Ordet «Utopia» brukes som en betegnelse på et perfekt samfunn der alle innbyggerne bidrar, kunnskap og visdom dyrkes, og det er få lover.
Siden juli i 2020 har den Houston-baserte rapperen Travis Scott hintet om sitt fjerde studioalbum. Artisten har hatt et balletak på trap-entusiaster verden over.
Når han til og med kunne meddele at «Utopia» kom til å ligne mer på hans aller tidligste album lydmessig, ble det stor begeistring blant fansen.
Den tre år lange ventetiden fylt med hype og mysterier har resultert i et 75 minutter langt album der flere kjente navn er med på fortellingen om Scotts kontroverser, seire, og nederlag.
En stor elefant i rommet
I november 2021 mistet 10 personer livet på grunn av publikumsdytting under Scotts konsert på hans egen festival, «Astroworld Festival».
Selv om rapperen ikke ble funnet skyldig i noen av tiltalene mot ham ble navnet hans og karrieren satt i dårlig lys. Flere undret seg om man engang kom til å høre mer fra Travis Scott igjen.
Låter som «Hyaena» og «My Eyes» viser til Scotts indre konflikt etter hendelsen på «Astroworld Festival». Spørsmålet om hva man kunne gjort annerledes blir godt diskutert, og det oppleves ikke som om Travis forsøker å fraskrive seg ansvar.
Å utforske feil man har gjort er ikke noe som er nytt for Travis, da dette har blitt gjort på både «Coffee Bean» fra 2018 og «90210» fra 2015.
Scott har utvilsomt opplevd mye negativitet som følge av stjernestatusen, og det er positivt å se at rapperen ikke har latt all suksessen gå til hodet.
«Utopia» har flere smarte og spennende sammenligninger, som gjør det interessant å lytte til hva som blir sagt på albumet, heller enn å bare danse til instrumentalen.
Det er et friskt pust i en musikksjanger som renner over av ekstravagante beats uten noe særlig lyrisk kompetanse.
Fullpakket gjesteliste
Selv om «Utopia» er et Travis Scott album, har han fått med seg om lag 20 gjesteartister. Dette fører til at rapperen sjeldent får skinne alene.
Gjestelisten inneholder blant annet Drake, Beyoncé, The Weeknd, Kanye West, Playboi Carti, og Kid Cudi.
Når man har produsert et album i tre år er det naturlig at flere kollaboratører er med, men det hadde definitivt styrket albumet om Travis ikke hadde måtte dele scenen med andre superstjerner i den grad som blir gjort på «Utopia».
Det er ingen tvil om at Travis Scott har flere viktige kontakter og venner i musikkbransjen. Men med en så overflødig assistanse av andre store navn, forsvinner noe av Scotts særegenhet jevnt over albumet.
Det betyr ikke at gjesteartistene gjør en dårlig jobb, heller tvert imot. På låten «Delresto» kommer Travis Scott i skyggen av Beyoncé. Det samme gjelder på «Lost Forever» der den silkemyke vokalen til James Blake, og Westside Gunns vers gjør et større inntrykk enn Scott selv.
Man skulle ønske at et album på 19 låter hadde flere der Travis Scott sto helt alene for å virkelig utforske temaene rundt hans anger, selvforakt og selvforbedring.
Litt gammelt, mest nytt
«Utopia» er definitivt underholdende. Til tross for den noe lange spilletiden er det ingen kjedelige øyeblikk, låter som føles unødvendige, eller repetitive elementer.
Albumet er tydelig organisert og ryddig med hvilke låter som kommer etter hverandre, hvordan de relaterer til hverandre, og hvordan instrumentalen gjenspeiler det lyriske aspektet ved hver låt.
Produksjonsmessig er det ingen feil eller mangler. Hver minste detalj høres nøye bearbeidet ut. Her har Travis fått hjelp av Metro Boomin, Mike Dean, Kanye West, og halvparten av duoen Daft Punk.
Låtene er bygd opp både av kjente samples og originalitet. «Skitzo» består av fire forskjellige beats der alle flyter godt over i hverandre og hamrer inn tematikken på låten, nemlig det å føle at man er flere forskjellige personer samtidig.
Selv om det gjennomgående temaet er dyster maksimalisme, er det elementer fra alle hans tidligere album man kan kjenne igjen.
Synthene på «Circus Maximus» gir assosiasjoner til hitlåten «Sicko Mode», bassen på «Fein» tilsvarer den fra «Pick Up The Phone», og Travis’ sjeldne raske rapping på «Looove» er som hentet fra «Antidote».
Albumet har nok med ferske elementer til at det føles nyskapende og unikt, samtidig som fans vil kjenne igjen mye av det de har blitt vant til fra Travis Scott.
Nesten utopisk
Etter den tragiske hendelsen i 2021 var det ikke gitt at Travis Scott kom til å fortsette med musikk. Spesielt ikke med den samme vittigheten som han har bevist han har.
Men «Utopia» er et friskt pust i trap-scenen og Scott viser nok en gang at hans musikalske talent er i verdensklasse.
En litt for lang og stor gjesteliste, gjør at Travis ikke alltid skinner gjennom så sterkt som han kan.
Det som derimot er positivt med dette er at alle kan finne noe de liker her! Dette gjør «Utopia» veldig mottakelig, til tross for sitt monokrome lydbilde.
FLERE MUSIKKANMELDELSER: