For et drøyt år siden nådde vi en milepæl i utviklinga av digitale distribusjonskanaler for musikk. Da var de globale inntektene fra musikk solgt gjennom digitale tjenester blitt større enn musikk på cd. I det globale markedet er nedlasting fortsatt større enn strømming. Og det går mot at strømming snart også er størst på mobile enheter.
Seks år tidligere ute
I Norge og Norden generelt har vi kanskje trodd at vi var alene om å gå foran når det gjaldt strømming, siden inntektene fra dette i fjor ble større enn for nedlasting.
Men Norge og våre nordiske naboer er ikke alene om dette. Vi er ikke engang lengst fremme. Det er trolig Sør-Korea. For da musikkbransjen i vår del av verden i fjor kunne sprette champagne-korken for at strømming var redningen, hadde det sør-koreanske markedet opplevd det samme hele 6 år tidligere.
Samtidig er musikkmarkedet i det asiatiske landet fullt av motseninger. For mens Psy oppnådde verdensherredømme med «Gangnam Style», falt det totale volumet med fem prosent i 2012.
Det som imidlertid er det mest oppsiktsvekkende med musikksalget hos naboene til diktatoren som truer verden med atomkrig, er at hele 74 prosent av inntektene kommer fra digitale abonnementstjenester, som strømmetjenesten MelOn.
I dette landet står nedlasting kun for 10 prosent av inntektene, mens det i det globale markedet er akkurat dette som dominerer, med 71 prosents markedsandel.
58 prosent vekts
Mark Mulligan i MIDiA Consulting har sett nærmere på fenomenet og mener det er mange årsaker til at landet skiller seg ut, blant annet at de har en av verdens beste digitale infrastrukturer.
Sør-Korea har imidlertid også vært hardt plaget av nettpirater. Det slo myndighetene hardt ned på og siden 2007 har markedet vokst med imponerende 58 prosent. I dag har tjenesten MelOn 2 millioner betalende og 18 millioner registrerte brukere.
Mulligan mener noen av de viktigste suksessfaktorene for Sør-Korea blant annet er bølgen av såkalte K-pop-artister og tilbud om strømming av musikk til rimelige priser. Han tror imidlertid det er vanskelig å direkte overføre ting fra dette asiatiske markedet til vestlige land.