Blir du sur av Katy Perry?

Det er ikke alltid like lett å bestemme hva som skal spilles på P3.

…I’d catch a grenade for ya, throw my hand on a blade for ya, I’d jump in front of a train for ya, You know I’d do anything for ya….

Jeg aaaner virkelig ikke hva denne sangen heter, men allikevel beveger leppene mine seg – jeg har ikke kontroll. JEG KAN DENNE SANGEN! Hvorfor det?  

Musikksjef i P3, Mats Borch Bugge, kan fortelle at det slettes ikke er tilfeldig hvilke låter som spilles på radioen.

– Bak spillelistene står P3s musikkråd, bestående av fire musikkprodusenter og meg. Vi møtes én gang hver uke hvor vi diskuterer hvilke nye låter som skal legges til.  

SE OG HØR: P3s spillelister  

Mats Borch Bugge (Foto: Kim Erlandsen)

A-B-C- og X-listenes ABC.

Hver liste sier noe om hvor ofte hver låt skal spilles. A-lista spilles mest, dernest B-låtene og så videre. Mats forklarer hva hver liste innebærer:  

A-lista finner vi P3s kjernelåter til enhver tid, de er selve ryggraden i kanalen. Den ultimate A-låta er en norsk, slitesterk, radiovennlig låt med litt motstand i seg. Donkeyboys’ Ambitions er et eksempel på en slik låt.  

B-lista inneholder låter med hitpotensiale, men som lytterne må bli litt kjent med først.  

C-lista er fylt med låter som kanskje oppleves vanskeligere for en del lyttere, men som vi likevel mener at folk bør få høre.  

X-lista er spekket med etablerte hits fra Norge og verden for øvrig. Britney Spears’ Hold it Against Me, fra lista nå er en låt som kanskje ikke er en kjernelåt for P3, men som det er viktig å spille med tanke på at vi til enhver tid skal speile de viktigste musikalske strømmene.  


(Donkeyboys Ambitions, den ultimate A-listelåta ifølge Mats)

Egenrådig musikkprofil

Alle låter som velges ut til spillelistene på P3 bør ha en viss radioappell, men det sidestiller ikke P3 med andre store kommersielle kanaler.  

Først og fremst er P3 opptatt av å gi lytterne sine den beste musikken, og de tør å satse på smalere artister og mindre tilgjengelige låter. Dette er gode nyheter for ny og norsk musikk. P3 er kanalen som breaker nye band i Norge, og har til enhver tid mellom 40 % og 100 % norsk musikk på A-lista.

Samtidig er det hos P3 du først hører både de store internasjonale hitene og de beste nye ”kred-låtene”.

– Vi var for eksempel de første som la Crazy med Gnarls Barkley til spillelistene i hele verden, kan Mats fortelle.

Har valgt bak mål

Når man velger å gå sine egne veier slik som P3 gjør, så må man noen ganger ta sjanser – og da kan det hende at man velger feil.

– Jeg angrer intenst på at vi aldri listet Poker Face av Lady Gaga, og jeg angrer på at vi spilte Mikas We Are Golden. Den er bak mål, forteller Mats.  

Men det er ikke Mats alene som bestemmer – med seg i P3s musikkråd har han fire til:  

Musikkprodusentene på P3

Fra venstre: Wolfgang Wee, Marie Komissar, Åslaug Sem og Christine Dancke
Fra venstre: Wolfgang Wee, Marie Komissar, Åslaug Sem og Christine Dancke

Hvilken liste er dere? A-B-C?  

Christine: Jeg er X-lista akkurat nå. Der er låtene som både er skikkelig bra og relativt store hits, og jeg virkelig ELSKER flere av låtene på ukas X-liste.  

Åslaug: Jeg er nok en B-liste, altså en blanding av smalt og bredt.  

Marie: Jeg tror nok jeg er en kombinasjon av B- og C-lista.  

Wolfgang: Definitivt A-liste. A-listen er koppen. B-listen er kaffen. C-listen er den gode aromaen. Uten C-listen er kaffen bare kjedelig. Uten B-listen har du bare varmt vann i koppen. Uten A-listen har du bare et helvetes søl. Med andre ord, jeg liker å holde ting på plass.

Hvordan graver dere frem låter til spillelistene? 

– Musikken finner vi litt overalt: I nye albumutgivelser, i eposter fra plateselskap og PR-byråer og kanskje mest av alt på internett, sier Christine. 

– Urørt er også en god kilde siden vi ønsker å løfte norsk musikk. Selv syns jeg også det er veldig viktig å følge med på hva som skjer i USA, Storbritania og Sverige, legger Åslaug til.  

Elsk/hat

Er det en låt dere har kranglet skikkelig om på musikkmøtet? 

Christine: Det var litt diskusjon rundt den nye låta til Britney. Jeg var selvsagt for!  

Åslaug: Lukestar sin A-listing med Flying Canoes hadde vi en liten runde på fordi den er en såkalt «elsk eller hat-låt» som mange kan velge å skru av radioen på. De andre produsentene tilhørte alle elsk-kategorien i dette tilfellet. Vi kom vel fram til at når vi mente at noe norsk var skikkelig bra, burde vi prøve å gjøre den til en hit, og nå er den i ferd med å bli det! 

Marie: Jeg kranglet spesielt mye mot Avenged Sevenfold, og begynte nesten å gråte da So Far Away gikk inn på A-lista likevel.

Wolfgang: Jeg husker jeg kranglet med tidligere musikksjef Håkon Moslet en hel time etter musikkmøtet en gang. Husker ikke helt hvilken låt det gjaldt, men dusten hadde selvfølgelig rett i ettertid. Rimelig surt. 

Men det er ikke alle låtene som sitter like godt inne hos alle. Åslaug kjenner irritasjonen vokse i forbindelse med én spesiell låt.

– Katy Perry sin Fireworks: Jeg bare klarer den ikke. Jeg blir aggressiv av musikken fordi den er unødvendig anmassende og pompøs, uten en god melodi, for ikke å snakke om den dustete teksten. 
 

Hva er deres største funn? 

– Jeg husker på tidlig 2000-tallet, da jeg var vaktsjef i Lydverket, at jeg fikk bakoversveis av stemmen på en veldig anonym demo. Jeg ropte på de andre og måtte bare spille den høyt. Artisten het Thomas Dybdahl, og det var nok den aller første gangen den mannen ble utsatt for kollektiv forelskelse fra så mange personer i samme øyeblikk, mimrer Åslaug.  

– Den første låta jeg tok med på mitt aller første musikkmøte var Aloe Blacc – I Need A Dollar. Både den og Katy B sin Katy On A Mission fikk lang levetid på listene, og hadde nok ikke dukket opp i det hele tatt uten meg. Begge låtene tilførte noe nytt til miksen på P3 og det er alltid gøy, sier Marie.
 

Tusen takk.

…I would go through all this pain, take a bullet straight through my brain. Yes, I would die for ya baby; But you won’t do the same..
Så det er altså denne gjengen jeg kan takke for at jeg går rundt med Bruno Mars’ Grenade på hjernen.