Hva skjera, Nintendo?
Det var høy muppet-faktor på Nintendos digitale pressekonferanse i dag, men langt mellom de faktiske nyhetene. Istedenfor å fokusere på interessante avsløringer, ble det heller lagt unødvendig mye vekt på beklemmende intervjuer med ymse Nintendo-ansatte (selvfølgelig inkludert Mario-skaper Miyamoto himself)
Som i fjor er det lett å oppsummere Nintendos konferanse med ett stykk levende bilde:
Litt som en salig cocktail av forvirring, skuffelse og frykt med andre ord. Etter den første halvtimen har vi blitt eksponert for et lappeteppe av hyperkommersielle innstikk (et samarbeid med butikkjeden «Best Buy» blant annet), MIDI-musikk på «fast forward» og drøvtygde oppdateringer om tidligere avslørte spill.
Starfox, Starfox, Starfox
Det var først og fremst det nye Starfox Zero som fikk oppmerksomhet under Nintendos søvndyssende konferanse i dag. Nytt siden forrige Starfox-spill er muligheten til å sette seg i cockpiten på flere forskjellige romskip, samt veksle mellom ulike varianter av disse, «Transformers»-style.
Av Gamepad-funksjoner er muligheten til å bruke skjermen på håndkontrollen som cockpit-kamera.
We made the logo like a fox’ tail. It’s really cool.Shigeru Miyamoto om Starfox-logoen
Ordet «transform» er i følge produktsjef Reggie Fils-Aime et nøkkelord i forbindelse med Nintendo-året 2015. I det nye Zelda-spillet Triforce Heroes til 3DS uttrykkes transformasjonen gjennom bruk av forskjellige drakter, mens det i «storsatsningen» Super Mario Maker vektlegges brettdesign.
Spesielt sistnevnte vies forunderlig mye oppmerksomhet, all den tid remiksing av gamle Mario-brett har pågått siden 90-tallet i PC-miljøet.
På tomgang
Og det var stort sett det: En kavalkade av 3DS-spill i form av Fire Emblem Fates, Metroid Prime: Blast Ball og velklingende Animal Crossing Happy Home Designer (jepp).
Det ble riktignok vist klipp fra kommende Wii U-titler som Mario Tennis Ultra Smash og Xenoblade Chronicles X, men i svært begrenset omfang.
Ja, også er Hyrule Warriors på vei til 3DS da, hvor du kan gjøre det samme som du kunne gjøre i Wii U-utgaven – bare på en mindre skjerm. Er det dette dere kaller transformasjon, Nintendo?
Det er sannelig ikke godt å vite hvor veien går videre for den japanske spillgiganten.