KOMMENTAR: – Vi bygger inn muligheten for å betale for høyere nivå på spillfigurer, biler, pistoler, eller hva som helst i spillet. Kundene våre liker og omfavner denne måten å tenke på, fortalte finanssjefen for verdens største spillutgiver Electronic Arts (EA) på en konferanse i går.
Dermed endrer også selskapet måten bransjen utvikler spill på.
Dagens spillmarkeds fungerer på den måten av en spillutgiver stiller med finansiering til spillutviklere og spillstudioer, mot at de får distribuere det ferdige produktet og ha en finger med i selve utviklingen.
En finger kan for noen bety at de ønsker å passe på at de som lager spillet ikke roter bort pengene, eller det kan bety at en utgiver har konkrete krav om hva spillet skal inneholde, og hvordan det skal se ut.
Unødvendig og uheldig utvikling
Mikrotransaksjoner, små kjøp for å låse opp ekstra innhold i spill, ble først populært med Facebook-spill som Farmville, og spredte seg så til abonnementsbaserte onlinespill. Denne typen spill er skrudd sammen for å beholde spillere over lang tid, og er grunnleggende forskjellig fra spill hvor formidlingen av en historie står i sentrum. Disse spillene er gjerne også gratis i utgangspunktet. Og der trodde jeg utviklingen ville stoppe.
Så feil kan man ta.
Spillene EA ønsker å innføre mikrotransaksjoner i er vanlige fullprisspill som du kjøper i butikken.
De tradisjonelle spillutviklerne har møtt store utfordringer i møte med mobiltelefoner og nettbrett, hvor mange nye spillergrupper har fått sitt første møte med et spill. Omstilling er nødvendig for å tilpasse seg en fremtid hvor nesten alle spiller, i hvert fall om du skal forsøke å være et attraktivt alternativ for alle. Men er det nødvendig?
I min anmeldelse av Dead Space 3 skrev jeg at spillopplevelsen ble dårligere av mikrotransaksjoner: «Ved å introdusere et slikt element, skaper også EA et insentiv for å designe spillene slik at denne typen løsninger er mulig. Ville Dead Space 3 hatt en slik utstrakt mulighet til å tilpasse våpnene du bruker uten denne betalingsløsningen? Gjør dette spillet bedre? Svaret er nei.»
ANMELDELSE: Dead Space 3 – effektiv spillgrøsser
Endrer utgangspunktet for spillutvikling
EA bruker sin enorme markedsmakt til å skyve spillbransjen i denne retningen. I løpet av 2013 ventes det et nytt Command & Conquer-, Army of Two– og SimCity-spill, mens Battlefield 4 ventes å bli annonsert før sommeren er over.
Hvordan denne utviklingen vil endre disse populære spillseriene gjenstår å se.
Utviklingen av sterke spillhistorier er ikke lenger motivert av å formidle den beste historien, den beste spillopplevelsen, eller de uforglemmelige øyeblikkene. Den er motivert av penger.
Ved å ta dette standpunktet vil EA kanskje tiltrekke seg nye grupper med betalingsvillige spillere, men vil også skyve fra seg store deler av kjernepublikummet som i dag holder spillene selskapet står bak tett til brystet.
Vil du oppleve denne artikkelen med ekstra musikk, spennende bakgrunnsbilder og i farger? Vennligst betal 14 kroner til konto 2*** ** ****7.