Førstkommende mandag setter stuntreporter Webjørn Espeland kursen mot Pula i Kroatia, en strekning som er lenger enn Norge på langs.
Men vil han nå fram. Webjørn tok en ringerunde til de som har mest peiling på sånt – DumDum Boys’ Prepple Houmb, mr. Rallycross Martin Schancke og X-faktordommer Marion Ravn.
Ekspertene svarer
På onsdag var Webjørn på Brødrene London, et bilopphøggeri i Oslo, for å skaffe seg en gammel bil. Der dukka plutselig Norges kanskje største rockestjerne opp ut av ei verkstedsdør. DumDum Boys-vokalist Prepple Houmb (bilde) hadde en Ford Mondeo til salgs for 12 000 kroner, skyhøyt over Webjørns totalbudsjett på 6666 kroner.
– Den ville jeg ikke kjørt til Kroatia med, for å si det sånn, var Prepples svar på spørsmålet om hvor han kunne finne en bil til et par tusen kroner.
– Men dersom du absolutt må ville jeg sett etter en Toyota, de er det minst problemer med.
Sangstjerna
Marion Ravn er ikke ei dame du vanligvis forbinder med smøreolje og eksos, men hun har faktisk skikkelig sansen for en type biler – Audi.
– Særlig Audi A5, den er syyyykt fin!
– Men Marion, jeg skal få meg en bil for et par tusen kroner, hva slags biltips har du da?
– 2000 kroner?! Hva slags bil får du da? En Lada kanskje?
Fiksa fet bil
Men neida, i dag fant P3s reporter en bil til 2500 kroner, og den er han særs fornøyd med.
– Jeg har fått meg en Honda Accord fra 1988. Eldre enn jernteppet og omtrent like rusten. Den er smoothere enn Snoop Dogg og feitere enn Moskva-Marit, sier den stolte eieren.
Men du fikk den til 2500 kroner, noe er vel galt med en bil til den prisen?
– Njaa, han gamle revisoren som solgte hadde knapt nok latt en skvett bensin være igjen i gliset. Dessuten er det en del hull av rust, eller såkalt kandissukker. I tillegg henger bremsene på venstresida seg opp i blant, så jeg får vel bruke håndbrekket.
Schanche mot trampekjøring
Webjørn ringte mr. Rallycross, Martin Schanche, mannen som gir full gass både på og av veien.
– Honda Accord er en veldig bra bil, full av kvalitet, så det der kan gå bra!
– Men bilen er full av rust og fra over 20 år gammel, har du noen tips til hvordan jeg skal holde kjerra gående hele veien?
– Du må kjøre omtrent som på norske veier, ligge i 115-120 km/t nedover i Tyskland. Og ikke trampekjøre og herje nedover Autobahn, selv om det er fristende, sier veteranen.
Men klarer jeg det?
– Tja, tviler vel kanskje på det med 2-liters motor med 16 ventiler, doble potter og injection. Her skal feite tyskere få brynet seg! sier en gira Webjørn, som altså fyrer opp Accorden mot Pula på mandag klokka 12.