– En del av å jobbe i et kreativt yrke er å forstå at ikke alle valgene du gjør vil fungere. I dette tilfellet, skiftet vi fokus fra klassiske strategioppdrag og bygde opp en økonomibasert flerspilleropplevelse. Deres tilbakemeldinger fra de tidlige testfasene har vært klare: Det spillet vi lager vil ikke dere spille.
I et brev publisert på spillets nettside adressert til publikumstestere – som har vært invitert til å bidra i utviklingen av Command & Conquer (tidligere kjent som Command & Conquer: Generals 2), en nylansering av de populære sanntidsstrategispillene – fortalte Electronic Arts at de ikke vil fortsette arbeidet med spillet.
Spillserien, som først ble utviklet av Westwood Studios (som senere ble kjøpt opp og lagt ned av EA), ble enormt populær på slutten av 90-tallet. Da det første spillet kom i 1995 brøt det også ny grunn som en av de første sanntidsstrategispillene. I løpet av årene har det kommet nærmere 20 spill under navnet Command & Conquer, men best huskes nok Red Alert 1 og 2 fra henholdsvis 1996 og 2000.
Legger ned hele spillstudioet bak
Sammen med kanselleringen av spillet annonserte EA at de legger ned hele spillstudioet Victory Games, noe som betyr en kraftig spiker i kista for det videre livet til spillserien. Men i samme brev åpner den internasjonale utgiveren for at de kan vende tilbake til Command & Conquer.
– Vi mener Command & Conquer-franchisen har stort potensial … og er bestemt på å lage det beste spillet vi kan så snart som mulig. Vi har startet arbeidet med å se på alternativer for å få spillet tilbake i sporet.
LES OGSÅ: EA innfører mikrotransaksjoner i alle spill
Samtidig bekrefter EA til nettstedet Polygon at de ansatte i Victory Games mister jobben, men at selskapet vil jobbe for å finne andre stillinger til utviklerne hvor det er mulig.
Det nye spillet ville skille seg fra seriens tidligere stil ved å åpne for episodebasert innhold og en økonomimodell som baserte seg på muligheten til å bruke ekte penger for å skaffe seg virtuell valuta.