Kidsa vil ha YouTube

Facebook faller i popularitet blant de yngste. De vil heller se videoer på YouTube.

Den siste tiden har vi sett flere eksempler på hvor viktig videotjenesten YouTube er blitt – spesielt for musikk. Ikke minst for vår lokale hype i Ylvis-guttas utrolige «The Fox»-suksess. I tillegg er trenden at Facebook sliter med å holde på de yngste av oss. Det er akkurat som om den største av de sosiale medieplattformene er blitt «gammelt nytt» for kidsa.

Facebook faller i popularitet blant de yngste tenåringene. Foto: NTB Scanpix / Reuters.
Facebook faller i popularitet blant de yngste tenåringene. Foto: NTB Scanpix / Reuters.

Mer YouTube enn Facebook

I hvert fall er det slik for amerikanske tenåringer. De bruker nå YouTube mer enn Facebook. Det viser en ny undersøkelse gjort av The Futures Company, melder Mashable.

De har intervjuet tenåringer mellom 12 og 15 år og funnet ut at mens 41,6 prosent av dem sier at Facebook er deres favoritt-nettsted, sier 48 prosent at det er YouTube de bruker aller mest tid på. På samme tidspunkt i 2012 var Facebook mest populært i den samme aldersgruppa.

I tillegg viser tallene at de yngste godt liker nettsteder som Amazon (27.8%), Google (25%), Twitter (19.5%), Yahoo (12.1%), eBay (10.7%) og Tumblr (12.3%).

– Fortsatt størst totalt sett

– Våre nye funn antyder noen svakheter for Facebook, men vi må understreke at Facebook fortsatt er det mest populære nettstedet for unge mennesker mellom 12 og 29 år, sier Rob Callender i The Futures Company.

TNS Gallup forteller til P3 at de ikke har gode nok tall til å konkludere. Foto: NTB Scanpix.
TNS Gallup forteller til P3 at de ikke har gode nok tall til å konkludere. Foto: NTB Scanpix.

Han forteller at nettbruken til de over 20 gjør at Facebook fortsetter å være størst totalt sett. Men den sosiale medieplattformen innrømmet sist uke at de ser en nedgang i daglige brukere, spesielt blant yngre tenåringer.

Alexander F. Eidsæther som er prosjektleder i TNS Gallup sier til oss at de spør den norske befolkninga hvor ofte de bruker forskjellige sosiale medier.

– Noe økt bruk

– Noen tall for gruppa mellom 12 og 15 år har vi dessverre ikke. Den yngste gruppa vi har tall for er 15-29 år, forteller han til P3.no.

Han sier imidlertid at han ser en tendens til noe økt daglig bruk av YouTube.

– Når det gjelder Facebook i den samme gruppa er det en liten tendens til at daglig bruk går ned. Den er imidlertid så liten, og innenfor feilmarginene, at vi ikke kan konkludere på det. Et annet spørsmål er jo hvor aktive man er på Facebook. Her har jeg dessverre ingen tall, forteller Eidsæther.

Sliter med å holde på oppmerksomheten

Selv om nettgiganten Facebook går godt økonomisk sliter de med å holde på oppmerksomheten til tenåringene. Det har fått investorene til å stille spørsmål, mens mange yngre brukere heller hopper til tjenester som Snapchat og Ask.fm.

Om man ser nøyere på tallene ser man at bare 18,3 prosent av de yngste tenåringene sier seg helt enig i påstanden om at «jeg er helt avhengig av Facebook», mot 30,4 av de som er over 20.

– Det ser ut til at Facebook ikke lenger skaper så mange fanatiske bruker som tidligere, slås det fast.