For ikke å snakke om salatbladene til frokost, en kaffe til lunsj og kanskje litt champagne etter middag med venninnegjengen.
Vel, det er ikke så rart.
► Hør dokumentaren
Jeg skulle ønske flere var ærlige.
- “Perfekt på papiret”
- Tjener lett 45.000 spenn
- Blog life vs. Real life
- Usensurerte videoklipp
- – Bloggene er blitt for falske
- Vixen Blog Awards: Hvor ekte er du?
- Bildegalleri fra Vixen Blog Awards
- Men ikkje alt er rosa
- – Bloggere skaper kroppspresset
- Gjennomsponsede ungdomsliv
- Si din mening
Etterlyser ærlighet
Bloggvenninnene Kristin Gjelsvik og Belinda Jakobsen er lei av å pynte på rosablogglivet sitt for å blidgjøre annonsører. Nå vil de banne, drikke seg «drita», og skrive om det.
Hun får ikke ta bilde – de andre bloggerne rundt bordet vil ikke vise at de drikker gin & tonic fremfor champagne, og de vil ikke vise hvor de befinner seg. Situasjonen var ikke bra nok i forhold til det imaget de hadde på sine respektive blogger. Hendelsen utløste en diskusjon om hvor mye man skal pynte på seg selv og livet sitt når man er aktiv blogger, og Belinda fikk nok.
– Det er lagt opp sånn i bloggverdenen at du skal ikke være for ærlig, eller vise for mange sider. Mange blogger i dag er veldig iscenesatt, og mange bygger gjerne opp dagen for å få innhold til en blogg. Jeg skulle ønske at folk var mer ekte og mer seg selv, sier Belinda.
Lei av det overfladiske
Belinda har blogget i 11 år. Venninna Kristin Gjelsvik, blir 27 år og har blogget i fire. Sammen starta de videobloggserien «Snikk Snakk», i tillegg til å blogge på hver sine nettsider.
«Snikk Snakk» er et webshow der seerne på forhånd velger ut temaer som Belinda og Kristin skal snakke om.
Hittil har jentene snakket om alt fra sex til hvordan være en god venn. Seerne bestemmer.
Nå er jentene lei av det overfladiske og uvirkelige bildet bloggere viser på nettsidene sine, nå har de tatt grep på gjennom videoserien «Snikk Snakk»
– Vi har fått nye samarbeidspartnere som passer vår personlighet bedre, både på bloggene våre og snikk-snakk-videoene. Samarbeidspartnere som er med på å lage mer artig innhold der vi kan være oss selv, og som synes det er kult at vi er litt rebelske, mens de samarbeidspartnerene vi hadde tidligere har vært strengere på hvordan på hvordan vi burde være, sier Belinda.
Falske bloggere
Hun mener at mange som følger enkelte toppblogger og ser det «perfekte» liv fort kan begynne å sammenligne det med sitt eget. Kristin er enig – Hun mener enkelte av toppbloggerne er direkte falske.
– De aller største toppbloggerne fremstiller livet veldig perfekt. Enkelte av toppbloggerne i Norge fremstiller seg selv helt feilfrie og en hverdag langt fra den vi «normale» har. De er rett og slett falske. Folk har godt av å lese litt mer av det som skjer.
De to opplevde at mange satt pris på jentenes ærlighet.
– Veldig mange har pusta lettet ut og sagt «ja, vær så snill, vær ærlige, sånn at man kan kjenne seg igjen og identifisere seg med bloggere igjen».
Kristin har også fått positive tilbakemeldinger på hennes ærlighet på sin egen blogg.
Startet med mote
Belinda og Kristin mener selv at de alltid har vært ærlige på sine blogger. Når Belinda startet sin blogg for 11 år siden var det en slags erstatning for den fysiske dagboken som hun hadde før.
Kristin på sin side startet som moteblogger og fant det vanskelig å skrive dersom hun ikke hadde noe skikkelig moteriktig å vise frem.
Hun syntes det ble for dumt å skrive noe dersom hun ikke hadde dyre merkeklær slik som resten av bloggerne viste frem.
– Den gangen jeg startet å blogge trodde jeg at alt måtte være «rosa». Jeg tok meg selv i å la være å blogge hvis jeg ikke hadde noe «fashion» å komme med. Da jeg fikk mine første Acne-boots så var det litt sånn «woohoo, endelig har jeg noe som er bloggverdig,» sier Kristin som startet med blogging fordi hun ville fronte den butikken hun jobbet for. →
◄ Kristin Gjelsvik (27)
Hva: Blogger på bloggen styleconnection. For mange også et kjent fjes fra fjorårets sesong av realityprogrammet Paradise Hotel
Fra: Bergen, men bor i Oslo
Belinda Jakobsen (27) ►
Hva: Blogger på bloggen belindajakobsen.com. Jobber som markedsansvarlig for OPI Norge.
Fra: Lyngdal, bor i Oslo
Forandring fryder
Jentene har blitt satt overfor slike valg selv. I en episode av videobloggeserien «Snikk Snakk» arrangerte jentene julebord og drakk seg fulle. Makestyle.no sponset episoden, men nektet å vise produktet sitt ved siden av to jenter som fremstod som dårlige forbilder.
Du skal ikke være for ærlig, eller vise for mange sider.
– Det var bloggerne som startet dette og det er bloggerne som kan avslutte det, sier Belinda bestemt. Hun snakker om kommersielle samarbeid.
Dersom bloggerne finner samarbeid som er med på å forme og skape en mer personlig blogg vil dette skape mer troverdige bloggere, mener Belinda.
Vanskelig barndom
– Et eksempel på en blogger som er rett på sak, og fremdeles samarbeider med sponsorer, er Sveriges superblogger Kenza. Hun fører en såkalt «rosa» og overfladisk blogg, men leser man litt ekstra, får man med seg de såre innleggene innimellom. Der skriver hun om en tøff barndom, en far hun ikke ønsker kontakt med, og venner som kun er der for å utnytte hennes penger og potensiale. Et klassisk eksempel på at man kan være ekte, selv om man er rosa, fortsetter sørlandsbloggeren.
Til tross for at Belinda og Kristin nå ønsker at bloggere skal fremstå mer ekte og personlig på bloggene sine, mener de ikke at bloggere skal dele alt.
Vi skulle ønske vi kunne si «fitte» og være «dritarita».
– Kristin og jeg har snakket mye om dette. Vi skulle ønske vi kunne banne så mye vi vil, si «fitte» og være «dritarita» i helgene på bloggen uten at det skulle sjenere sponsorer. Nå har jeg også en jobb som gjør at jeg må te meg litt ekstra, men personlig så har jeg alltid elsket personer som offentlig går ut og sier at de selv er idioter innimellom.
Enn så lenge er det slik at Belinda og Kristin ikke slipper seg helt løs på sine blogger. Likevel håper de to at de snart kan få med seg flere bloggere på å vise en mer ekte side.
Hanne Fleischer
hanne.fleischer@nrk.no
For ordens skyld opplyser vi om at dokumentarist Hanne Fleicsher er venninne med Belinda og Kristin.
Hvordan tjene 45 000 i et jafs
På hver episode av bloggtalkshowet «Snikk Snakk» tjener Kristin og Belinda mellom 15 000 og 45 000 kroner i reklameinntekter.
Alle mulige slags temaer blir snakket om i jentenes videoserie, som totalt har over 15 000 faste seere via Belindas og Kristins blogger. Da er det viktig at kameraett står rett, at lyset er bra nok – og at putene ligger rett i sofaen før opptak.
– Ser jeg bra ut?
– Ja, Kristin Gjelsvik!
– Det er en stor løgn!
Hanne Fleischer
hanne.fleischer@nrk.no
Mari Reisjå
mari.reisja@nrk.no
Blog life vs. Real life
Belinda Jakobsen har ved flere anledninger vist leserne sine hvordan en morgen i livet hennes egentlig er. Se hennes eksempel på hvordan man lett kan iscenesette et blogginnlegg.
