– “Girl power” har gått for langt!

Sporty Spice er bekymret for vågale og sexy musikkvideoer, og nekter sin egen datter å se dem.

Da den britiske popgruppen Spice Girls fikk sitt store gjennombrudd på midten av 90-tallet, var det først og fremst på grunn av de fengende låtene og dansekoreografiene.

Sammen sto medlemmene Melanie Chisholm, Victoria Beckham, Emma Bunton, Geri Halliwell og Melanie Brown og deres “girl power”-budskap for et friskt pust, og det tok ikke lang tid før de dominerte hitlistene verden over.

Nå mener Melanie Chisholm, eller Sporty Spice som hun var kjent som på 90-tallet, at artister som Rihanna har dratt “girl power” for langt og heller fremstiller kvinner som objekter.

Nekter datteren å se musikkvideoer

Melanie Chisholm, eller Sporty Spice, er bekymret for hvordan enkelte kvinnelige artister fremstilles. (Foto: NTB Scanpix, Miles Willis)
Melanie Chisholm, eller Sporty Spice, er bekymret for hvordan enkelte kvinnelige artister fremstilles. (Foto: NTB Scanpix, Miles Willis)

Det er i et intervju med den britiske avisen Mirror at den tidligere krydderjenta uttrykker sin bekymring for hvordan enkelte av dagens kvinnelige artister fremstiller seg selv.

Chisholm, som nå har rukket å fylle 40 år, forteller at hun forsøker å beskytte sin fem år gamle datter mot de vågale musikkvideoene som slippes av både mannlige og kvinnelige artister, og trekker frem Rihanna som eksempel.

– Datteren min Scarlet er en stor Rihanna-fan, men hun får ikke lov til å se musikkvideoene hennes. De er altfor seksuelle! Jeg prøver å beskytte henne så lenge jeg kan, men hun vokser fort.

Ikke med å frigjøre kvinner

Da Spice Girls traff hitlistene med et smell på rundt 20 år siden vekket også de oppsikt med sine dristige antrekk og freidige dans.

De bragte likevel med seg et positivt budskap som handlet om kvinners makt til å bestemme over seg selv, og gjorde uttrykket “girl power” populært.

Nå er Chisholm redd for at dagens artister er i ferd med å ødelegge betydningen.

– Det er akkurat som om “girl power” har gått for langt, som ødelegger hensikten med det vi gjorde. Jeg skjønner at det er en annen generasjon nå, men jeg synes ikke dette er med på å frigjøre kvinner.

Dårlige forbilder

Jenny Dellegård er enig i at musikkbransjen har gått for langt. (Foto: Privat)
Jenny Dellegård er enig i at musikkbransjen har gått for langt. (Foto: Privat)

En som er enig i at musikkbransjen har gått for langt, er Jenny Dellegård. Hun er del av det feministiske bookingkollektivet FemmeBrutal og styremedlem i tidsskriftet Fett.

Dellegård mener at fokuset på kropp og utseende presses på unge jenter i altfor stor grad, blant annet av artister som Rihanna og Miley Cyrus.

– De har et stort fokus på kropp og sex. Det er ingen tvil om at Rihanna og Miley Cyrus er sterke kvinner, og det kan godt hende de selv har bestemt at de skal ha et sexy image. Det har likevel ingenting med “girl power” å gjøre, i mine øyne.

Dellegård mener at artister som Rihanna og Miley Cyrus ikke er med på å drive en feministisk kamp i musikkbransjen, selv om de gjerne føler seg som sterke kvinner med kontroll over sin egen situasjon.

De er heller, med sitt kropp- og sexfokus, dårlige forbilder. Dellegård peker blant annet på en plastikkirurgi-bransje i rivende utvikling, og sidevis med slankekurer og treningstips i magasiner.

– Det er det motsatte av frigjøring. At Rihanna og Miley Cyrus selv føler seg sterke og fulle av “girl power”, gjør det ikke dem nødvendigvis til gode forbilder for unge jenter og kvinner.

Håper på flere jentegrupper

Popfenomenet Spice Girls populariserte uttrykket "girl power". Bildet er fra 1996. (Foto: NTB Scanpix, Mike Stephens)
Popfenomenet Spice Girls populariserte uttrykket “girl power”. Bildet er fra 1996. (Foto: NTB Scanpix, Mike Stephens)

Dellegård er større fan av hvordan Spice Girls fremstilte seg selv, og håper på flere popgrupper som dem.

– De viste at det var greit å være baby i rosa, eller sporty i Adidas. Spice Girls koblet “girl power” sammen med det kollektive, og var kvinner som sammen viste at de var sterke. Unge jenter ser i dag opp til sexy individer, men det er lite snakk om fellesskap.

– Det er godt mulig at Spice Girls var sexy for noen, men for mange av oss som er barn av Spice Girls-generasjonen var det ikke det deres image først og fremst var.

Spice up your life var jo ett av budskapene deres, og Spice Girls viste styrken av å være et kollektiv, og viktigheten i å ha det gøy.

Se musikkvideoen til Spice Girls – “Wannabe”: