nrk.no

Lene (25) er mensen-gründer: – Jeg fant fort ut at menn investerer i menn

Da hun presenterte ideen sin på nettverksmiddag, skar de mannlige investorene grimaser. I dag er 25-åringen sin egen sjef.

Lene sitter i klasserommet og følger med på dagens forelesning. Året er 2016, og hun studerer til bachelor i markedsføring og merkevareledelse midt i hovedstaden. 

Men i hjertet føler hun at noe ikke helt stemmer. 

Hun har lenge drømt om å utgjøre en forskjell i verden, og det begynner å klø i fingrene. Hun har lyst til å gjøre det nå. 

Så fort muligheten byr seg, dropper hun ut av studiet og satser fullt og helt på å være selvstendig næringsdrivende – i en mannlig dominert bransje.

En rekke små pappesker og en anatomisk korrekt replika av en livmor.
VAGINA: Inngangspartiet til Lenes leilighet overrasker noen. Foto: Hege Lianne Williams

Ønsket velkommen av underliv

Fem år senere møter P3.no Lene Elisabeth Eide (25), eller «Norges mensendronning» som hun kaller seg, i sokkelleiligheten hennes en kort biltur fra Oslo sentrum. 

De siste årene har hun vært sin egen sjef. 

– Jeg startet CleanCup fordi jeg ville gjøre menskopp mer tilgjengelig i det norske markedet – det var ingen lignende butikker i Norge den gang. Koppen har helt klart forbedret mensen hos mange, forteller hun smilende.

Det er liten tvil om at Lene interesserer seg i kvinners blødende underliv, også når arbeidsdagen er over. For der noen har dørmatter som ønsker gjester velkommen, har Lene en anatomisk modell av et kvinnelig underliv.

– Var du noen gang redd for hva som ventet? 

– Litt, men jeg tenkte jo: «Hva er det verste som kan skje?» Det er jo at det ikke funker, eller at man går konkurs. Men da har jeg lært og kan starte et nytt selskap.

Likevel var hun ikke forberedt på motgangen hun skulle få fra det motsatte kjønn.

Lene smilende foran tre menskopper.
ENGASJERT: Lene mener at mensenkoppen har forbedret mensen for mange. Foto: Hege Lianne Williams

Fnysing, reaksjoner og investorer 

Som gründer er det viktig å ha et stort nettverk, og mange melder seg inn i organisasjoner som tilbyr fellesskap og arrangementer. 

Under en nettverksmiddag lot ikke reaksjonene vente på seg da Lene skulle presentere «CleanCup» for første gang. 

– Vi hadde en runde rundt bordet hvor folk fortalte om seg selv, sine produkter og bedrifter. Jeg fortalte om meg selv, CleanCup og bruken av menskopp. Guttene gjorde grimaser, fnyste og viftet vekk praten med hånda. 

– Hvordan var det å skaffe investorer i et nisjeprodukt som menskopp? 

– Jeg startet jo CleanCup uten noen tidligere erfaring. Da jeg skulle hente investorkapital, opplevde jeg at menn rett og slett ikke ville forstå seg på nettbutikkens visjon.

Det var liten interesse for produktet blant de mannlige investorene.

– Derfor er flesteparten av aksjonærene til CleanCup kvinner. Jeg fant fort ut at menn investerer i menn. 

Vil du lære mer om hvordan du starter en egen bedrift? Sjekk ut «Martha blir rik» i NRK TV!

Langt færre kvinner 

I 2017 lanserte CleanCup nettbutikken sin. Samme år ble rundt 31.000 andre aksjeselskaper startet opp, men bare 20 prosent av selskapene var startet opp av kvinner. Det viser DNB i analysen fra kampanjen #huninvesterer. 

Kampanjen oppfordrer kvinner til å ta mer kontroll over egen økonomi. 

Sammenlagt viser tallene fra Skandinavia liknende tendenser. Rapporten til Unconventional Ventures viser at 93 prosent av all kapitalen i 2019 gikk til selskaper startet av menn.

Kun 1 prosent gikk til selskaper startet av kvinner. 

De resterende 6 prosentene gikk til selskaper startet av begge kjønn. Med andre ord fikk 93 mannlige gründere penger, før 1 kvinne fikk.

Camilla Andersson med et stort smil.
KVINNEKAMP: Camilla Andersson oppfordrer til å investere i kvinner. Foto: Privat

Trenger bare én

Tidligere entreprenør og investor Camilla Andersson har selv sett dette på nært hold. 

Et raskt googlesøk viser at dette er en dame med bein i nesen, og hun har i mange år hatt en sentral rolle i både norsk- og internasjonalt næringsliv. 

Fordi Andersson kun er er én blant 5 prosent kvinnelige investorer i Norge, er hun en mange søker råd hos.

– Vi velger jo gjerne de som er lik oss selv, og det er det fort gjort å gjøre!

Hun sammenlikner det med hvordan vi som barn skaffer venner som er ulike oss selv, mens vi i voksen alder finner de som er like.

– Det er veldig synd. Skal vi få endret på dette, så må vi si: «Jeg skal ikke investere i selskaper som ikke har kvinner.»

Og så må vi bare gjøre det, mener Andersson.

– Men så har vi jo også noen gubber som er litt for gamle og som sliter med å se nye muligheter.

– Er det viktig med likestilling i investeringsbransjen?

– Ja, i høyeste grad! Det er et «must» at vi må få likestilling i alle ledd. Rapporter og resultater viser at du må være mann for å få kapital, men vi må tørre å støtte opp om kvinner.

– Det blir litt høna og egget; flere kvinnelige gründere vil gi flere kvinnelige investorer og vice versa.

På bloggen til «Nordnet», en handelsplattform der man kan handle aksjer og fond, kommer det frem at kvinner er mer forsiktige enn menn når de investerer. 

Og det er én kvalitet menn behersker meget godt, som kvinner også må bli flinkere på, mener Andersson.

– Flere kvinner er ofte litt mer trygghetssøkende enn menn. Men det som skiller kvinner og menn fra ung alder, er å forstå verdien av nettverket sitt. Menn er flinkere til å bygge og bruke nettverket sitt gjennom livet. 

I bunn og grunn krever det kun én person for å bane vei for at menn skal satse på kvinnelige selskaper, mener Andersson.

– I Norge handler det mye om følgere og tillit. Noen jeg kjenner og jeg har tillit til, må gå foran og takke ja til investeringen. Da vil andre også gjøre det.

Lene foran en rekke menskopp-pakker.
LEVERANSE: Lene klar for å sende menskoppene sine. Foto: Privat

Én av seks 

Da CleanCup søkte etter investorer, investerte 28 mennesker totalt. Seks av dem var menn, og blant dem var det førstelektor og entreprenør Olav Johansen som investerte mest.

– Jeg leder et lite familieeid investeringsfirma, og når jeg investerer i gründervirksomheter vurderer jeg nesten alltid personene bak selskapet først.

Han har tillit til Lene og hennes bedrift.

– Jeg må ha tro på menneskene, deres energi, glød, kompetanse, nettverk og evne til å bygge tillit.

Lene var student i en av Johansens klasser på Høyskolen Kristiania, og hun utmerket seg positivt med reflekterte og gode innspill, ifølge Johansen.

Det var der han fikk troen på CleanCup.

– For oss handler det om bærekraftige løsninger som verden vil ha – og vil ha godt av – langt inn i fremtiden. Menskopper er lite utbredt ennå, og med CleanCup sin profil som miljøvennlig og et høykvalitetsprodukt, har vi stor tro på at kundene vil ha dette produktet.

I Danske Banks analyse om kjønnsforskjeller i det danske næringslivet legges det frem forskjellige løsninger til hvordan selskaper kan øke sjansen for å lykkes.

Felles for dem er at det må gis mer tillit til kvinnelige gründere.

En roteskuff fylt med Cleancup-produkter.
ROTESKUFF: Leiligheten til Lene er fylt med menskopp-emballasjer og -produkter. Foto: Hege Lianne Williams

Ønsker å utgjøre en forskjell 

– Jeg brenner for menstruell og reproduktiv helse på en slik måte at jeg føler jobben sklir inn i hobbyen min.

På fritiden leser Lene bøker om innovasjon, bærekraft og favorittemnet; hormoner, syklus og mensen.

– Da er jeg i mitt element, forteller Lene.

Som gründer handler det mye om å skille seg ut og våge, tror hun.

– Ønsket mitt fra starten var jo at min bedrift skulle være, og bli, noe annerledes. Denne følelsen kjente jeg på før jeg i hele tatt hadde et produkt å selge.

– For meg føles det så naturlig – nesten som om jeg ble født med en menskopp i hånda!

Ansiktet til en kvinne, dekket med falsk blod.
TEATERBLOD: Screenshot av CleanCups lanseringsvideo. Videoen ble fjernet fra sosiale medier på grunn av bruken av falsk blod.

Raus mot seg selv 

Veien til suksess har vært lang og reaksjonene mange, men Lene har ikke gitt opp.

– Alle inntektene fra CleanCup har blitt reinvestert i foretaket til vekst og produktutvikling.

I dag lever hun av inntektene fra sitt andre foretak, som baserer seg på konsulentvirksomhet, men hun håper å kunne ta ut lønn fra Cleancup i løpet av 2021.

– Det er helt vanlig med «ups and downs» for alle gründere. Jeg må hele tiden være motivert, finne gnisten for å drive – og prøve å holde på den. Akkurat nå har jeg funnet tilbake til gnisten og føler meg like motivert som i 2016. 

Mange av følgerne til Lene og CleanCup har vært med siden oppstarten, og det er deres enorme engasjement og positive tilbakemeldinger som holder Lenes arbeidsmotivasjon oppe. 

– Folk heier så jævlig på meg. De har fulgt hele prosessen, og det er sykt gøy! Jeg gjør det jeg gjør for å få forbedre kvinners liv, men de gjør livet mitt bedre når de sprer ordet og er fornøyd med produktet. Da blir jeg veldig engasjert.

Hun kjenner også på en enorm mestringsfølelse etter å ha startet opp en velfungerende bedrift.

– Når jeg får til noe, så er det jeg som har fått det til – og det står mitt navn på det! 

– Når du tenker tilbake på CleanCup om tjue år – hva vil du tenke? 

– Jeg kommer alltid til å være glad for at jeg tok sjansen her. Jeg hadde nok angret hvis jeg ikke hadde prioritert det.

Økonomi er et tema i serien «Martha blir rik» fra P3 der vi følger komiker Martha Leivestads forsøk på å bli rik. Se serien i NRK TV nå!

Blir du rik? Test hvor god du er med penger:

Faste inntekter i måneden:

Månedlige utgifter:

Månedlige impulskjøp:

Resultat:

 
Vil du bli bedre med penger? Sjekk ut Martha Blir rik i NRK TV! Du kan også laste ned pappas Excel-ark eller se på det i Google Drive.

LES MER OM ØKONOMI:

Siste fra P3.no: