Stockholm, Sverige: Da SimCity kom i 1989 var det et paradigmeskiftet i spillbransjen. Spilldesigner Will Wright viste at det var mulig å skape en digital sandkasse hvor spilleren selv fikk verktøyene til å utforme spillverdenen.
Med nye SimCity (2013) forsøker Maxis å ta serien inn i en ny tidsalder – og etter nærmere syv timer med spillet er det mulig å slå fast at mye ligger til rette for at SimCity vil gjenerobre tronen blant byggespill.
Men samtidig ligger det noen farlige skjær i sjøen.
VIDEO: Produsent: – Det gamle SimCity er framleis der
Samme trygge grunnformel
I SimCity er det ikke slik at det er du som bygger husene, men du marker soner hvor de forskjellige bygningene skal blomstre. Du, som borgermester, har med andre ord verktøyene for å styre byens utvikling – mens menneskene som kommer for å bo i den lever uavhengig. På mange måter er SimCity som The Sims, bare i makroskala.
SimCity 4 introduserte regioner, hvor spilleren tok på seg oppgaven med å bygge ut en del av en større by om gangen. Dette videreføres i SimCity. Samhandling mellom byer i en region er mye viktigere enn tidligere, og du kan handle med varer, la innbyggere pendle til jobbene sine og samarbeide om store prosjekter (Great Works).
Starten ligner mye på de tidligere spillene i serien. Etter å ha erklært deg selv som borgermester over et ødeland, må du bygge veier, bolig-, industri- og butikkområder. Grunnleggende behov som strøm og vann må også dekkes før den lille landsbyen virkelig våkner til liv.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Veitilknytning til regionen er også noe av det første du må ordne. Selve systemet for å bygge veier er radikalt forandret fra tidligere spill i serien, for å gi større frihet i hvordan du vil utforme din by. Dermed er også rutenettet helt borte fra spillet.
For den kreative borgermesteren gjør dette at du kan bygge en by i nær sagt hvilken som helst formasjon, men for erfarne SimCity-spillere byr dette på utfordringer. Det er ikke lett å legge veiene helt perfekt, og det er vanskelig å vite hvor mye plass du bør gi for at bygningene skal utvikle seg til maksimal størrelse. Tetthetene i sonene bestemmes nemlig dynamisk av hvilken type vei du legger ved siden av, og dermed er det lett å gjøre valg i starten som setter begrensninger senere.
Mye å styre, lett å få oversikt
Hver av byene i en region (opptil 16 byer i en region er mulig) er overraskende små, og mindre enn det som var mulig i for eksempel SimCity 4. Årsaken til dette er den nye spillmotoren, som i tillegg til å simulere hver enkelt innbygger og byens infrastruktur, også har begrensninger.
Vannføring, kloakk, strøm, og en rekke annen viktig informasjon visualiseres nydelig og gjøre det både utfordrende og spennende å bygge opp en velfungerende by.
Under et presse- og community-event Stockholm viste Maxis frem en versjon av spillet som ikke var ferdig, men en som var langt mer klar enn betautgaven som ble gjort tilgjengelig for registrerte spillere i helga.
Mange endringer vil med andre ord gjøres frem mot lansering i starten av mars, og det forklarer også den noe ujevne balansen mellom noen av ressursene byen har behov for. Blant annet tok det ikke lang tid før kloakken oversvømte min lille by.
Men det er engasjerende å spille SimCity. Innbyggerne gir deg hint og oppdrag om hva som bør fikses, og gjør at du hele tiden har nye oppgaver å ta hånd om. Det å styre en by er ingen lett oppgave, men det er givende å se hvor vakker byen blir når du gjør en god jobb.
Samtidig er det brutalt å se hvor raskt byen blir til en slum om du ikke følger med på problemene.
(artikkelen fortsetter under videoen
SimCity ser eksepsjonelt bra ut og har et drøss med effekter som gjør at du ytterligere kan skreddersy spillopplevelsen. Du kan også zoome helt inn på bakkeplan og få en følelse av hvordan din by ville sett ut i virkeligheten. Skjermbildene i denne artikkelen er hentet fra min egen by, og etter kort tid følte jeg at den var levende – noe jeg måtte ta ansvar for.
Den største endringen fra tidligere spill er likevel måten spillet kobler sammen spillere over nett.
Flerspiller i byggespill har ikke vært standard før, men Maxis bryter ny grunn og gir en meget god flerspilleropplevelse. Ikke bare kan du spille med venner, og invitere dem til regionen din, men global handel av råvarer påvirker også prisene i din by. Alt oppdateres i sanntid over nett, og åpner for spennende utfordringer som kontinuerlig utvikler seg. Er det for eksempel mye forurensning i SimCity-verdenen (alle som spiller spillet globalt), kan utviklerne gi utfordringer i å redusere utslippene og premiere de flinkeste spillerne.
Alltid på nett
En av de store debattene rundt nye SimCity er kravet om alltid å være koblet til nett. Tilgang til sosiale tjenester som vennelister, utfordringer, samarbeidsspilling og andre fordeler har blitt trukket frem av både EA og utvikleren Maxis som årsaker til at spillet ikke vil fungere uten en aktiv nettilkobling.
Blizzard møtte mye kritikk fra spillere da de valgte å gjøre det samme med Diablo 3. Spillet, som fikk rosende omtale i mange medier (inkludert av meg) fikk hard medfart av spillere i brukerforum og på nettsider som Metacritic – hvor brukere kan legge inn sin karakter ved siden av profesjonelle anmeldere. Årsaken til kritikken var at spillet ved lansering ikke fungerte overhodet, etter mange tusen illsinte innlegg på selskapets nettsider kom servertilkoblingen opp igjen, men var ustabil og spillopplevelsen dermed ganske dårlig.
Det å alltid være tilkoblet i spill er en trend i bransjen som vil voksne kraftig i de kommende årene.
I løpet av mine timer med den nesten ferdige versjonen av nye SimCity fungerte ikke flerspillerdelen 100%, selv om dette var en viktig del av det Electronic Arts og Maxis ville vise frem.
Da min sidemann og jeg først startet på en ny region sammen så alt til å fungere, før det ble oppdaget at vi ikke kunne se hverandre eller handle med ressurser.
Samarbeid om store prosjekter
Et «Great Work» er et stort byggeprosjekt hvor flere individuelle byer samarbeider med å levere byggematerialer, og er en av de nye ideene Maxis har flettet inn i bysimulatoren. En internasjonal flyplass krever for eksempel ressurser som stål og olje, men byr på store mengder med rike tursiter til næringslivet i byene.
Da tiden var kommet for å starte arbeidet med et under (Great Work) for meg og min medspiller kunne vi ikke samhandle om oppgaven, noe som ble forklart med treg nettilkobling. Det er absolutt kritisk at alt dette fungerer sømløst og problemfritt når spillet kommer ut i starten av mars.
Den versjonen av spillet jeg testet representerer naturlig nok ikke ferdige produktet, men er en såkalt beta – en tidlig utgave av det ferdige spillet.
(artikkelen fortsetter under bildene)
Om dette faktisk fungerer så sømløst som EA og Maxis har lovet, så vil det tilføre SimCity-opplevelsen mye og virkelig gjenopplive den snart 25 år gamle spillserien.
Funksjonene, tjenestene og informasjonen som følger med det å alltid være koblet til nett gir en bedre spillopplevelse, men da må den fungere uten problemer. Feiler dette rakner helhetsinntrykket, slik det gjorde rett etter lanseringen av Diablo 3.
Men nye SimCity tegner seg til å bli et spill som både gir gamle tilhengere noe å sette tennene i, samtidig som at nye spillere kan være trygge på å føle seg velkommen. Fikser EA og Maxis problemene som oppstår i det å alltid være koblet til nett kan vi se frem til storslått byggespill i SimCity.