Tidligere i sommer ble det klart at DJ-stjerneskuddet Kyrre Gørvell-Dahll (23), kjent som Kygo, skal være strømmetjenensten Apple Music sitt ansikt utad. Da ble det også kjent at bergenseren har remikset «Take On Me» av A-ha for nettopp denne tjenesten. Originalen er den eneste norske låta som har toppet den amerikanske singellista Billboard Hot 100.
Kygo ønsker ikke å kommentere remiksen overfor P3, men Magne Furuholmen i A-ha er raus i omtalen.
– Kygo står i fare for å kunne bli A-has arvtager som Norges største popmusikalske eksportartikkel. Det synes jeg vi alle bare skal feire, sier Furuholmen.
Terningkast 2
Stor suksess til tross – Kygo er ingen favoritt blant musikkanmelderne. VGs Tor Martin Bøe anmeldte låta til terningkast 2 da Kygo spilte den som del av settet sitt på Roskilde.
– Jeg opplever den som en parodi, både på Kygo og A-ha. Samtlige involverte kan bedre enn dette. Ikke minst Apple, siden hele greia framstår mer som et Apple-reklamestunt enn musikk, sier han.
Aftenpostens Malin Kulseth er enig med Bøe i at resultatet er slapt.
– Det høres ikke ut som han (Kygo) var spesielt interessert i å gjøre dette. Ørene mine blør ikke akkurat, men de kjeder seg veldig. Dette er helt pregløs ventemusikk, helt perfekt for heisen til Kygo-hotellet i Bergen. Hvis jeg var Furholmen eller Harket ville jeg sagt «Ellers takk, Kyrre», sier hun.
Eventyrlig suksess
Furuholmen forteller at han oppdaget Kygo da han spilte sin hit «Firestone» hos Skavlan i januar i år.
– Jeg tenkte umiddelbart at den hadde potensial til å bli en stor hit.
Intuisjonen stemte: Låta toppet den norske VG-lista, og nådde 47. plass i USA. På Spotify har låta 223 millioner avspillinger.
– Dette betyr at det er mange som tror det blir enda større, svarer Furuholmen på spørsmål om hva det kan bety for Kygo å bli plukket ut av giganten Apple.
– En veldig annerledes kultur
Furuholmen sier han ikke har noe mål om at A-ha skal eksponeres for et nytt og yngre publikum gjennom remiksen.
– Kanskje noen unge folk som ikke har noe forhold til bandet plukker oss opp, men det er jo såpass langt unna musikalsk at jeg tipper de forholder seg til dette som en ren Kygo-låt, og det er helt ok i min bok.
Han påpeker at musikkbransjen har gjennomgått store forandringer siden A-ha toppet listene i 1985.
– Kygo er jo del av en veldig annerledes kultur enn vi kommer fra, og har veldig andre referanser. Da blir en kryssklipping mellom artist og annet eldre materiale ofte mer interessant, sier han.