Tre kalde februardager avgjør hvem som vil dominere norsk musikkhverdag fremover. Hva er egentlig greia med Bylarm?
Torsdag 18. februar lyder startskuddet for tre intense dager for norske artister, noen utenlandske kolleger, journalister, musikkbransjen og folk som er over gjennomsnittet interesserte i musikk. Bylarm er et enormt filter som avgjør hva journalister forteller om, konsertarrangører booker og platebransjen signerer. De tre dagene på scenene rundt Youngstorget i Oslo vil være avgjørende for hva som vil bli hypet som «det neste store». Området rundt spillestedene Rockefeller, Garage, Mono, Blå og Internasjonalen utgjør et slags sentrum for det norske musikkmiljøet. Dersom du vil ha med deg konsertopplevelser som senere vil bli omtalt «legendariske», er Bylarm riktig sted å være.
Vinn festivalpass til Bylarm her!
Susanne Sundførs konsert fra Bylarm i 2007 er et sånt øyeblikk. Den da 21 år gamle jenta spilte og sang så sårt og vakkert at produsenten hennes begynte å grine. Februarkulda ble glemt – under den halvtime lange konserten var det sarte Susanne og pianoet som sto for folks gåsehud. Opptredenen på Dora i Trondheim ble belønnet med terningkast seks i VG og massiv drahjelp til salget av hennes selvtitulerte debutplate. Noe som igjen førte til Spellemannpris i 2008, og enorme forventninger til albumet «The Brothel», som slippes i mars i år.
Nevnte Sundfør er et av rundt 150 navn på årets Bylarm-plakat. De aller fleste er norske, men det finnes også innslag av dansk, svensk, finsk og islandsk musikk i årets program. Det er ingen sjangerbegrensninger – artistene er plukket ut fordi arrangørene mener de er såpass bra at de fortjener en mulighet til å vise seg fram. Noen av artistene, som Donkeyboy, Ingrid Olava og Jaga Jazzist, er forsåvidt veletablerte, men har noe nytt å by på.
– Programmet er sammensatt slik at det henvender seg til ulike målgrupper. Helt ferske demoband viser seg for bransjen for første gang, mens de mer etablerte som oftest er i angrepsposisjon mot internasjonal musikkbransje, forklarer Bylarms pressesjef, Behnam Farazollahi.
Lydverkets Asbjørn Slettemark er glad for at Bylarm nå satser mer på artister som er i ferd med å klatre ut av startgropa.
– Oppdage helt nye artister kan man gjøre på Urørt. På Bylarm vil jeg se artister som er i ferd med å etablere seg bredt eller få et slags gjennombrudd.
Bransjebonanza
Synes du ordet «bransje» har blitt nevnt veldig mange ganger hittil i artikkelen? Det er ikke så rart. Det er nemlig bransjen dette først og fremst handler om. Bylarm så dagens lys i Trondheim i 1998, nettopp for å samle norsk og internasjonal musikkbransje til konferanser og konserter. Målet var å få spredd norsk musikk. Siden den gang har mye skjedd. Fra å variere mellom forskjellige norske byer har festivalledelsen bestemt seg for at Bylarm av praktiske og økonomiske årsaker bør arrangeres i hovedstaden. Innholdet har også blitt tydeligere segmentert; Bylarm Live er konsertdelen alle kan kjøpe billett til, mens Bylarm Seminar er konferansedelen som er spesielt rettet mot bransjen.
– Fra å være dustete debatter om bransjeting ingen bryr seg om, har seminardelen utviklet seg til å inneholde interessante samtaler og møter med viktige internasjonale bransjefolk, oppsummerer Asbjørn Slettemark.
Viktig for musikkformidlerne
Den drevne musikkjournalisten har vært på samtlige Bylarm (bortsett fra det første) gjennom sin tid i TV2, Farojournalen og NRK, og mener festivalen har gått fra å hovedsakelig handle om øldrikking til å bli mye mer matnyttig.
– Bylarm har gått fra å være et søkende arrangement for fulle bransjefolk og kjellerband til å bli en ganske viktig arena for norsk musikk. Jeg jobber lite konkret under Bylarm, men bruker tida til å treffe artister, bransjefolk og andre jeg vanligvis bare har mail- og telefonkontakt med, ser konserter og går på de mest interessante foredragene. Alt som skjer i løpet av de dagene gir mye utover i året, understreker Slettemark.
P3s musikkgruppe kommer til å gå i passgang fra konsert til konsert tre dager til ende. Forhåpentligvis finner de nye band som får massiv spilletid på kanalen.
– Vi vil følge med på hvilke band som utmerker seg med bra konserter på Bylarm. Nå krever jo spillelisting på P3 at låta er bra, men i takt med at band i stadig større grad må levere live for å overleve, følger vi ekstra nøye med på livescenen, forklarer musikksjef Mats Borch Bugge.
P3 spiller også en rolle under avviklingen av Bylarm; På Internasjonalen har Urørt en egen scene, og P3 stiller med DJs på kveldstid. Mange Urørt-band spiller også på andre scener.
Les: Urørt og Bylarm er Norges to viktigste utstillingsvinduer for norsk musikk.
Utskjelt for stipend
En langhelg av, for og med musikkelskende mennesker, stablet på beina for å fronte norske artister. Rundt 100 konserter daglig, alle i gangavstand fra hverandre. Tilreisende bransje som skryter av Norge i hjemlandene sine. Bylarm kan fort framstå som et idyllisk varmeelement i en ellers trist og grå årstid i Oslo. Men opp gjennom sin 12 år lange historie har Bylarm møtt noen skjær i sjøen. Det omstridte Statoilstipendet er det største av dem.
Under Bylarm 2008 delte Statoil for første gang ut 800.000 kroner i stipend til en artist som var i ferd med å etablere seg i utlandet. Den gang gikk pengene til rockeprinsessen Ida Maria. I fjor stakk jazzyndlingen Matias Eick av med den knappe millionen. I år er ti nye artister nominerte til stipendet. Men ikke alle ønsker disse pengene.
– Det har med hvor pengene kommer fra. Man kan si at det er ganske skitne penger. Oljetilsmussede penger. Det er ikke penger vi vil ha, sa Petter Undstad i kritikerroste Kråkesølv da det ble klart at bandet ikke ville stå på nominasjonslista for årets stipendutdeling.
Vinn: Billetter til P3Sessions med Dumdum Boys og Kråkesølv 24. februar.
Kråkesølv er fra Bodø, og engasjerte mot prøveboring i Lofoten og Vesterålen. De får støtte av artisten Pål «Moddi» Knutsen, som også sa nei til å stå på nominasjonslista under årets Bylarm.
– For en artist som meg ville Statoil-stipendet passet perfekt. Men dette vil jeg ikke være med på. Statoil vil renvaske ryktet sitt ved å bruke småpenger på kultur, sier han.
Tidligere har Ungdomskulen og Whitest Boy Alive trekt seg fra nominasjonslista.
I følge Bylarms pressesjef har ikke festivalen noen planer om å bytte sponsor.
– Vi ønsker å jobbe videre med Statoil. Vi syntes dette er et spennende stipend, og det er det største av sitt slag i Norge, sier Farazollahi.
Motarrangement
Det er ikke bare for samarbeidet med oljegiganten Bylarm har fått kritikk. I 2003 gikk historiens første Byalarm av stabelen i Oslo. Arrangørene var gjengen bak plateselskapet Metronomicon Audio. Målet var å fronte artister som ofte blir stemplet som «for sært» eller «lite markedsførbart», og ikke får spille på Bylarm. Byalarm 2010 løper parallellt med storebror Bylarm. I fjor spilte enkelte artister paradoksalt nok både på både Bylarm og Byalarm – og unnskyldte seg med at de var «trojanske hester» .
I 2007 kunne bransjeeventyret lett ha bukket under. Trondheim og den gamle ubåt-bunkeren Dora var location, og pønkerkidsa på UFFA så sitt snitt til å larme på sitt eget vis. De reagerte på at de aller fleste konsertene på Bylarm var forbeholdt et øldrikkende publikum over 18 år, og mente (som pønkere gjerne gjør) at Bylarm var blitt et «digert og kommersielt arrangement». Det sved i sjela at Bylarm ble arrangert i den økologiske pønkerbydelen Svartlamon, og motarrangementet Spylarm ble stablet på beina.
Året da alt gikk galt
Det er en kjensgjerning at februar + Trondheim = kaldt, og både bransjeøl og den idealistiske tanken om at Bylarm skulle arrangeres utenfor Oslo frøs til is denne vinteren. For første gang tok Bylarm ansvar for artisthåndtering uten ekstern hjelp, og det funket omtrent like bra som å slikke på en gammel ubåt i tjue minusgrader.
Datarock gikk hardt ut mot Bylarm i etterkant av festivalen. De rødkledde rockerne var et av banda som gjorde det sterkest på Bylarm i 2007, men sparte ikke på kruttet i ettertid. Kalde og uoversiktlige lokaler, kjip backstage, for dårlig tilgang på mat og drikke, fraværende artistkontakter og elendig overnattingstilbud satte sinnene til Fredrik Saroea og co i kok.
– Av de 300 konsertene Datarock hittil har spilt vil vi påstå at dette var blant det absolutt sletteste vi har opplevd av arrangørteknisk avvikling. Dora er et av de mest uegnede lokalene vi har vært borte i, og artistbehandlingen er noe av det verste vi har vært med på. Vi har rett og slett aldri opplevd noe så elendig og nitrist, for ikke å glemme uprofesjonelt, upraktisk og upassende, kommenterte frontfigur Fredrik Saroea i etterkant.
Han fikk støtte av tidligere Urørt-vinner Matias Tellez. Unggutten kom med sin mest velplasserte kommentar noensinne etter Bylarm 2007:
– Bylarm for meg er som en 7-eleven-kake. Den ser veldig fin ut, men smaker helt jævlig.
Da 2007-Bylarm i tillegg endte i økonomisk underskudd, ble det bestemt at festivalen til og med 2011 skal arrangeres i Oslo.
Springbrett til suksess
Bylarm kan lett tas inn under paraplyen til den velkjente frasen om at «det som ikke dreper deg, styrker deg». Etter nederlaget for tre år siden, er festivalen i manges øyne viktigere enn noensinne.
– Jeg synes det er veldig riktig at de har flyttet blikket opp fra alle de uferdige bandene og gitt mer plass til delvis etablerte artister, sier Lydverkets Asbjørn Slettemark.
Sondre Lerche, Big Bang, 120 Days og Minor Majority. Alle er relativt store norske navn, som har hatt sitt gjennombrudd på Bylarm. I år er det store forventninger knyttet blant annet til Bylarmdebutantene Jesse Jones, Mhoo og Social Suicide.
– Jeg har høye forventninger til hardcorhåpet Social Suicide i årene som kommer. Jeg håper Lars Vaular spiller mange låter fra sitt kommende album og Susanne Sundfør blir garantert magi på internasjonalt nivå. Det blir også interessant å høre hvordan Purified In Blood låter etter de har spilt inn ny plate. Ellers må folk få med seg Audrey Horne som spiller nye låter, metalcore-bandet Shot At Dawn, undergrunnsheltene Obliteration, de alltid briljante Cumshots, livesensasjonen Elephant9, DJ-wizkiden Final med Lydverket-favoritten LidoLido, gangsteren Jesse Jones, Montée med nye låter og mye annet digg. Det blir en hard uke, konkluderer Pyro- og Lydverket-sjefen, som er kjent for sin forkjærlighet for hard musikk.
Årets Bylarm er altså det trettende i rekken – hele programmet finner du på festivalens nettside.
Følg med her på siden for Lydverkets anbefalinger og den beste dekningen av Bylarm.