Derfor kjøper du ny musikk

Hjernen har et eget system for belønning som bestemmer hvilken ny musikk du liker.

En ny studie viser at om et bestemt område i hjernen er mer aktivt, så er det også mer sannsynlig at du vil legge penger på bordet for ny musikk. Og sannsynligheten blir bare større jo mer denne delen av hjernen er i kontakt med et annet område i hukommelsen, der vi samler på minner om eldre musikk, skriver The Huffington Post.

Florence Welch på scenen, med sin «Machine» på Øyafestivalen i fjor sommer. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3.
Florence + The Machine, her på Øyafestivalen i fjor sommer, var blant artistene som ble spilt for forsøkskaninene. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3.

Gleden ved forventninger

Tidligere forskning har vist at menneskelige kulturer som er svært langt fra hverandre uttrykker seg gjennom musikk på oppsiktsvekkende like måter. På samme måte er det universelt at gleden ved for eksempel mat eller sex utløser stoffet dopamin i hjernen, som gjør at vi føler oss bedre. Det samme gjelder musikk vi liker.

Med musikk får man imidlertid ikke bare dopamin når man hører en favorittlåt. Det utløses på forhånd også, bare ut fra forventningene om å høre noe man liker. Forskerne var imidlertid før den nye studien nysgjerrige på hvor dette kom fra.

– Handler forventningene om at du vet at det kommer noe du liker, eller handler det om din generelle kunnskap om musikk, basert på tidligere erfaringer? Spør forsker Valorie Salimpoor ved McGill-universitetet i Canada.

Belønning ga betaling

Ut fra en gruppe på 126 personer valgte forskere ut 19 som hadde noenlunde lik musikalsk smak. De likte elektronika og indierock. Gjennom et dataprogram fant forskerne fram til ny, aktuell musikk personene aldri tidligere hadde hørt, og lot dem høre på den mens de lå i en maskin som skannet hjernen.

De fikk blant annet høre låter som “Drumming Song” (Florence + the Machine), “Factory” (Band of Horses), “Ten Cent Pistols” (The Black Keys), “Baptism” (Crystal Castles) og en rekke andre låter.

Forsøkskaninene ble så bedt å vurdere om de ville kjøpe den nye musikken og hvor mye de eventuelt ville være villige til å betale.

Forskerne fant en klar sammenheng mellom villighet til å betale og et helt bestemt område i hjernen, kjent for å være assosiert med belønning.

– Dette er kult, for det antyder at vi hele tiden driver gjør spådommer når vi hører på ny musikk. Og dette peker tilbake til vår tidligere studie der vi så på forventninger og hvorfor det spiller en rolle for musikk, sier Salimpoor.

Studien antyder altså at du, når du hører ny musikk, blar gjennom det biblioteket du allerede har av gammel musikk i hjernen, og som skaper forventninger ut fra hva du allerede kjenner til. Om disse forventningene blir besvart positivt, kan det hende at du også liker den nye låta.