– Vink farvel til VG-lista slik du kjenner den i dag.
Kollegaen min har vært platesamler i over tjue år og har nettopp flyttet inn i ny leilighet. Da jeg spurte om hvor i huset han skulle sette opp CD-samlingen, trakk han på skuldrene og svarte: «Jeg hører jo egentlig aldri på CD’er».
Man skal enten være veldig glad i CD’er eller en god kverulant for å ikke innse at det gode gamle CD-biblioteket i stua snart bare er forbeholdt de eldre, musikknerdene og internettnekterne. Entusiastiske CD-samlere har for lengst konvertert platesamlingen til harddisken. Og de aller fleste skaffer seg både ny og gammel musikk via lovlige eller ulovlige nedlastingstjenester. Men er den digitale lydfilen virkelig fremtiden?
Stream vs nedlasting
Det pågår en revolusjon i musikkens verden, ikke bare i platebransjen, men også på forbrukersiden. Etter inntoget av nettbaserte tjenester som Spotify og Wimp, har det dukket opp et spørsmål som de færreste har rukket å stille seg:
– Hvorfor skal man egentlig eie musikk?
Ser man på de fremtidige lovnadene fra streamingtjenestene, kan det virke som de gode argumentene for å kjøpe og oppbevare musikkfiler snart forsvinner. For den virkelig store ulempen med å streame musikk akkurat nå, er at man ikke har den tilgjengelig til enhver tid, og heller ikke kan overføre den til portable enheter. Men den dagen streamingtjenestene kan tilby all den musikk du måtte begjære on demand for alle avspillingsenheter, uavhengig om du er på nett eller ikke, hvorfor skal man da ta seg tiden og bryet med å kjøpe, oppbevare og sortere musikkfiler?
VG-lista mister sin rolle
Et annet interessant aspekt er hitlistene. Tatt alt dette i betraktning, hvordan vil de fremtidige salgslistene egentlig se ut hvis massene går over til å streame musikk fremfor å kjøpe?
Les også: Ulovlig nedlastning utkonkurreres
Her til lands vil sannsynligvis begge VG-listene i første omgang ende opp med å bli en blanding av pensjonistenes bensinstasjonfavoritter og smale nisjeutgivelser for samlere. Man kan jo også spørre seg om VG-lista Topp 20 i fremtiden faktisk kommer til å hete Spotify Topp 20. Men dette fordrer selvsagt at plateselskapene lanserer sine nye utgivelser på eksempelvis Spotify og iTunes samtidig, noe som det er stor sannsynlighet for ettersom de store aktørene allerede er inne på eiersiden i streamingselskapene.
Siste løsning?
Men det aller beste og viktigste med streamingrevolusjonen, er at det nå ser ut til at både forbrukere, platebransjen og ikke minst artistene har funnet en modell – som faktisk fungerer, og som på sikt kan utkonkurrere piratkopieringen på enkel, trygg og on demand levering.
Så gjenstår det å se om aktørene mestrer å finne riktig pris på tjeneste sine, for å få massene til å innse at livene deres kommer til å bli enklere ved å leie enn å eie musikk.
– Wolfgang Wee, P3