Blog life: God morgen fininger!!! Nå har jeg nettopp stått opp, i en søt liten rynkefri pysjamas, med brun sommerglød i huden, et hår helt uten floker, og helt usminket, selv om du klart kan se eyelineren og mascaraen på øyene ved siden av et tykt lag med foundation. Har satt meg ned for å ta en morgenkaffe, men ingen nikotin for slike ting trenger ikke denne jenten i sin kropp! Nå skal jeg straks spise to salatblader, før jeg skal tusle lykkelig avgårde til trening, før verdens beste kjæreste henter meg og vi skal ha en überromantisk dag i vårt problemfrie forhold i vår problemfrie verden, *Kniis*. Love you! Kiss kiss
Real life: God morgen! Faen jeg sov til 12 i dag! Døgnrytmen er helt fucked, og jeg liker det ikke. Har uansett brukt en time på badet nå på å skrubbe bort flekkete selvbruning og få ut dreads i håret. I dag ser jeg faktisk helt for jævlig ut, og kunne trengt både noen dager i et varmt land og kanskje å kommet meg på trening. Noe jeg ikke har gjort siden før jul for jeg orker ikke. Dessuten er jeg singel så kroppen min er både slapp, tørr og hårete for tiden, men hvem bryr seg egentlig. Uansett, nå må jeg styrte en kaffe og snike til meg “min aller siste sigarett” før jeg setter håret i en tutt og løper i møte. Faens møte i dette kalde landet. Kunne ikke alt bare foregått på Skype.
Ha en god dag!
b.
Usensurerte videoklipp
Belinda og Kristin samarbeider om en videoserie kalt «Snikk Snakk», hvor de tar opp forskjellige temaer som angår dem. En av episodene viser jentenes private julebord, og ble for drøy for sponsorene deres. Her er klippene som ble tatt vekk.
– Bloggene er blitt for falske
– Jeg synes ikke lenger det er gøy å lese blogger. Man kan jo like gjerne lese reklamemagasiner.
– Jeg følte til slutt at det ikke var meg jeg skrev om. Som rosablogger er det et fryktelig press på å være perfekt. Selv om jeg la ut kun to bilder på bloggen av dagens antrekk så hadde jeg jo tatt 50 bilder. Bare de beste ble lagt ut, forteller Kristina.
En skeiv fremstilling
Bloggen ble en pyntet versjon av virkeligheten.
– Hvis jeg hadde en dårlig dag, så skrev jeg jo ikke det. Men jeg la heller ut bilder av dagens innkjøp.
Kristina skjønte etterhvert at bloggingen gjorde at folk oppfattet henne totalt annerledes enn den hun egentlig er.
– Jeg husker godt at folk som ikke kjente meg kunne si «Hey, du er jo ganske smart og oppegående!» etter å ha snakket med meg i en halvtime.
– Det fikk meg til å tenke over hvordan jeg egentlig framstår på bloggen.
Kristina er i dag journalistikkstudent ved Høgskolen i Volda, og hun har nettopp skrevet en bacheloroppgave om om rosabloggene: «Når reklamen tar over». Kristina begynte selv å blogge da hun var 16 år gammel, men det intense reklamekjøret ble etterhvert én av grunnene til at hun til slutt ga seg med bloggingen.
– Som regel fikk jeg tilbud om å få tilsendt produkter og skrive en omtale om det på bloggen. Men de gangene jeg syntes det var dårlige greier, så lot jeg være å skrive om det.
Ekstra positive omtaler
– Jeg ble ikke direkte presset til å skrive ting jeg ikke mente. Det var vel heller slik at jeg presset meg selv til å skrive en litt ekstra positiv omtale, siden produktene var så dyre og jeg fikk de gratis, innrømmer Kristina.
I takt med at rosabloggene er blitt mer eller mindre gjennomsponsede, så har også sjarmen med å lese dem forsvunnet, mener Kristina.
– Det er blitt alt for mye fokus på å tjene penger.
Hanne Fleischer
hanne.fleischer@nrk.no
Nareas Sae-Khow
nareas.sae-khow@nrk.no
Hvor ekte er du?
P3 Dokumentar spurte kjente norske toppbloggere på Vixen Blog Awards om hvor lett det er å bestikke dem. Hvor mye blir de påvirket og presset fra de ulike sponsorene?
Hanne Fleischer
hanne.fleischer@nrk.no
Mari Reisjå
mari.reisja@nrk.no
Prisdryss til bloggstjernene
Hver år samles blogg-Norge for å hylle hverandre under Vixen Blog Awards, her er bilder fra årets prisutdeling:
Men ikkje alt er rosa
Radioselskapet på NRK P2 ba han lage ei liste over det han meiner er dei viktigaste tendensane blant bloggarar dei siste ti åra, som òg inkluderer dei som tek steget vidare forbi «outfits», sminke og diverse måltider. Det er nemleg ikkje alt som er «rosa». Desse bloggane har han gitt til oss i tre hendige kategoriar: kleinbloggarar, ungdomsbloggarar og sinnabloggarar.
Kleinbloggarane
Ungdomsbloggarane
Sinnabloggarane
– Ei ung jente som har teke blogg-Noreg med storm er Hanne Sigbjørnsen. På bloggen Tegnehanne teiknar og forklarar ho sitt heller besynderlege sjelsliv. I den seinare tid har ho fått ein kjærast. Det er ikkje slik at eg har noko mot denne Jostein, men eg saknar tida då det einaste ho vakna opp med var ein halvspist kebab. Ho har òg fått konkurranse frå ein fersk blogg, Hvaskjer’a, Kine, som òg gjer mykje av det same. Eg kryssar fingrane for ein blodig bloggkrig!
– Ulike rosabloggarar har både sponsorar og journalistar som skrapar på døra si. Men det er ikkje alle ungdommar som er like – som set lesartal og sjølveksponering fremst. Det har alltid vore aktive ungdomsbloggarar i blogg-Noreg, og dei held fram med blogginga etter kvart som dei tek utdanning, og vert unge vaksne. Kva hadde vel blogg-Noreg vore utan ungdommelege og gjennomtenkte bloggarar som Elisabeth IC og Somalieren?
– Bloggarar er kranglefanter. Dette, forutom narssissisme, er eit av dei vanlegare kjenneteikna på norske bloggarar. Blogg-Noreg har sett mange bloggarar som har engasjert seg i samfunnsspørsmål. Fleire av dei som har vore premissleverandørar dei siste ti åra er framleis aktive, men dei er for mange til å ramse opp alle Lærdommen frå denne gjengen er klar – om du skal ha ein mykje lest blogg, så ikkje ver redd for å ha ei meining. Men prøv for all del å argumentér for meiningane dine, du vil ikkje framstå som ein total dust heller.
Andreas Hadsel Opsvik
Andreas.H.Opsvik@nrk.no
Nettets magre speilbilde
Hva sitter vi igjen med om «deilig» er det eneste adjektivet som blir brukt om kvinner?
VGs eller bloggernes kroppshysteri?
Det interessante er at rosabloggeres suksess er et særnorsk eller nordisk fenomen.
«Se hvor flink jeg er»
Summen av de perfekte historiene blir en forventet normalitet.
Gjennomsponsede ungdomsliv
Kristine Ullebø (16) fra Førde får daglige pakker i posten med gratis produkter til hennes blogg:
Marit Isachsen (15) fra Bergen har 465 000 følgere på Instagram og får betalt av annonsører for å legge ut bilder:
P3dok som podkast
(NB! Musikken som brukes i våre dokumentarer er ikke med i podkastversjonene pga. rettigheter. Fullversjonene – slik de blir sendt på radioen – kan du strømme direkte på toppen av siden.)