Straks slippes forhåndsannonserte iTunes Radio via elektronikkgiganten Apple. Den offisielle slippdatoen er 18. september, og det er forventet at den reklamefrie internettradio-rettede iTunes Radio skal minne mye om rivalen Pandora.
En viktig del av tjenesten er at når brukerne strømmer låter, tilbys man kjøp av sangene man hører i iTunes. Det kan resultere i et byks i salgstallene som gagner både artister og musikkindustrien.
Kommer til utfordre rivalen
– Alle er enige i at det kommer til å hjelpe forretningen, sier Jim Urie, distribusjonssjefen i Universal Music, verdens største musikkselskap.
Apple har i overkant av 575 millioner iTunes-kunder og med tanke på dette kan de ta igjen den etablerte strømmetjenesten Pandora som har 72 millioner aktive brukere og 200 millioner registerte brukere.
Strømmetjenesten iTunes Radio tilbyr brukere også til å skreddersy radiostasjon-preferanser. Da Apple i går annonserte tjenesten, ble det ikke fortalt altfor mye, men Apple-representant Craig Federighi ga likefullt et fargerikt sitat da han kalte prosjektet for «a pure dose of awsomeness».
Flere strømmetjenester på banen
Apple er likevel ikke det eneste selskapet som har annonsert en ny strømmetjeneste. Universal Music er godt i gang med uDiscover, en app i samarbeid med Spotify. I hovedsak er det en app som hjelper deg til å finne ny musikk. I tillegg jobber MegaUpload-stifteren Kim Dotcom med en kommende tjeneste som heter Baboom.