Det var en helt vanlig studiosession høsten 2019. Sammen med kompisen Paul Hers og en ekstern vokalist var Jonas i ferd med å gjøre ferdig en ny klubblåt.
Etter litt arbeid med vokalen bestemte Jonas, som da var kjent som DJ-en Jonas Aden, seg for å dra en enkel spøk:
«Det er i hvert fall bra det ikke er jeg som skal synge. Det hadde tatt seg ut, heheh.»
Både han, Paul og vokalisten småhumret før de fortsatte på arbeidet. Men for Jonas knøt det seg i magen: en umiddelbar vond følelse av at kroppen ikke egentlig ville tulle med dette.
Var spøken mer en forsvarsmekanisme enn noe annet?
Følelsen vokste og vokste i flere måneder.
– Før jeg dro den spøken, visste jeg ikke at jeg faktisk hadde lyst til å synge. Det lå bare i underbevisstheten min og dukket først opp på overflaten da jeg sa det.
I dag ser han tilbake på øyeblikket som et vendepunkt. Han ble mer og mer sikker på at det var synging han faktisk ville drive med, ikke produsering.
Da pandemien kom, var han ikke i tvil. Farvel til DJ-karrieren, hallo til artistkarrieren.
– Jeg kommer aldri igjen til å sette slike begrensninger på meg selv og hva jeg kan klare her i livet.
Bare bit tenna sammen!
Han heter egentlig Jonas Mjåset, men når vi møter han på Operaen i forbindelse med at han skal spille på «P3 Gull», vil han vi skal bruke Aden.
Ikke at det er så veldig viktig, men han øver fortsatt på å bli vant til sitt nye artistnavn Aden Foyer.
Under sitt forrige artistnavn, Jonas Aden, var han langt ifra noen ukjent DJ. Han var signert av Tiesto, spilte europaturneer stadig vekk og jobbet med artister som Alan Walker og Asap Rocky.
Han levde det knallharde DJ-livet: stadig på turne, slapp en ny låt i måneden og en ny video på YouTube-kanalen sin i uka.
– Jeg var en skikkelig arbeidsnarkoman, til det punktet hvor jeg drakk 20 kopper med kaffe om dagen og sov bare noen få timer i døgnet. Det var helt idiotisk, en grusom måte å leve på.
27-åringen beskriver det som å leve med skylapper med kun fokus på fremtiden. Det eneste man ser, er det neste målet man vil oppnå. Hele livet dreier seg om to-do-lister, for hele tiden å bli litt og litt mer suksessfull.
Han levde for Jonas om 10 år, ikke for Jonas her og nå.
Men samtidig som to-do-listene ble krysset av, beveget det seg også en vegg mot han – sakte, men sikkert.
– Jeg har liksom alltid tenkt at jeg klarer meg, og at jeg bare må bite tennene sammen. Men da alt stoppet med pandemien, innså jeg hvordan jeg egentlig hadde det. Jeg møtte veggen og skjønte at det måtte jeg ta seriøst.
Han bestemte seg for å slutte med alt, skrev til fansen på sosiale medier at han var ferdig og satte seg ned og tenkte: Hva nå?
Manifestering i Photoshop
Å slutte helt med musikk var en tanke, men ikke lenge. Den siste tiden som DJ hadde vokaldrømmen vokst og vokst. I det skjulte hadde Jonas klimpret litt på piano og sunget for seg selv.
– Det ga meg en lykke jeg aldri hadde følt på før, så da bare bestemte jeg meg for å gå videre med det. Lære meg å synge, lære meg å skrive, lære meg instrumenter.
Han gønnet på og flyttet ut til en hytte langt ute i skogen, for å se om det var mulig å lage noe tess. Sakte, men sikkert ble Aden Foyer født.
Musikalsk kom inspirasjonen fra Abba og Billy Joel. Låttekstene kom fra noveller og dikt som han skrev på egen hånd.
Fremdeles øver han på å synge.
– Så lenge jeg skriver musikk til min egen stemme, så går det bra. For eksempel har jeg funnet ut at jeg er bedre på korte, enn lange høye noter.
Debutsingelen «The Ballet Girl» ble til etter at han hadde lest «Piken med svovelstikkene» av H.C Andersen. Han ble inspirert til å skrive en egen historie om en jente med motgang, og etter hvert var låten klar.
Da Aden og samarbeidspartneren Paul skulle promotere låta, gikk de all in på TikTok. Akkurat det er tross alt ganske vanlig, men suksessen de fikk, var temmelig uvanlig.
Høsten 2022 fløy de til USA for å skaffe seg amerikanske SIM-kort, slik at de kunne havne på den amerikanske algoritmen. To av videoene som ble sluppet, fikk 4,6 millioner visninger, og plateselskapene i USA begynte å ta kontakt allerede før låten var sluppet.
I tre måneder gjorde de ikke annet enn å lage innhold og ha møter med ulike aktører.
Etter samtaler med flere ulike plateselskap endte Aden opp med å signere med Columbia Records. Plateselskapet huser navn som AC/DC, Adele, Beyoncé og Bruce Springsteen. Sammen med Girl in red, er han den eneste nordmannen noensinne som har signert med det anerkjente selskapet.
– Det var virkelig de jeg ville signere med. Før vi dro til USA, hadde jeg til og med photoshoppet logoen deres inn i bildene mine bare for å se hvordan det så ut.
Trendy å være gammal?
Men i en tid der russemusikk og poppete hiphop preger hitlistene: Hvordan i alle dager er det plass til musikk inspirert av Billy Joel?
Janne Monsen Tveit, musikkprodusent i P3, tror Aden og Paul tjener mye på at de tross alt har laget hits i mange år. Musikken slår først og fremst an fordi det er godt håndverk og genuint.
Men det er også en annen grunn til at musikken kanskje ikke er så langt unna tidens tann som man skulle tro.
– Man ser jo at det er masse gammel musikk som en gang iblant plutselig trender takket være TikTok og TV-serier. Når Kate Bush, Elton John og Kaizers Orchestra kan være høyt på hitlistene, så er det ingenting i veien for at musikk som ligner på det, også kan bli populært.
Hun trekker linjer til mye av musikken til Harry Styles, men sliter med å komme på noen norske artister som ligner på musikken til Aden. Når det gjelder overgangen fra EDM-DJ til sanger, mener hun den er helt unik.
– Det er mange artister som har endret seg. Taylor Swift gikk fra country til pop, Tix gikk fra rølp til følelser. Men et så ekstremt sjangerskifte og rebranding er uvanlig. Det nærmeste jeg kommer på, er kanskje Machine Gun Kelly, som gikk fra trap til rock.
Fuck deadlines
Det er faktisk ikke i Norge Aden gjør det aller best. Hele 245.200 månedlige lyttere i Paris på Spotify gjør den franske hovedstaden til byen hvor han er mest populær.
Tilfeldighetene skal ha det til at Aden også er halvt fransk, men han har ikke noe godt svar på om det har en sammenheng.
I croissant-landet har det blitt intervjuer, radioopptredener og ikke minst: en live TV-opptreden foran 10.000 publikummere og 4 millioner TV-seere.
– Det var første gang jeg sang for mer enn fire mennesker. Jeg prøvde å øve på vokalen min før showet, men etter hvert endte jeg opp med kun å fokusere på nervene mine. Jeg tenkte at så lenge jeg ikke driter meg ut, så får det gå bra.
I mars har han sin første solokonsert i – du gjettet riktig – Paris!
– Vi driver og tenker på å ha en konsert i Norge snart også, men det må være riktig sted og tid.
I kommentarfelt på TikTok dukker det stadig opp samme reaksjon: «Hæ, er du norsk?»
Om det er det internasjonale artistnavnet eller den unorske musikken som gjør at mange er uvitende om det røde passet hans, vites ikke.
Men kanskje vil nordmenn bli litt mer oppmerksomme når han spiller på «P3 Gull» 24. november.
– Det kunne ikke vært et bedre sted å gjøre min første opptreden på norsk TV. «P3 Gull» er midt i blinken.
Men nå som karrieren virkelig er på vei oppover, er Aden også obs på å ikke havne i sin gamle spiral. Noen grunnregler er viktige:
– Jeg skal aldri være strategisk og målrettet med musikken. Det skal alltid være overskuddspreget, og når jeg lager det, skal ingenting annet bety noe. Mobilen skal også vekk.
– En annen regel er å huske å ta pauser og la kunsten puste, og at jeg aldri skal forholde meg til deadlines.
Årets «P3 Gull» går av stabelen fredag 24. november. Du kan følge sendingen direkte på P3.no, på NRK 1 og i NRK TV fra kl. 20.05.
Tekst: Espen Roness, NRK P3
Foto: Håvard Sandvik, NRK P3
Grafikk: Veronica Falsen Hiis, NRK P3
MER OM «P3 GULL»: