Toppsjefen i Activision, Eric Hirshberg. (Foto: REUTERS/David McNew)
Toppsjefen i Activision, Eric Hirshberg, mener det er vanskelig å etablere nye spillserier i et marked som er mettet med oppfølgere. (Foto: REUTERS/David McNew)

I helga viste spillstudioet bak den populære Halo-serien frem de første tegningene, og forklarte til amerikanske spilljournalister hva de ønsker å gjøre med sitt nye spillprosjekt. Toppsjefen i spillutgiveren Activision, Eric Hirshberg, understreket flere ganger i flere intervjuer at de ikke lager nok ett nytt skytespill.

Destiny har elementer fra førstepersonsskytespill, fra åpne sandkassespill (hvor du selv kan velge hva du vil gjøre, journ.anm.), fra onlinespill, og samler alt dette på en måte som er helt ny.

Samtidig siterer nettstedet Gamesindustry.biz prosjektregissør hos spillstudioet Bungie, Jason Jones, at dette vil i første rekke være et skytespill.

– Om du liker FPS-spill, vil Destiny være det beste du har spilt.

Dermed er det en åpenbar kløft mellom utgiveren og utvikleren, begge ønsker å dra spillet i hver sin retning.

Store endringer i spillpublikummet

For Activison er det viktig å tilpasse seg et stadig mer komplekst marked, hvor mange nye spillere ikke kjenner seg igjen i de gamle spillene som var rettet mot en hard kjerne av unge menn. Free-to-play og mobilspill har allerede ført til store endringer i måten spill skapes på, og vil fortsette å gjøre morgendagens spillbransje til noe som ikke ligner gårsdagens.

– Jeg mener balansen mellom å ha dybde for kjernespillerne og tilgjengelighet for det større markedet av hverdagsspillere er den vanskeligste utfordringen i dag, forklarer Hirshberg.

– Akkurat det er målet med Destiny. Det er et spill som er veldig tilgjengelig for et bredt publikum, og samtidig utfordrende for kjernepublikummet – som også vil være de sterkeste kritikerne. Målet er å tilfredsstille begge.

Destiny har allerede vært under utvikling i flere år. Tidligere har nettsider som CNet meldt at investorer har fått se en tidlig spillbarversjon av Destiny, men for de amerikanske spilljournalistene valgte Activison kun å vise konseptbilder og fortelle om spillet, noe som kan type på at store endringer er blitt gjort den siste tiden.

Under en telefonkonferanse for investorer tidligere i år meldte Hirschman også at spillet utvikles for både Xbox- og Playstation-plattformene, men at spilles ikke kan ventes før tidligst i 2014.

Hva mener du om Bungies nye prosjekt Destiny? Legg inn dine synspunkter i kommentarfeltet under promoteringsvideoen som ble lagt ut i natt.