Legendarisk heismusikk mister navnet sitt

Muzak har eksistert siden 1934, og har levert den kjente, kjære (?) heismusikken vi kjenner. Nå må de bytte navn.

Foto: Colourbox
«Hadet bra, Muzak! Takk for at dere gjorde den kleine heisstemningen enda kleinere.» Foto: Colourbox

Muzak ville hatt 80-års jubileum neste år om de fortsatt hadde fått beholde navnet sitt. I 2011 ble de kjøpt opp av Mood media for 345 millioner dollar. Nå har mediabedriften bestemt seg for å endre merkenavnet.

Grunnen til dette er at det er vanskelig å få nye musikkoppdrag med det dårlige ryktet som Muzak har.

Nye arbeidsområder

Muzak har produsert den rolige heismusikken i mange tiår, og beskrev seg selv som grunnleggeren av bakgrunnsmusikk. Grunnlaget for oppkjøpet av merkevaren, er at Muzak skal bidra i Mood Medias arbeid med å lage bakgrunnsmusikk, visualisering, og til og med lukt. Dette skal lages for butikker, venterom, og andre steder med kø eller venting.

Lorne Abony, direktør i Mood media, forklarer til New York Times at Muzak har blitt et kallenavn for heismusikk, og at navnet ikke legger frem de konnotasjonene de ønsker.

Mer enn bare heis

Men Muzak har produsert så mye mer enn heismusikk. Under Apollo 11 ble det blant annet spilt Muzak-produsert musikk for å holde astronautene rolige og fokuserte.

Hør litt av den vakre heismusikken her.

Her har vi samlet noen av twitter-reaksjonene på navnebyttet: