynelatende normale i Kentucky Route Zero, men fra starten lurer noe ukjent og truende under overflaten.

For halvannet år siden samlet den uavhengige spillskaperen Jake Elliot inn penger på folkefinansieringsnettstedet Kickstarter for å starte arbeidet på dette spillet, som i løpet av året vil komme ut i totalt fem akter. Første akt ble sluppet 7. januar i år på nettstedet KentuckyRouteZero.com.

En mystisk historie, en sterk visuell stil og klassisk spillmekanikk gjør dette indiespillet til en opplevelse av de sjeldne.

Smart og engasjerende

Hvorfor utviklingen av pek-og-klikk-spill stanset opp på 90-tallet er ikke godt å vite. I dag lever sjangeren først og fremst i regionale markeder, som Tyskland – hvor nye pek-og-klikk-spill utvikles i høy hastighet. I resten av verden ser mange på sjangeren og spillene som ble laget, som arvestykker fra en fordums storhetstid i spillhistorien.

Kentucky Route Zero. (Foto: Cardboard Computers)
Skjermbilde fra «Kentucky Route Zero». (Foto: Cardboard Computers)

Det er det ingen grunn til – pek-og-klikk-spill representerer et høydepunkt i utviklingen av spillfortellinger, som også i dag kan overraske og engasjere på en måte kun spill kan.

Kentucky Route Zero gir ikke spilleren mulighet til å plukke opp gjenstander (som ofte brukes til å løse gåter senere i spillet), men begrenser måten spilleren kan samhandle med den virtuelle verdenen til kun å utforske omgivelsene og snakke med figurene du møter.

I sin reneste form gir pek-og-klikk-sjangeren et rammeverk, uten sidestykke, til å forene en klar audiovisuell visjon med en sterk fortelling. Spillskaper Jake Elliott vil fortelle en unik historie, og han har valgt rett sjanger for Kentucky Route Zero.

ANMELDELSE: Minecraft – ditt personlige eventyr

Første del av historien

Måten spillet bygger sin bakgrunnshistorie er smart og enkel – ved å subtilt la spilleren svare på små spørsmål, som hva hunden heter, drar spillskaperen Jake Elliot meg rett inn i rollen som Conway. Med et par enkle grep knyttes jeg til spillfiguren, selv om jeg vet knapt noe om ham.

Derfor følger jeg intens med når jeg styrer ham rundt i de mørke, dystre og sanselige omgivelsene i Kentucky Route Zero. Derfor kan jeg reise tilbake til steder jeg har besøkt tidligere for å oppdage mer av den skjulte historien, ikke alt er helt likt ved andre øyekast.

Denne omtalen er basert på første av fem akter i Kentucky Route Zero-fortellingen. Jeg legger ikke skjul på at jeg er spent på hva som, bokstavelig talt, lurer rundt neste sving – jeg aner ikke hva det kan være, derfor er dette spillet så spennende.

Hvilket pek-og-klikk-spill er din favoritt? Legg inn din mening i kommentarfeltet under traileren.

Kentucky Route Zero er tilgjengelig via utviklerens egen nettside og koster 7$ (omkring 35 norske kroner).

Om SPILLET

Kentucky Route Zero
  • Kentucky Route Zero
  • Slippdato: 07.01.2013
  • Regi: Jake Elliott
  • Utgiver: Cardboard Computers
  • Plattformer: Mac, PC
  • Sjanger: Eventyr, Hjernetrim, Thriller

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.