Spellemannvinner ganger tre, Thomas Dybdahl, slipper om en ukes tid sitt første album på tre år. Sist vi fikk en fullengder rogalendingen var med Waiting for That One Clear Moment (2010).
I vår ble fansen tildelt den finfine forretten «Man On a Wire», og rett rundt hjørnet lurer Dybdahls sjette album, What’s Left Is Forever. Rett under teksten kan du se og høre snutter fra det forestående slippet.
Store deler spilt inn i USA
– Det handler mye om forhold. At man av og til tenker tilbake. Har man noensinne lurt på hvordan det hadde blitt om man hadde gått en annen vei? Sangene handler om å se sitt eget liv fra utsiden, hva man driver med. Faren med det er at det er som å stå på kanten av et stup. Man har litt lyst til å hoppe også, skriver Thomas Dybdahl om albumet i en pressemelding.
Det siste halvannet året har 34-åringen bodd mye på USAs vestkyst, Los Angeles, hvor han har spilt inn store deler av platen som er guidet frem av produsent Larry Klein – en tungvekter som har jobbet med storheter som Joni Mitchell, Herbie Hancock og Walter Becker.
Ikke retro, men tilbakeskuende
Nostalgien er en ledestjerne på albumet, noe hovedpersonen selv trekker frem.
– Vi ville unngå retro, men definitivt fremkalle en nostalgi allikevel, står det blant annet i meldingen fra Dybdahl om albumet som har 16. september som offisiell slippdato.
– Den er moderne – ikke som i hipp, men vi har brukt en del soniske tilnærminger som gjør den interessant og søkende, og som forhåpentligvis får platen til å høre litt mer relevant ut.
Bedøm selv – se og hør albumtraileren her: