DJ-duoen Cazzette kan være det neste elektronikaprosjektet som virkelig skyter fart fra Sverige. Gruppa går i de velopptråkka fotspora til Avvicci og Swedish House Mafia, men har valgt en annen tilnærming til distribusjon av musikken.
– Bra plattform for kommunikasjon
Gruppa har nylig kommet tilbake fra spillejobb i Las Vegas når vi får snakke med Alexander Björklund, som er den ene halvdelen av Cazzette.
– Det har vært helt naturlig for oss, siden Spotify er en så bra plattform å kommunisere med fansen. Og det er noe vi legger stor vekt på. Vi har tilgang til egen applikasjon og kan lenke til sosiale medier og få fansen med som en del av prosjektet på en helt annen måte enn ved andre distribusjonsformer, forteller Björklund til P3.no.
Så langt har samarbeidet med Spotify vært en suksess, med over 2,7 millioner lyttinger på deres musikk. De klatrer godt oppover lister i flere land, inkludert Norge, og er innafor topp ti både på Billboards Dance-liste og UK Viral Chart.
– Alltid sultne på nye ting
– Vil dere holde dere til denne distribusjonsplattformen for all framtid?
– Det er et eksklusivt samarbeid for en periode framover, men vi er alltid sultne på nye ting. Vi har ingen planer om å endre taktikk, forteller han og sier man aldri vet hva som dukker opp rundt neste sving.
Ved nærmere undersøkelse virker det imidlertid som «giftemålet» med Spotify kanskje ikke stikker så dypt som det kan virke umiddelbart.
– I Spotify kan man innenfor Skandinavia også kjøpe nedlasting, men det er ikke noe vi vil satse på. Det er individuelt om noen ønsker å eie musikken, men den er jo uansett tilgjengelig på Spotify. Men vi vurderer også å lage fysiske kopier, sier Björklund.
Ønsker feedback
Björklund er 23 år og fikk kontakt med 19-åringen Sebastian Furrer for bare to år siden. De møttes gjennom et musikkforum på nettet og begynte å sende hverandre lydfiler.
Da de spilte live første gang hadde de bare truffet hverandre noen få ganger. Nå gir de ut andre del av debut-«albumet» Eject, som de har valgt å dele i tre.
– Det gjør vi for å kunne være aktive lengre. Normalt hadde man sluppet alt i en «klump», men vi ønsker å påvirke forskjellige deler underveis og ønsker feedback for del to, for å påvirke del tre. Da holder vi også lengre liv i «hypen», mener Björklund.
Cazzette ønsker altså kommunikasjon med fansen i den grad at dette kan påvirke sluttproduktet.
– Ja, vi kan høre etter hva folk synes om del to og endre på del tre. Om fansen for eskempel ønsker å høre en lengre variasjon av en låt. Også jobber vi så fort at vi til og med kan bli ferdig med låter som ikke egentlig skulle være med i del tre. Noe som gjør det enda mer spennende.
– Hele dette prosjektet er et musikalsk eksperiment og vi liker å bryte ny mark, sier han.
Navn med mange assosiasjoner
At Cazzette har en så vidt moderne tilnærming til musikken kolliderer litt med navnet på gruppa. Men bandet fikk det av manager Ash Pournouri, og liker assosiasjonene som kan knyttes opp mot det.
– Det var manageren som forslo navnet, og vi syntes det var kult, siden vi kan bruke det i mange sammenhenger, med flere assosiasjoner. Vi liker å kombinere flere ulike stiler og tidligere spilte man inn ulike låter fra radioen – og laget mikstapes, mimrer Björklund.
– Hva mener dere om artister som holder musikken sin borte fra strømmetjenester?
– De får gjøre hva de synes er rett, men vi mener strømming er å foretrekke.
Se Cazzettes nyeste musikkvideo, «Weapon»: