Fotballsupportere har diskutert det lenge:
Har trommer noe å gjøre på en fotballstadion? Noen supporterklubber, som Stabæk, mener det er harry og roper at «trommer er for bønder!». Mens andre, som Kanarifansen (Lillestrøm) og Kjernen (Rosenborg), omfavner instrumentet.
Nå har debatten (i dette tilfellet i form av en harmløs tweet) også kommet til rapscenen. Har liveinstrumenter noe å gjøre på en rapkonsert?
Eller er rappere best alene på scenen med bakgrunnsmusikk, eventuelt med en DJ som spiller tracks?
Det spørs om denne debatten når opp til «Dagsnytt 18», men vi stiller spørsmålet åkkesom!
– Stiller opp som Honningbarna!
Det hele startet med en ørliten tweet (eventuelt en X) fra den norske rapperen J-Zino:
Karisma er jo et av de viktigste elementene i en rapkonsert, og hvis hele karismaen forsvinner, så er vel det litt krise, eller?
P3.no slår på tråden for å høre om rapperen mener at det faktisk er så alvorlig.
– Hele opplevelsen av å være på en ekte hiphop-konsert blir borte! Lyden høres helt annerledes ut i forhold til hvordan beaten på låtene er ment å være, sier rapperen før han setter det på spissen:
– Man forventer å se en rapper på scenen, og så stiller de opp som Honningbarna!
J-Zino mener en hiphopkonsert er best når fokuset er på rapperen selv, eventuelt med en DJ, en hypeman eller noen dansere. Han understreker at noen artister, som Cezinando og Karpe, får liveband til å fungere. Men at det blir feil for de fleste.
– Det har blitt altfor vanlig de siste årene. Jeg tror mange tenker at man ser større ut, mer fancy og at man får flere bookinger hvis man har et liveband. Det er dumt hvis det er sånn. Hiphop-konserter er ikke hiphop lenger.
«Det var jo ikke det jeg ville haaaa!»
I kommentarfeltet på X har han, i motsetning til de fleste kommentarfelt på X, stort sett fått støtte – blant annet fra raplegende Jaa9.
Når P3 slår på tråden dit, modererer han seg litt.
– Jeg kan komme på kjempemange rappere og band som får det til å fungere. Så det er ikke sånn at jeg tenker at jeg aldri skal se en rapper med band. Det kommer helt an på lydbildet til artisten.
Han innrømmer at også han og OnklP har spilt flere konserter med live musikere. Da har musikerne stort sett spilt oppå beatsa. I motsetning til J-Zino, så har det faktisk gitt mersmak for Jaa9.
– Det er jo en fryd å spille med andre! Som aktør er jeg egentlig åpen for det aller meste. Men som fan har jeg opplevd å være på konserter og tenkt: «Dette var ikke det jeg likte med denne låta.»
– For beatsa blir helt annerledes.
Han føler at dette er spesielt aktuelt for rappere med en litt eldre minimalistisk sound. Der kan særlig live trommer ødelegge og gi en annen lyd enn det som er meningen, ifølge han.
– Jeg husker da jeg skulle se Kendrick Lamar på Øya i 2018. Helt ærlig så var jeg der først og fremst fordi jeg syntes han har så jævlig kule produksjoner, men så brukte han et band. Det var skuffende, for det var jo ikke det jeg ville høre.
Jaa9 tror festivalbransjen har mye å si for at det har blitt så vanlig med liveband på rapkonserter. For noen år siden var det nærmest et must at man måtte ha et band for å få spille på de største scenene, ifølge han.
– Og så er det jo aspektet med at du slipper å være på scenen helt alene. Spesielt hvis man er en ny artist, så kan man bli tryggere av å ha flere å spille på.
Purist?
Men å bruke liveinstrumenter er langt ifra bare noe nye artister gjør.
Det kan kanskje se ut som det har blitt normalen:
For noen er det til og med viktig å understreke at de bruker liveband!
Da Aftenposten sin anmelder skrev: «Null band eller rekvisitter, kun UG Rik Pappa som slår på noen keys» etter Undergrunn sin konsert i Oslo Spektrum, var Marstein rask ute med å fortelle at det var feil:
Marstein er en travel mann og har ikke tid til et større intervju, men gir oss likevel et kort sitat:
En annen som foretrekker lyden av band, er oslorapperen Unge Obi. Da han spilte på festivalen Piknik i Parken i juni, hadde han med seg en bassist og en trommeslager. For han har det aldri vært et tema å droppe det.
– Jeg er veldig glad i å gå på konsert selv og stå og digge til en gitarsolo, eller en basslinje, eller trommisen. Jeg syntes også det er fett at de spiller på hverandres energi. Da kan man ha et fett liveshow uten at man må ha altfor mye andre greier.
Han skjønner hva J-Zino mener med at lyden blir annerledes, men mener det er litt av poenget med å dra på konsert. Han mener et livelåt er et helt annet produkt enn en låt på en strømmetjeneste.
– Man må ikke være så rigid, og være åpen for å oppleve andre låter i ny drakt. Jeg mener det er et klart skille mellom en låt på Spotify og på konsert.
Fra sin egen katalog trekker han fram låten «Lululemon», som på Spotify er en mer moderne traplåt, men som får et reggae-preg med liveband. Nettopp å jobbe med hvordan låtene skal låte live, i forhold til hvordan de låter ellers, er noe av det han liker best med å lage musikk.
Kritikken om at liveband ikke er «ekte hiphop» gidder han derimot ikke å forholde seg til.
– Hvor puristisk skal man være ‘a? Det spørs jo hvordan man ser på hiphopen og hva man vil være tro mot. Jeg ser begge sider av saken og kan absolutt sette pris på en konsert der ting høres identisk ut som på plate. Men personlig heller jeg mot liveband.
– Både som fan og som artist.
Kanskje har denne diskusjonen flere likhetstrekk med fotballsupporterdebatten enn man skulle tro.
Hos Bataljonen (Brann) var det nemlig et ekstraordinært supportermøte i juni om de skal ta i bruk trommer eller ikke. De yngste supporterne vil tromme i vei, mens de eldre setter seg på bakbeina. Enn så lenge er det nulltoleranse på hjemmetribunen, men de yngre bergenserne prøver å få endret på det.
Heldigvis trengs det ikke et eget møte for å finne ut hva norske rappere skal gjøre fremover. Og enn så lenge er det i hvert fall ikke nulltoleranse.
MER SOM DETTE: