– Gi faen-holdningen de sto for

Debutalbumet til Ramones, et av musikkhistorien mest innflytelsesrike punkrockband, fyller 40 år.

23. april 1976. Punkrockbandet Ramones fra Queens, som består av Joey, Johnny, Dee Dee og Tommy, lanserer et selvtitulert album.

23. april 2016. Datoen markerer 40 års-jubileet for utgivelsen av platen som har låter som «Blitzkrieg Bop», «Now I Wanna Sniff Some Glue» og «53rd & 3rd».

Et album og startskudd for mange etterfølgere.

Hør Ramones i Spotify og Tidal

– Folk var lei av Genesis, Pink Floyd og annen pretensiøs dritt som varte i over fire minutter

Ramones

Punkrockband fra Queens, New York.
Lanserte et meget innflytelsesrik, selvtitulert album i 1976.
Spilte 2263 konserter i perioden mellom 1974 og 1996.
Opprinnelig besetning: Joey Ramone (1951–2001), gitarist Johnny Ramone (1948–2004), bassist Dee Dee Ramone (1951–2002) og trommeslager Tommy Ramone (1949–2014) (ingen av medlemmene var beslektet)

– Ramones gjorde rock kult igjen

P13-programleder Totto Mjelde. Foto: NRK P3
P13-programleder Totto Mjelde. Foto: NRK P3

– Det er kanskje ikke lett å få øye på innflytelsen rent musikalsk i 2016, men om man er enig i at Ramones var det første skikkelige punkbandet, så var de en stor del av en ideologi som fortalte at man ikke trengte å være kjempegod på instrumentet sitt for å spille og at man ikke trengte svære plateselskap i ryggen for å gi ut platene sine, selv om Ramones hadde en grei kontrakt, forteller Totto Mjelde, programleder i Stjernepose på P13.

Gitarist i Oslo Ess, Peter Larsson, er inne på noe av det samme som Mjelde. Men Larsson tror også at Ramones har influert band – uten at de er klar over det.

– Jeg tror flere yngre folk er mer indirekte inspirert av Ramones enn det de veit selv, men der går det bare på hvor mye man gidder å grave i musikkhistorien sin. For meg råder det ingen tvil om at Ramones har hatt enorm betydning for punkrock-mentalitet så vel som senere tids popmusikk.

Peter Larsson (helt til høyre) fra Oslo Ess tror mange er influert av Ramones uten å vite det selv. Foto: Michaela Klouda
Peter Larsson (helt til høyre) fra Oslo Ess tror mange er influert av Ramones uten å vite det selv. Foto: Michaela Klouda

Mossingene i det Spellemann-nominerte rockebandet Death By Unga Bunga trekker frem Ramones som en motvekt til «pretensiøs dritt som varte i over fire minutter».

– Ramones gjorde rock kult igjen i en periode der hippiekulturen hadde ødelagt sjangeren. Folk var lei av Genesis, Pink Floyd og annen pretensiøs dritt som varte i over fire minutter. De tok tilbake gleden i musikken og inspirerte hundrevis, om ikke tusenvis, av band i årene etter. På nittitallet dukket det også opp en egen sjangerbetegnelse for band som prøvde å kopiere musikken og soundet til Ramones, melder bandet og viser blant annet til Riverdales, The Queers, Teenage Bottlerocket og Screeching Weasel som har latt seg inspirere av newyorkerne.

– Det hadde blitt starta langt færre og mye dårligere band om det ikke var for Ramones

Death By Unga Bunga mener at Ramones gjorde rock kult igjen. Foto: Mattis Folkestad, NRK P3
Death By Unga Bunga mener at Ramones gjorde rock kult igjen. Foto: Mattis Folkestad, NRK P3

Anti-hippie og provokasjon

Cirka halvannet år etter Ramones-utgivelsen ble lansert, slapp en viss gruppe i samme musikalske landskap deres eneste studioalbum. Sex Pistols fra London kom ut med Never Mind the Bollocks, Here’s the Sex Pistols.

Sex Pistols – «God Save The Queen»:

– Ramones var det første ordentlige punkebandet. Men da punk virkelig ble mainstream, så var det Sex Pistols som fikk kreden for å være først. Ramones fikk nok ikke den responsen de fortjente i den perioden. Heldigvis har dette rettet seg noe opp i tiårene etterpå, og de fleste vil nok nå si at de er blant de største rockeartistene gjennom tidene. Når mange av 70-tallsband dro ut låter i det søvndyssige, så kom Ramones som en nedkokt versjon av 50- og 60-talls band, der bare essensen sto igjen, forklarer Øyvind Bruer-Skarsbø, Spellemannprisvinner og vokalist i rockebandet The Cheaters.

The Cheaters, Øyvind Bruer-Skarsbø helt til høyre. Foto: Anne Valeur
The Cheaters, Øyvind Bruer-Skarsbø helt til høyre. Foto: Anne Valeur

Til tross for sammenligninger – produsent Craig Leon, som har jobbet tett med Ramones og har blant annet co-produsert nevnte debutalbum, sier til The Guardian at Ramones hadde en selvstendig og skjødesløs holdning. – De var ikke anarkister som Sex Pistols. De var ikke interessert i en revolusjon. De var politisk konservative, nesten anti-hippie. De puttet inn nazi-referanser i deres låter bare for å provosere mennesker, selv om halvparten av bandet var jødiske, forteller Leon.

Johnny og Joey Ramone avbildet under en opptreden på klubben CBGB's i New York i 1977.  Foto: NTB Scanpix, AP Photo, Godlis
Johnny og Joey Ramone avbildet under en opptreden på klubben CBGB’s i New York i 1977. Foto: NTB Scanpix, AP Photo, Godlis

– Bandet som ble langt mindre populær rent kommersielt enn alle de inspirerte

– Sterke melodier og energi

P3-programleder Ruben Gran. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3
P3-programleder Ruben Gran. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

Ruben Gran, programleder i P3, støtter tanken til Bruer-Skarsbø: – Jeg er overbevist om at store mengder av det vi omtaler som rock i dag neppe hadde eksistert uten Ramones. En ting er at de var punkpionérer, men de viste at sterke melodier, skrammel og energi passer strøkent i hop. Det hadde blitt starta langt færre og mye dårligere band om det ikke var for Ramones.

Hør: Ruben tar et dypdykk i Ramones’ verden

– Helt konkret er for eksempel kompinga til tider veldig Ramones-inspirert. Generelt mener jeg at hvis man spiller melodibasert punkrock så ligger det i sakens natur å gjøre ting som Ramones tidlig mestret, i hvert fall hvis det skal låte kult, sier Larsson om direkte innvirkning på Oslo Ess.

Haley Shae, vokalist i Sløtface, gruppen som kom seg til Urørtfinalen i 2015, fremhever det følelsesladde elementet fra Ramones som den mest distinkte innflytelsen på siddisene.

– Ramones har nok påvirket oss mest i forbindelse med det å forsøke å være provoserende for å vekke følelser og reaksjoner, og det å skrive om det som er nært deg og ditt liv akkurat sånn som det foregår. I tillegg gjør det at Ramones er så fengende med poppa melodier under all punken at de aller fleste pop-punk band vil kunne trekke inspirasjon fra den delen av Ramones musikalitet, sier Shae.

Haley Shae fra Sløtface, her avbildet på by:Larm 2015. Foto: Tom Øverlie, NRK P3
Haley Shae fra Sløtface, her avbildet på by:Larm 2015. Foto: Tom Øverlie, NRK P3

– En av de viktigste musikalske bølgene

– Det er nok mer den gi faen-holdningen de sto for som har betydd mest, og måten de respektløst tar for seg gammel musikk. I tillegg er jo Ramones kjent for å alltid se rett frem på konserter. Du må forholde deg til publikummet når du spiller. Det har vi definitivt lært av Ramones, tilføyer Bruer-Skarsbø om hvordan bandet har påvirket The Cheaters.

2263 konserter og 21 studio-, -live og samlealbum senere står arven til Ramones igjen som støpt.

– Bandet som startet en av de viktigste musikalske bølgene i historien, bandet som ble langt mindre populær rent kommersielt enn alle de inspirerte, og bandet som døde så altfor ungt. Både som orkester og som mennesker. Musikken til Ramones og en del av tankesettet som de var med på å få ut til verden vil være med meg til jeg ikke finnes lenger, avslutter Mjelde.

Hør deg opp på utvalgte favoritter fra Ramones-katalogen:

Ruben Grans Ramones-favoritt, «53rd & 3rd»:

Totto Mjeldes Ramones-favoritt, «Rockaway Beach»:

Haley Sheas Ramones-favoritt, «Outsider»:

Peter Larssons Ramones-favoritter, «Something To Believe In», «Poison Heart», «Bonzo Goes To Bitburg»:


Øyvind Bruer-Skarsbøs Ramones-favoritt, «Sheena Is A Punk Rocker»:

Death By Unga Bungas Ramones-favoritter, «Slug», «I Wanna Be Sedated», «Teenage Lobotomy», «Oh, Oh, I Love Her So», «Do You Wanna Dance»: