Forrige uke spilte punkheltene i Bad Religion på Slottsfjellfestivalen i Tønsberg, hvor California-bandet beviste at de fortsatt har alt som trengs – låter, humør og samspill – selv drøye 30 år etter albumdebuten How Could Hell Be Any Worse? (1982).
Les anmeldelsen: Siste kveld med gutta (5/6)
– Kaizers overskrider språkbarierrer
I den anledning fikk vi P3 Sommer-kaptein og kringkastingens sannsynligvis største Bad Religion-tilhenger, Jørn Kaarstad, til å intervjue bandets bassist og løse kanon Jay Bentley. Og det skulle vise seg at Bentley rakk å få se Kaizers Orchestra avslutte festivaldagen før. I intervjuet, som du kan høre i bunnen av saken, legger bassisten ut svært ekstatisk om Bryne-bandet.
– De er – og jeg sa dette til dem – hva alle band burde etterstrebe å være. For de lager musikk som overskrider språkbarierrer, så hvis man ser dem er det naturlig å reagere med «Wow, dette er bra!». De er et jævla bra band, proklamerer Bentley.
Bad Religion-bassisten får også anledning til å fortelle om hvor fornøyde de er med deres så langt siste album, True North, som er hakket raskere og mer energiske enn flere av deres foregående utgivelser. Ikke bare greier han ut om likheter og ulikhet ved det å spille sammen i 1984 sammenlignet med 2013 (hint: de har det fortsatt dødsmoro sammen), men Bentley har også en lakmustest på lur for å kunne vite om albumene deres er bra.
– Det går på om folk sier at vi burde lagd et album som [klassikeren] Suffer eller ei. Hvis de heller sier «jeg liker den nye skiva deres!», da vet vi at vi har gjort en bra jobb, flirer bassisten.
Fikk hjelp fra Tom Waits
Da de gav ut forrige album, The Dissent of Man (2010), viste ikke Bad Religion om de var fornøyde med det endelige resultatet, forteller Bentley. Det som skjedde var at har de fikk et tips fra godeste Tom Waits på hvordan man skriver bedre låter hvis man setter en tidsbegrensing på låtene – og sånn ble sporene på True North stort sett rundt snaue to minutter.
– Man skulle tro at et slikt dogme ville vært en begrensing for låtskrivingen, men sannheten er at det gir en frihet. For da slipper man å tenke på å fylle rommet med soloer, bridger og så videre, forteller Bentley.
Sist men ikke minst: Jay Bentley blir også bedt om å dele fra sin liste over pinlige sommerminner – «Alle mine somre er pinlige,» ler han – og trekker dermed frem turnésommeren da han spilte i de truseløse plagget kilt, mens han konstant trynte på scenen. Hele fra intervjuet fra Slottsfjellsfestivalen hører du i lydfilen nedenfor.
Intervju: Jay Bentley fra Bad Religion: