Etter en kraftig motreaksjon fra brukerne av den digitale nettbutikken Steam, og produsenter av brukerskapt innhold de siste dagene, har spillgiganten Valve nå snudd.
– Vårt hovedmål har vært å la skapere av brukerskapt innhold få en mulighet til å jobbe med dette på fulltid, og for å oppmuntre spillutviklere til å gi bedre støtte til denne gruppen, forklarte en sjeldent ærlig pressemelding fra spillselskapet Valve.
Én uke etter selskapet innførte mulighet for å ta betalt for brukerskapt innhold til The Elder Scrolls V: Skyrim i nettbutikkplattformen Steam har selskapet nå tatt vekk funksjonaliteten igjen.
Skarp kritikk rettet mot måten selskapet behandler opphavsrett, og måten problemene som den siste uken har oppstått ble håndtert, førte til en storm av klager og misnøye.
Alle som har kjøpt brukerskapt innhold til spillet den siste uken vil få refundert pengene lover Valve, som også innrømmer at de undervurderte situasjonen. Målet var likevel ikke ondsinnet fremhever selskapet.
– Vi trodde dette ville føre til bedre brukerskapt innhold for alle, både gratis- og betalt innhold.
ANMELDELSE: The Elder Scrolls V: Skyrim – den virkelige verdenen er oppskrytt
«Skyrim» var testkaninen i prosjektet
Ved siden av opphavsrettighetene, ble også betalingsnøkkelen sterkt kritisert. I utgangspunktet skulle kun 25% av prisen gå tilbake til personen som skapte det nedlastbare innholdet.
Også Valve og spillskaper Bethesda skulle få sin betydelige del av inntektene.
I et intervju med nettstedet Eurogamer.net før hele funksjonaliteten ble fjernet argumenterte Bethesda at deres 45%-andel er bransjestandard og at dette kan justeres i fremtidige oppdateringer.
– Dette er ikke bedrageri fra vår side … Vi vil finne ut over tid hva som føles rett for oss og miljøet der ute [angående fordelingsnøkkelen]. Om det er riktig å endre det, så vil vi gjøre det.
Forklaringene stagget ikke protestene, og natt til tirsdag norsk tid trakk altså Valve mulighetene for å ta betalt for brukerskapt innhold. Selskapet sier de nå har tonnevis med tilbakemeldinger å gå gjennom før de prøver noe nytt.
Dermed signaliseres det også at arbeidet med å finne en måte å kommersialisere brukerskapt innhold på ikke er avsluttet.