Farida Bolseth Benounis (27) trekker til seg joggeskokledde føtter i sofaen på en Espresso House i Oslo. Den behagelige stemmen hennes overdøves nesten av en Kygo-låt og støyet fra kaffemaskinen.
– Akkurat nå lever jeg av musikken og er veldig glad for det. Det er ingen garanti for at det fortsetter, så jeg nyter det her og nå, sier Farida.
Da hun debuterte med R&B/soul-låta «Solo Ride» i 2016 fikk musikkmagasiner som Billboard og The Fader øynene opp for henne. Samme år mottok hun Årets forbilde-prisen på 100.000 kroner etter glitrende opptredener på by:Larm-festivalen.
– Hva var det jeg hadde gjort som gjorde at jeg fortjente den? Jeg hadde jo nettopp begynt å gi ut ting. Men det var fordi jeg var ny og hadde fått mye oppmerksomhet på kort tid på tross av at jeg ikke var signert til et plateselskap.
Vil spille på flere ting
Anerkjennelsen førte med seg press i etterkant, og Farida skjønte ikke hvordan hun skulle klare å leve opp til det. Hun reiste til Los Angeles for å stake ut kursen videre, men er tydelig på at det ikke var for å få fart på karrieren.
– Det siste det handler om for min del, er hvor jeg er i karrieren. Jeg dro til LA for å møte nye folk og dra i møter. Jeg hadde en fin tur, men når det kom til hvordan de jobber i studio var det ikke i nærheten av hva de jeg jobber med i Norge får til. De har en mal de følger, og det passer ikke meg, forteller Farida.
For henne handler det ikke om å sprenge normene, men hun ønsker ikke å bli satt i en sjangerbås og er opptatt av hun alltid skal ha glede av musikken.
– Jeg skal alltid elske det jeg driver med, jeg vil ikke at musikkbransjen skal komme og suge ut den lekne tilnærmingen jeg har til musikk, som jeg fikk fra et helt uskyldig sted som liten.
Farida forteller om oppveksten på Gjøvik med en mamma fra Ålesund og pappa fra Constantine i Algerie. En fargerik familie. Hun sang kjente musikallåter med moren og hørte på Britney Spears og Christina Aguilera som liten, men det var først da hun fikk Born To Do It-skiva til Craig David som 11-åring at hun skjønte hvor godt hun likte å synge.
– Jeg synes det var så spennende hvordan han brukte stemmen sin på en helt annen måte enn det jeg hadde hørt før. Jeg merket at jeg likte så godt å synge med og at det ikke hørtes surt ut når jeg sang.
Farida sier selv at hun ikke akkurat ble født med noen Aretha Franklin-stemme og skjønte raskt at hun måtte øve for å bli god. Det gjør hun fortsatt hver dag.
Dessuten har det vært viktig for Farida å lære seg det tekniske og business-biten ved det å være artist. Da hun starta fikk hun beskjed om å holde seg bak mikrofonen, men hun vil spille på flere ting.
– Jeg er mer enn en syngedame, understreker Farida.
– Vi er bare på jorda én gang
Etter et hektisk debutår i 2016 med oppmerksomhet fra alle kanter kjente Farida på et behov for å komme seg vekk.
– Øyafestivalen, Fader, Billboard, jeg hadde manager, så hadde jeg ikke manager, var i 500 møter, så hadde jeg plutselig ingen møter i det hele tatt, oppsummerer hun.
– Det var mye på en gang, så jeg måtte ta et steg unna for å finne kursen min, forteller hun.
Vinteren 2017 tilbrakte hun på fjellet, nærmere bestemt Rondane. Med en liten dagligvarebutikk som kun hadde åpent noen timer på dagen og beitende dyr som nærmeste naboer, fikk Farida mulighet til å fokusere 100 prosent på å lage musikk.
– Vi er bare på jorda én gang og jeg har ikke tenkt til å gjøre masse greier for ingenting, men jeg tror ikke det hjelper å stresse dit. Jeg er tålmodig ovenfor min egen prosess.
Det har hun alltid vært. Farida hadde holdt på med musikk i seks år før hun la ut sin første låt på SoundCloud. Hun følte seg ikke klar før det.
– Jeg var veldig ærlig med meg selv, på at jeg ikke kom til å takle at folk skulle ha meninger om musikken min enda. Jeg hadde ikke tatt det som konstruktiv kritikk, men som fornærmelser, forteller hun ærlig.
Heldigvis har det blitt merkbart mer ros enn kritikk. Da Farida slapp låta «You» i begynnelsen av 2018, skrev svenske Gaffa at «om ikke denne nordmannen erobrer minst Skandinavia snart finnes det ingen rettferdighet».
Og det er mye mulig Farida er på vei mot nettopp en Skandinavia-erobring. «You» har i skrivende stund over 900.000 avspillinger på Spotify og er den første i rekka av flere utgivelser i år.
Siste ut er «Rob the Bank», en hip hop-inspirert R&B-låt der Farida har gått vekk fra sitt vanlige låtskrivermønster og laget en konseptlåt om et kriminelt par.
– Jeg ville lage en låt som ikke handler om et forferdelig brudd eller menneskets eksistens, som er veldig typisk meg. «Rob the bank» handler om et par som har vært sammen i fem år, men nå er hun lei og trenger mannen en siste gang til å være med og rane en bank. Hun tar pengene og han havner i fengsel, forteller Farida om låta, som også har fått seg en snerten Shawshank Redemption-inspirert musikkvideo:
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=swmQgN8bbp0&w=560&h=315]
2019, her kommer Farida
For tida går Farida på LIMPI, Lillehammer Institute of Music Production, som ble startet av Stargate-produsent Tor Erik Hermansen, artist Espen Lind, manager Lars Hustoft, komponist Magnus Beite og musikkprodusent Amund Bjørklund. Det er kun etablerte artister som får søke seg inn på den ettårige utdanningen.
Farida beskriver skolen som en lang «song farm», med besøk fra utenlandske mentorer, plateselskaper og festivaler.
Hun tror det kan være starten på noe mer.
– Vi skal lage to låter i uka og slippe dem etter hvert. Det er begrensa hvor mye du lærer når du er stuck i Oslo og håper at neste låt skal slå gjennom. Hvorfor ikke bruke denne muligheten til å lære og samtidig knytte gode kontakter?
Hun har brukt den siste tiden på å finpusse og få kontroll på sitt eget «sound», og nå ligger fokuset på 2019.
– Man kan forvente mye nytt neste år, og jeg gleder meg veldig til det. Jeg har jobbet med å spisse meg selv som artist, så gleder meg til å vise hva jeg er god for.