nrk.no
Undergrunn - «Egoland»

Irriterende sommeralbum

«Egoland» inneholder flere allsangvennlige hooks. Men Undergrunn-albumet har lite særegent.

Undergrunn har på ett år gått fra å være et Oslo-fenomen, til å bli en av Norges mest populære grupper.

Denne sommeren er sekstetten fra hovedstaden booket til norske festivaler som Bergenfest, Stavern og Trondheims Neon. I juni retter de til og med nesa mot Danmark og Roskilde.

«Egoland» kommer uten tvil til å skape god fest med sine allsangvennlige hooks, men noe mer enn det må man lete langt etter. 

Albumet er heldigvis kort med ti låter som utgjør 31 minutter. Dette gjør «Egoland» til en rimelig sterk set-list for sommerens festivaler. Dersom man i tillegg slenger på «Italia» og et dobbeltnummer med «Peroni & Perignon» vil det nok være få publikummere som drar hjem skuffet.

Det betyr dog ikke at «Egoland» er en særlig bra lytteopplevelse ellers. Flere av låtene høres ut som parodier på velkjente sjangre.

Marstein har på seg en wolfburg drakt som er grønn. Ved siden av han står Pus i en rød Liverpool drakt og caps. De stirrer selvsikkert mot publikum.
KAN TA STORESLEM: Denne helgen kan Undergrunn vinne fire Spellemannpriser. Foto: Eskil Olaf Vestre, NRK P3

Mer irriterende enn underholdende 

Stor suksess på kort tid er ikke barnemat. Dette er guttene i 20-årene ergerlig klare over.

Der de på deres forrige album «UNDERGRUNN» viste iver etter å komme seg til topps og var klare over hvor vanskelig det kan bli, er de på «Egoland» visstnok allerede ganske bekvemme med hvor de har kommet. 

«Jeg er ikke engang sulten, jeg er egentlig mett men dette er bare en flex» rappes det på «Michelin Stjerner», albumets tredje låt. Tidlig legger Undergrunn lista for resten av albumet, ei list som dessverre legges svært lavt.

«Zanotti» er en klein kraftballade som i siste minutt bryter ut i synth-drevet arenarock. «Lenge Leve» er en russelåt med samba-elementer. Mens «Rangel» er en billig kopi av Travis Scotts «NO BYSTANDERS».

Det er rett og slett ikke noe særegent å hente ut ifra albumet. 

I tillegg spriker beatene i så forskjellige retninger at «Egoland» aldri får én definitiv sound. Der den ene låten er inspirert av trap og Soundcloud-rap er den neste en houselåt med et drop på refrenget. 

Rik Pappa har på seg en nike-drakt og skikker utover publikum.
HEI RIK PAPPA: Rik Pappa produserer det meste av musikken til Undergrunn. Foto: Eskil Olaf Vestre, NRK P3

Den største syndebukken, «Tomme Tønner», har to «beat switches» og en «spoken-word outro». Ingen av delene fungerer. Flere kokker mer søl, sies det.

Det er synd å si, men Undergrunn har blitt mindre voksne siden i fjor. Og deres ellers gode ører for innbydende beats og spennende rapflows er i ferd med å miste hørselen.

Ikke bekmørkt

«Egoland» er en refleksjon rundt Undergrunns suksessrike fjorår, og noen lyspunkter er der.

Singelen «Klikk» ble gitt ut i mars til stor begeistring for ungdom og unge voksne, bedømmer man ut ifra gleden i kommentarfelt på TikTok. 

Dette er en låt som beviser at Undergrunn kan lage oppriktig god og innbydende musikk. Både for et generelt publikum, men også for hardspikka rapentusiaster. Mer slikt, det trengs. 

For man trenger ikke nødvendigvis finne opp hjulet på nytt for å lage spennende musikk.

«Dobbel Trippel» er en to minutter kort skrytelåt der Undergrunn spytter ut metaforer og sammenligninger etter hverandre. Beaten er én basstone som repeteres og blandes sammen med diverse pling-plong lyder.

Er det innovativt? Nei. Er det utrolig fengende? Ja. 

Undergrunn danser på scenen. Pus, Loverboy og Marstein står tett inntil publikum på Sentrum Scene.
LIVE SENTRUM SCENE: Sist P3 anmeldte Undergrunn trillet terningen 6. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

Ikke hvil på laurbærene 

2022s «UNDERGRUNN» var særdeles unorsk med lyder av klimpregitar over dype basstoner og skrytende tekster om å drikke god utenlandsk vin og kle seg i italienske designerklær. Det var forfriskende som bare juling. Janteloven kunne ta seg bolle. 

Man får en smakebit av det samme på «Egoland», men albumet når aldri noen store høyder. Jeg håper ikke at dette er standarden Undergrunn legger seg på nå, for de kan absolutt mye bedre.

Se Dagsrevyen sitt møte med Dagsrevyen, her!

Plaza danser på scenen og har på seg en Inter Milan drakt.
PRODUKTIVE: Plaza er en av tre i gruppa som har gitt ut musikk solo det siste året. Foto: Eskil Olaf Vestre, NRK P3

Suksess i ett år betyr ikke suksess og rikdom livet ut. Selv om man et år er booket til kjente og kjære festivaler, er det ingen garanti for at det samme gjelder neste år. 

Alt i alt er «Egoland» et album uten en tydelig musikalsk rød tråd. Det vil gjøre seg ypperlig foran et beruset festivalpublikum, men mange fans av 2022-albumet blir nok dessverre skuffet.

FLERE MUSIKKANMELDELSER:

Siste fra P3.no: