Før i tida, før den digitale tidsalder, fantes det skandaler der det ble avdekket at artister hadde sendt representanter til platebutikken for å kjøpe opp store kvanta av deres singler. På den måten kom låta høyere på singlelista og genererte deretter mer salg.
I dag er det om å gjøre for artister å være tilstede og få oppmerksomhet i sosiale medier og på videoplattformer som Youtube. Blant annet for å øke sin status og komme høyere på Billboards Social 50-liste. I tillegg har Billboard også begynt å telle antallet visninger av videoer til låter når de setter opp sine vanlige hitlister.
Kjøper seg visninger
Det kanskje aller beste eksempelet på hvor viktig det er å få mange visninger på Youtube er Justin Bieber, som ble oppdaga gjennom videotjenesten. Men det store antallet visninger av enkeltvideoer kan i enkelte tilfeller være «fiksa».
Den moderne måten å jukse seg til en bedre posisjon som artister er nemlig gjennom rett og slett å kjøpe seg flere visninger på Youtube, «likes» på Facebook og følgere på Twitter. BBC Newsbeat avslører nå at artister bruker denne metoden for å gjøre seg mer bemerka.
- Les også: Som lemen etter memer
For så lite som 30 pund, eller ca. 260 kroner, kan du for eksempel kjøpe deg 10.000 falske «visninger» av din video på Youtube. I tillegg finnes det et marked for å kjøpe seg kommentarer under videoene, for å få antallet visninger til å framstå som mer troverdig, melder BBC.
Vil avsløre juks
Det amerikanske analysebyrået Next Big Sound skal ifølge rapporten sitte på en liste over artister som benytter seg av denne metoden, og planlegger å offentliggjøre denne i løpet av året.
Byrået ønsker så langt ikke å fortelle hvilke artister det er snakk om, men sier at det i enkelte tilfeller er nokså lett å gjennomskue.
Tidligere er det også blitt avslørt at svært mange av brukerne som følger artister på Facebook og Twitter rett og slett er inaktive eller «falske». Dette førte i fjor blant annet til at Lady Gaga plutselig mista over 34.000 av sine 53 millioner «likes» på Facebook.
Justin Bieber mista over 27.000 av sine fans på Facebook og det viste seg at en tredjedel av hans følgere på Twitter var falske.