Hun er vel så godt kjent for sine sprø og underlige kostymer og påfunn som de fire platene hun har gitt ut, som alle er fulle av fengende pop. Italiensk-amerikanske Stefani Joanne Angelina Germanotta forvandlet seg fra en nokså vanlig pubartist til en av verdens største stjerner på få år.
Se Stefani Germanotta Band opptre i New York fra 2006
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=_b2C20qN4Ps&w=853&h=480]
Lady Gaga begynte relativt tidlig å opptre lettkledd. Sceneshowet hun hadde med Lady Starlight utviklet seg til å bli et burlesk-show, og i et intervju med designeren Gaultier spør han hvorfor hun begynte å ta av seg klærne.
– Fordi ingen hørte på. Alle pratet. Ingen visste hvem jeg var. Jeg prøvde å få oppmerksomheten deres, så til slutt sto jeg der og tok av meg alle klærne, og alle holdt kjeft. Og så begynte jeg å synge og de begynte å juble, sier hun i dokumentaren Gaga by Gaultier.
Kan vente seg et teatralsk spetakkel
Etter fire Gaga-plater, like mange turneer, 27 millioner solgte plater, og en jazzflørtende duettplate med Tony Bennett i år (Cheek to Cheek), kan man lure på om vi snart er mette på Lady Gagas påfunn, eller om det er rom for sirkuset hennes i enda flere år fremover. Art-ravet hennes besøker Oslo mandagen som kommer, og publikum kan nok vente seg et teatralsk spetakkel spekket med absurde kostymer og sterke pophits.
– Jeg mener at Lady Gaga helt klart kan sammenlignes med Madonna og den måten hun tok popverdenen på. Og timingen. Hun entret på en måte scenen akkurat da Madonna virkelig tryna for alvor, sa P3s musikksjef Mats Borch Bugge til Lydverket i 2010. Se hele innslaget under.
– Drøyere og drøyere
Det visuelle sirkuset rundt Lady Gaga er tilsynelatende grenseløst, og har stadig blitt villere og mer eksentrisk. Med kjøttkjole, sigarettbriller og brusbokser i håret har hun funnet sin plass som popverdenens mester av iscenesettelser. Da Gaga ankom Grammy Awards i et egg var det mange som lurte på om det hadde rablet for henne. Hun strekker seg langt for å levere show både på og av scenen.
– Det blir jo drøyere og drøyere. Nå vet jeg ikke hvor dette skal ende, sa Fam Irvoll til Lydverket i 2010.
– Jeg liker å frigjøre meg selv gjennom evnen til å forandre meg, sa Gaga i intervjuet med Gaultier.
Hva mener du er Lady Gagas sprøeste påfunn? Kommenter under.
Maskinmenneske
Media har bitt på Gagas ville påfunn, og det har resultert i skriverier og meninger, og for musiker og musikkviter Sigrun Sæbø Åland resulterte det i en mastergradsavhandlig om Lady Gaga. Temaet for oppgaven var artistpersonaen til Lady Gaga, og hvordan hun konstruerer den.
– Eg let meg særskilt fascinere av dei meir monstrøse eller utanomjordiske rollene Gaga tek. Live og i musikkvideoar framstiller ho eksempelvis seg sjølv som maskinmenneske, utanomjordisk eller giftmordar. Dette er iscenesettelsar som fritek ho frå tradisjonelle menneskelege eigenskapar, noko som er interessant å drøfte frå eit identitetsperspektiv, sier Åland.
Hun lar seg også fascinere av hvordan Lady Gaga forholder seg til kjønnsnormer.
– Gaga har aldri vore redd for å utfordre normer knytt til kjønn og seksualitet. Ein finn sjølvsagt fleire døme på dette bakover i populærmusikkhistorien, men eg trur likevel Gaga har truffe ei nerve i vår samtid.
Popkulturelle referanser
Det florerer av popkulturelle referanser i Gaga-universet. Allerede da Gaga i musikkvideoen til ”Just Dance” danset rundt med et blått lyn over øyet, kunne man kjenne igjen coveret på Bowies Aladdin Sane-album. Senere har hun referert i hytt og pine, og selv artistnavnet er en referanse til Queen-låta «Radio Ga Ga».
– Hele livet mitt er en performance, sa Lady Gaga til Lydverket allerede i 2009 da hun besøkte Norge for å spille på Sentrum Scene. Samme kvelden var det også konsert med Madonna og Metallica i hovedstaden.
Har du lagt merke til noen popkulturelle referanser hos Lady Gaga? Kommenter under.
Art-flopp?
Artrave: The Artpop Ball er turneen som følger etter slippet av hennes fjerde plate Artpop. P3s anmelder Marius Asp ga Artpop et hederlig terningkast fire, men påpekte også: ”Lady Gagas problem har alltid – eller i det minste siden gjennombruddet i 2008 – vært at hun er mer spennende på papiret enn i øregangene, og alltid mer «interessant» enn interessant. Det har skjult seg påfallende lite verdifull og slitesterk musikk bak den fargesterke og «utfordrende» innpakningen.”
Salget av Artpop har gått betydelig dårligere enn hennes tre tidligere plater. Selv skylder hun på hvordan musikkbransjen har endret seg, og at hennes tidligere suksess har ført til overdrevne forventninger.
– Sorry at jeg ikke solgte en million plater den første uka. Jeg har gjort det før. Jeg har solgt 27 millioner album. Jeg er veldig stolt av hva vi har fått til. Jeg har solgt like mye som alle andre selger. Det forventes en så sinnsyk standard. Det er som om alle glemmer hvordan musikkbransjen er akkurat nå, sa Gaga i et intervju med John Norris under South by Southwest tidligere i år.
– Jeg forelska meg i sangen og artisten fra første lytt
Selv om man kan bli blendet av grandiose kostymer og vanvittige sceneshows, har Lady Gaga ved mange anledninger bevist at hun har en sterk vokal, og en ubestridelig pop-teft.
– Dei siste åra har Gaga ved fleire høve teke uventa vendingar med musikken sin. Dette har nok ført til at ho har mista nokon fans her og der, men også til at ho har opna døra for nye lyttargrupper. Ein musikalsk fellesnemnar er at det alltid ligg ein fengande poplåt med ei sterk melodilinje i botnen. Om låten utviklar seg til å bli ein country-homage eller ei club-låt er imidlertid vanskelig å seie. Det verkar uansett som at Gaga på noverande tidspunkt er på ein plass i karriera si som tillet ho å gjere nett det ho helst vil, uansett om det er jazz eller radio-hits, sier Åland.
– Jeg skal innrømme at det kanskje er den største blemma vi har gjort så lenge jeg har jobbet i P3 i hvert fall, at vi ikke lista verken ”Just Dance” eller ”Poker Face”, sa Borch Bugge til Lydverket i 2010.
Under kan du lese og høre Stella Mwangi, Elisabeth Wu fra Kid Astray, Amina Sewali, Casa Murilos Dan Hesketh sine Lady Gaga-favoritter. Hvilke låter er dine favoritter?
Stella Mwangi
1. Just Dance (2008)
Enkel og catchy classic. Jeg forelska meg i sangen og artisten fra første lytt. Det var noe nytt!
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=2Abk1jAONjw&w=853&h=480]
2. Telephone ft. Beyoncé (2010)
Hot collabo yo! Og jævlig bra gjennomført musikkvideo.
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=EVBsypHzF3U&w=853&h=480]
3. Poker Face (2008)
Digger temaet i denne sangen. Smart & catchy!
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=bESGLojNYSo&w=853&h=480]
Dan Hesketh (Casa Murilo)
1. Telephone ft. Beyoncé (2010)
«Telephone» ble faktisk opprinnelig skrevet av Gaga for stakkars gamle Britney Spears – hun ville ikke ha den, det nautet – og sørget for at Gaga nådde det ultimate globale megastjernenivået, helt der oppe med 80-tallets Madonna og Jacko. I videoen ser vi henne i tospann med über-brandet Beyonce, for maksimal kommersiell crossover-appell, og med tanke på at hun kaster om seg med alt fra cola til datingnettsider til mobiltelefoner, er det antageligvis mer produktplassering enn musikk der.
I typisk Gaga-stil er det masse nakenhet, pluss kontroversielle hentydninger til fengselsvoldtekt, runking, homofili, mord og vold i hjemmet. På toppen av alt dette klarer hun å få tid til å bekrefte ryktene om at hun har en penis. Definitivt banebrytende saker. Det er også en fet poplåt inni der et sted.
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=EVBsypHzF3U&w=853&h=480]
2. Applause (2013)
Med Artpop i 2013 fulgte en krypende følelse av at greia hennes begynte å slites ned. Men førstesingelen «Applause» var det smarteste på plata – et solid stykke poplåtskriving, pakket med enkle, dødsfete hooks som presterte å appellere direkte til fansen med en bønn om å følge henne videre, samtidig som det var en finger til horden av kritikere, og et lite slags meta-essay om hvordan hun ser seg selv som et sjangeroverskridende popkulturelt vesen, noe som gir meg hodepine bare av å tenke på. Den klarer også å bruke ordet «Künst» to ganger, og som vi alle skjønner må man være veldig forsiktig når man uttaler det live.
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=pco91kroVgQ&w=853&h=480]
3. Do What U Want ft. R.Kelly (2013)
Jeg har alltid tenkt at Gaga og Kells synger to forskjellige sanger her: Det virker som om Gargles snakker om kroppen sin i overført betydning, og gir et nyansert «up yours» til journalistene som har kommentert bilder av henne. R. Kelly, på den annen side, tar Gagas ord som en bokstavelig invitasjon til fysisk å gjøre hva han vil med kroppen hennes. I tillegg har ideen om de to «taking these haters and roughing them up», for så å «laying in the cut like we don’t give a fuck», alltid hatt en uforklarelig sjarme for meg
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=fBJmbqsa9ww&w=853&h=480]
Elisabeth Wu (Kid Astray)
1. Applause (2013)
Hører ofte på denne før gig og blir alltid sykt gira! Virkelig en av de kuleste Gaga-låtene.
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=pco91kroVgQ&w=853&h=480]
2. «Born this way» (2011)
Det er en rå låt med en tekst som kan brukes til alle situasjoner. Haters gonna hate, man.
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=wV1FrqwZyKw&w=853&h=480]
3. Just Dance (2008)
Hørte denne sangen før jeg hadde hørt om Lady Gaga. Hadde den på hjernen i flere dager og skjønte ikke hvor kul jeg syntes den var før senere, da Lady Gaga allerede var overalt.
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=2Abk1jAONjw&w=853&h=480]
Amina Sewali
1. Poker Face (2008)
Gaga’s første store hit, som også var hennes siste sjanse til å slå gjennom etter et par mislykka forsøk tidligere.
Jeg valgte denne låta fordi denne artisten, hennes arbeidsmoral, talent, evne til å stadig overraske, business-skills og stå-på-vilje er inspirerende!
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=bESGLojNYSo&w=853&h=480]
2. Telephone ft. Beyoncé (2010)
Elsker denne videoen både fordi hun samarbeidet med en annen dronning, Queen Bey, og fordi videoen er inspirert av en av mine favoritt-girlpower-filmer, Thelma and Louise.
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=EVBsypHzF3U&w=853&h=480]
3. Alejandro (2010)
Fordi hun viser at nærmest all musikken i dag er en remix av noe annet, med tanke på hvor utrolig lik «Alejandro» er Madonna’s klassiker «La isla bonita». Hvis du skal stjele, stjel med sti!!
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=niqrrmev4mA&w=853&h=480]