Analyse: Er popstjerner slaver?

Prince sammenlignet musikkindustrien med slaveri. Vi legger påstanden under lupen for å se om han har rett.

Artisten Prince, kjent fra sitater som “har ikke hørt noe fra Prince på en stund”, arrangerte lørdag kveld en pressekonferanse for 10 inviterte journalister. “Platekontrakter er som slaveri”, var budskapet den lidende 57-åringen ville formidle til blant andre NPR. Det han oppfatter som slavedrift av dagens musikere er grunnen til at han nå har inngått samarbeid med Jay Zs artistvennlige strømmetjeneste TIDAL.

Han er ikke alene om å trekke parallellen. Britney Spears forsøkte fortvilet å fortelle om sin hverdag som undertrykket i 2001-hiten “I’m a Slave 4 U”.

Som det musikkjournalistiske fyrtårnet vi er, har P3 derfor valgt å gå i dybden på Princes påstander. Hva er likhetene og ulikhetene mellom popstjerner og slaver? Kan de to gruppene sammenlignes?

De synger på jobben

Slavene kom seg gjennom sin tunge arbeidsdag ved å synge mens de jobbet. Slik bevarte de sin afrikanske kultur, og samtidig la grunnlaget for det vi i dag kjenner som blues og jazz. Mange popstjerner, som Taylor Swift eller Beyoncé, bruker mye av arbeidsdagen sin på å synge (om ikke hele).

De mest kjente aktørene holder til i USA

Som musikkindustrien, hadde slaveindustrien, da den var på høyden, sitt hovedsete i USA.

De eier ingenting av det de lager

Alt en popstjerne produserer, eies av plateselskapet. Det samme gjelder slavene og deres plantasjeeiere. Har du for eksempel sett en slave med en skikkelig digg bomullsgenser i garderobeskapet?

Hovedpersonen Solomon i "12 Years a Slave" padler på et hav av likheter mellom seg selv og Ariana Grande. Foto: https://www.facebook.com/12YearsASlave
Hovedpersonen Solomon i “12 Years a Slave” padler på et hav av likheter mellom seg selv og Ariana Grande. Foto: https://www.facebook.com/12YearsASlave

De var mer interessante før

Samtidens slaver er produkter av usexye bransjer som menneskehandel eller barnearbeid. Vi bryr oss like lite om dagens slavedrift som vi gjør om dagens popstjerner. På samme måte som The Beatles var langt mer interessante enn Morgan Sulele, var bomullsplantasjene langt mer interessante enn en tekstilfabrikkene.

De bestemmer ikke hva de selv heter

Slavehistorien er full av tilfeller hvor eiere har gitt slavene sine såkalte “slavenavn”. Denne praksisen kjenner vi igjen i musikkbransjen, der musikere får tildelt såkalte “artistnavn” av plateselskapet sitt.

Det skrives om dem

Slaveri har skapt litteratur som “The Adventures of Huckleberry Finn” og filmer som “12 Years a Slave”. Popstjerner har i like stor grad inspirert kunst. Et eksempel er Justin Bieber, som på egenhånd har vært utgangspunktet for viktige verk som “Never Say Never – The 3D Concert Experience” eller boken “100% offisiell Justin Bieber“.

Konkludert likhet

Det er åpenbart for oss at de to gruppene har mye til felles. Vi trenger ikke grave dypere for å bevise det. Ariana Grande, Justin Timberlake, One Direction: Alle er de rettmessige sidestykker til slaver før og nå. Popstjerner er slaver. Men er slaver popstjerner? Det får være opp til noen andre å analysere.