I år feirer Bethesda Softworks 20-årsjubileumet til starten på The Elder Scrolls-serien med et massivt onlinerollespill, som skal bringe spillseriens fans sammen i én stor verden.
Siden The Elder Scrolls: Arena, som kom i 1994, har serien vært en av de største, viktigste og mest sjangertro rollespillseriene på markedet.
4. april åpner Bethesdas servere og tusenvis av spillere kan kaste seg ut i Tamriels eventyrlige verden og begi seg ut i en spennende historie. Jeg har allerede fått boltre meg litt i betaversjonen og kan konstatere at Bethesda frir til rollespillfansen isteden for å prøve å hanke inn dedikerte MMO-spillere fra andre steder.
The Elder Scrolls Online har mange gode spillopplevelser å by på, men hardbarka MMO-spillere, fra for eksempel World of Warcraft, som er vant til hard raiding og PvP (spiller mot spiller) vil nok rynke noe på nesa.
Anmeldelse: The Elder Scrolls V: Skyrim — Den virkelige verden er oppskrytt!
Gjør din figur unik
Før du kan starte eventyret må du lage en spillfigur. For meg, som elsker å bruke lang tid på å gjøre min figur unik, var mitt møte med figurskaperen i The Elder Scrolls Online en gledelig opplevelse.
Du kan velge mellom tre forskjellige fraksjoner, Aldmeri Dominion, Daggerfall Covenant og Ebonheart Pact og deretter tre raser for hver av disse. Du kan gå for klassene Templar, Dragonknight, Sorcerer eller Nightblade.
Som Templar fokuserer du på å skade fiender med våpnene dine, samtidig som du også kan helbrede dine allierte. Velger du Dragonknight er du en allsidig slåsskjempe som bruker både våpen og magi til å ta knekken på fienden. Sorcerer er en magiker som kan kaste lyn og flammer på motstanderen, mens Nightblade har ferdigheter som lar deg snike deg innpå fienden og ta ham stille ut.
Klasse velger du uavhengig av rase, men visse raser og klasser passer bedre sammen enn andre. Mitt valg falt på High Elf og Sorcerer, siden høyalvene er mektige magikere.
Når disse valgene er tatt kan du begynne å tilpasse utseendet på figuren din, og her er det vanvittig mange muligheter for å gjøre din figur helt unik. Jeg ble for eksempel sittende i fem minutter før jeg bestemte meg for hvor store ørene på alven min skulle være, og akkurat hvor skråstilt de skulle være.
Anmeldelsen fortsetter under bildet.
Godt stemmeskuespill
Når figuren din er ferdig kan det store eventyret begynne. Hvilken fraksjon du har valgt bestemmer hvilken fortelling du nå begir deg ut i. Historien dropper jeg å si noe om her, det kan vente til selve anmeldelsen av spillet. Jeg kan imidlertid avsløre at historien er mer personlig enn den vanligvis er i MMO-spill, slik at du føler at du faktisk er en del av noe større, og ikke bare en tilfeldig figur i et enormt univers.
Hver eneste datastyrte figur som gir deg et oppdrag er stemmelagt, og Bethesda har ikke spart på kruttet her. Med John Cleese, Bill Nighy, Kate Beckingsale, Michael Gambon og Malcolm McDowell som noen av stemmene du hører i spillet er det ingen overraskelse at stemmeskuespillet er veldig bra, selv om det samme ikke alltid kan sies om manuset.
Er du en skikkelig rendyrket rollespillentusiast vil du garantert kose deg med all dialogen i spillet, men hvis du er av en mer utålmodig art, slik som meg, er det lett å klikke seg videre — selv om det egentlig er en dødssynd å avbryte den fabelaktige John Cleese midt i en vits.
Vakkert, men tomt landskap
Du har nesten hele The Elder Scrolls-universet Tamriel å boltre deg i, med hele 22 soner, inkludert Cyrodiil, som Aldmeri Dominion, Daggerfall Covenant og Ebonheart Pact kjemper om å dominere for å ta over Tamriels trone.
Den flotte spillverdenen skriker etter å utforskes og er full av ressurser du kan bruke til å lage ting du trenger.
Siden dette var en betatest var det ikke så mange spillere logget inn som det vil være når spillet lanseres. Utenfor de store byene, bosetningene eller oppgaveområdene er det heller ikke mange datartyrte figurer å møte på.
Jeg kunne løpe rundt i det åpne landskapet i mange minutter uten å møte på en eneste fiende, og dette gjorde at Tamriel føltes ut som en tom spillverden. Forhåpentligvis kommer Bethesda til å befolke Tamriel noe mer før de går online 4. april.
Anmeldelsen fortsetter under bildet.
Velg perspektiv selv
For å navigere deg rundt i landskapet har du en kompassfunksjon som staker ut kursen til ulike oppdrag og viktige steder i nærheten. Denne forteller deg også om dit du skal ligger over eller under der du befinner deg, noe som er veldig praktisk.
Grafikken i spillet er opp mot den du hadde i Skyrim, hvis du har innstillingene på det aller høyeste, vel og merke.
For å tilfredsstille fansen har Bethesda gjort det mulig å spille i førstepersonsperspektiv. Når det kommer til bueskyting, der du er avhengig av å kunne sikte skikkelig, er dette en stor fordel, men generelt er førsteperson en dårlig kombinasjon med spillestilen du har i et MMO-spill.
I et raid eller en stor PvP-kamp vil du miste oversikten om du spiller i førsteperson. Med så mange spillere på ett sted vil du ikke klare å se alt om du spiller i dette perspektivet.
Heldigvis har Bethesda gjort alle til lags her — et “skroll” ut med musa, og du ser figuren din i tredjeperson.
Forenklet brukergrensesnitt
Over hele linja er det tydelig at Bethesda ikke forsøker å kapre de mest hardbarka MMO-spillerne, men vil gi tilhengerne av The Elder Scrollsmuligheten til å spille sammen.
Brukergrensesnittet er rensket for alt som heter statusikoner som for eksempel viser hvor mye skade som deles ut, eller hvilket angrep motstanderen er i ferd med å utføre. Alt du ser er dine egne målere for helse, stamina og magi, samt hvor mye liv fienden har igjen før han kreperer.
Disse grepene skal visstnok være bevisste fra Bethesdas side, i et forsøk på å ikke fremmedgjøre tidligere The Elder Scrolls-spillere som ikke har erfaring med MMO-spill.
For meg, som er vant med World of Warcraft, var dette veldig uvant og jeg følte at jeg ikke hadde kontroll på det som skjedde rundt meg når fiendene var mange, og jeg tror det er mange som vil reagere på det samme.
Anmeldelsen fortsetter under bildet.
Tar lang tid
Det er 50 nivåer i The Elder Scrolls Online, og samtidig som du klatrer på denne stigen forbedres egenskapene dine innen din klasse og rase, og forskjellige egenskaper og ferdigheter kan oppgraderes etter hvert. Du mottar også ferdighetspoeng når du går opp et nivå, eller finner spesielle ting i spillverdenen, som du igjen kan bruke til å åpne nye ferdigheter.
Å klatre på nivåstigen går svært treigt, treigere enn det som er nødvendig. Jeg liker at det høyeste nivået henger høyt, at det er en utfordring, men så sakte som det er nå blir det rett og slett litt kjedelig. Jeg ser for meg at noen spillere vil falle av underveis.
Om flere har gitt tilbakemelding på dette i betatesten er det selvfølgelig mulighet for at Bethesda vil gjøre noen forandringer her, slik at man avanserer litt raskere, det hadde vært en fordel.
Kan bli en krig av episke proposjoner
Når du når nivå 10 får du muligheten til å reise til Cyrodiil og delta i Allianse-krigen mot spillere i de andre fraksjonene.
Figuren din skaleres da opp til 50, slik at alle skal ha mulighet til å delta på lik linje. Du beholder imidlertid det utstyret du har og får ikke muligheten til å åpne ferdighetene man får på et høyere nivå, så på helt lik linje spiller man ikke.
Cyrodiil er et gigantisk område, hundrevis av spillere kan delta i krigen samtidig. Målet er å ta kontroll over «The Imperial City» og Tamriels rubintrone. For å gjøre dette må du ta kontroll over seks fort som ligger rundt byen.
Her er potensialet for en PvP-krig av episke proposjoner stor — så lenge man klarer å organisere seg.
Under betatesten var det aldri nok spillere pålogget til at noen episk kamp utspilte seg, men jeg fikk en liten smakebit på hvordan det kommer til å fungere. Her fikk vi delta i en kampanje som varte i 48 timer, men når spillet lanseres vil PvP-kampanjene vare i tre måneder av gangen.
Du kan delta i kampen alene, men alt er lagt opp for at det er hele laug (guild) som skal være med, siden krigen strekker seg over så lang tid og det er vanskelig å koordinere angrepene om man ikke har et laug som tar kontroll.
Som sagt kan du være med i kampen fra du når nivå 10, men du må da være forberedt på å bruke mye av din tid på å løpe store avstander. Et ridedyr koster 17.200 gullkroner, noe man som oftest ikke har sjans i havet til å hoste opp på dette tidspunktet, og uten en hest tar det virkelig evigheter å komme seg til en borg din fraksjon ikke har kontroll på, for å delta i kampen.
Anmeldelsen fortsetter under bildet.
Vil spillerne bli fornøyde?
I likhet med World of Warcraft har The Elder Scrolls Online en abonnementsløsning der du må betale en månedlig avgift for å spille. Jeg er generelt motstander av «Free to Play»-modellen, så jeg synes dette er fint, men jeg er likevel usikker på hvordan det kommer til å gå.
Siden Bethesda har lagt seg midt mellom et vanlig rollespill og et typisk MMO kan det hende at ingen av spillergruppene blir fornøyde.
Hvis du er en rollespillentusiast som egentlig ikke bryr deg så mye om å spille med andre, vil kanskje abonnementsløsningen skremme deg bort, og hvis du er en hardbarka PvP-spiller vil du kanskje mene at det tar for lang tid å komme til nivå 50 og at brukergrensesnittet blir for simpelt.
Hvordan det går må vi vente utover våren med å se, men tross noen mangler liker jeg mye av det Bethesda gjør i The Elder Scrolls Online og jeg gleder, enn så lenge, til å logge meg inn 4. april.