Debatten om hvorvidt «Free 2 Play»-modellen (F2P) bidrar til en mer levedyktig spillbransje eller om den uthuler kvaliteten på spillene har pågått i mange år. Det er mange gode eksempler på spillutviklere som på godt vis bruker mikrotransaksjoner til å gi billige og tilgjengelige spillopplevelser til et stort publikum – og det finnes eksempler på det motsatte.
Uten kjennskap til de originale Dungeon Keeper-spillene (1997 og 1999) ville jeg latt iOS og Android-versjonen passere som nok et spill i samme klasse som Farmville og Clash of Clans.
Grunnkonseptet i Dungoen Keeper-spillene er at du tar kontrollen over en «dungeon» – en hule – hvor du kan styre dine undersotter, bygge en underjordisk landsby og ale frem monstre som kan kjempe mot de godes krefter. Ved bruk av humor og fiffige motsetninger snur spillet den klassiske helterollen på hodet, nå er det du som er ondskapens representant på jorden.
LES OGSÅ: «Journey»-skaper ut mot mikrotransaksjoner
Utilgivelig uthuling av spillkonseptet
Med små hjelpere, Imps, kan du grave ut ganger og rom. Ved å bygge verksteder, sovehaller, kyllingfarmer, treningsrom og så videre, tiltrekker du deg stadig sterkere skapninger fra helvetes dyp.
I de originale spillene var den mørke humoren og det velbalanserte designet en fryd å leke seg med. Utfordringene kom på rekke og rad, det var mye å utforske og mye å oppdage.
I mobilversjonen anno 2014 har skaperne fjernet funksjoner, med mål om at du skal bruke penger på å kjøpe virtuell valuta for å få fart på spillopplevelsen. En kynisk uthuling av spillseriens utgangspunkt. Det er utilgivelig.
Helt fra starten, i opplæringsfasen, innprenter spillet hvordan du kan bruke krystaller (i spillet «gems») til å gjøre ferdig oppgaver som ellers ville tatt lang tid. Helt fra starten blir du indoktrinert i hvordan disse krystallene lar deg hoppe forbi de lange ventetidene. Når spillet først slipper deg løs på egen hånd er det nærmest umulig å føle fremdrift uten dem.
Det bør ikke være overraskende for deg som leser dette at jeg er sterkt negativ til måten F2P-modellen uthuler spillbransjen. Samtidig er det viktig for meg å understreke at det ikke er mikrotransaksjonene i seg selv som er problemet, men måten noen spillskapere nå legger dette til grunn for sin designfilosofi.
(anmeldelsen fortsetter under bildet)
LES OGSÅ: Innfører mikrotransaksjoner i alle spill
I tilfeller som Dungeon Keeper (iOS og Android) er det ikke ønsket om å lage et best mulig spill som driver utviklingen. Det er ønsket om å maksimere profitten fra hver enkelt bruker.
Dette er et fundamentalt skifte vekk fra en virkelighet hvor de beste ideene og de beste personene er dem som får suksess.
Kjøp heller originalen
Utgiveren bak nye Dungeon Keeper uttalte for flere år siden at alle deres større spillfranchiser i fremtiden skulle ha F2P-muligheter. Om det betyr at majoriteten av spill som får funksjonalitet fjernet slik at spillere kan kjøpe seg tilgang gjennom mikrotransaksjoner, går vi en mørk spillfremtid i møte.
Path of Exile fra Grinding Gear Games og DOTA 2 fra Valve er to eksempler på spill som på ulik måter ikke ødelegger spillopplevelsen totalt ved å ta i bruk mikrotransaksjoner. Det er med andre ord noen utviklere som med etikk og måtehold bruker F2P-modellen på en bedre måte. EA og Dungeon Keeper (iOS og Android) er ikke en av dem.
Dette spillet tråkker på arven etter Dungeon Keeper. Bruk heller 30 norske kroner på nettstedet Good Old Games og kjøp en DRM-fri utgave av det første spillet inkludert utvidelsespakken.