Muzak ville hatt 80-års jubileum neste år om de fortsatt hadde fått beholde navnet sitt. I 2011 ble de kjøpt opp av Mood media for 345 millioner dollar. Nå har mediabedriften bestemt seg for å endre merkenavnet.
Grunnen til dette er at det er vanskelig å få nye musikkoppdrag med det dårlige ryktet som Muzak har.
Nye arbeidsområder
Muzak har produsert den rolige heismusikken i mange tiår, og beskrev seg selv som grunnleggeren av bakgrunnsmusikk. Grunnlaget for oppkjøpet av merkevaren, er at Muzak skal bidra i Mood Medias arbeid med å lage bakgrunnsmusikk, visualisering, og til og med lukt. Dette skal lages for butikker, venterom, og andre steder med kø eller venting.
Lorne Abony, direktør i Mood media, forklarer til New York Times at Muzak har blitt et kallenavn for heismusikk, og at navnet ikke legger frem de konnotasjonene de ønsker.
Mer enn bare heis
Men Muzak har produsert så mye mer enn heismusikk. Under Apollo 11 ble det blant annet spilt Muzak-produsert musikk for å holde astronautene rolige og fokuserte.
Hør litt av den vakre heismusikken her.
Her har vi samlet noen av twitter-reaksjonene på navnebyttet:
We had a Muzak player when I worked at The Gap. They sent us awesome playlists! #RedEye
— NCN(@nikkibama) February 7, 2013
Just heard the WORST muzak cover EVER for The Beatles «Got to get you into my life»… someone REALLY needs to be burned alive for this.
— Jay (@YNOTLAJ) February 7, 2013
Goodbye #Muzak. Thanks making those awkward moments in elevators a little more awkward nyti.ms/12oCOyg
— Kim Robinson (@kimrobinsonjr) February 6, 2013
«Muzak» is like «Kleenex». Brand name synonymous with thing. Kleenex to change its name because people always think of snot. #RedEye
— Dick Zucker (@DickZucker) February 7, 2013
If not for Muzak, the end of The Blues Brothers wouldn’t have been as funny. #RedEye
— Kevin (@The_Alien) February 7, 2013