R&b:

Afroamerikansk musikksjanger som startet opp på 40-tallet.

Gått gjennom flere skifter, og har mange forgreininger.

Mariah Carey, R. Kelly, Maxwell, Toni Braxton, Usher og Mary J. Blige er blant navnene som populariserte sjangeren på 90- og 00-tallet, og det ble stadig mer populært å fusjonere inn hiphop-elementer i r&b-låter.

Norskspråklig r&b er i vinden – Unge Ferrari er blant nordmennene som har suksess med r&b på morsmålet.

Til tross for en vanskelig start er norskspråklig r&b aktuell igjen, og i ferd med få et nytt liv med Unge Ferrari i spissen.

– Det som funker hos de få norskspråklige r&b-artistene vi har, og mange takk til dem, er vel at de tør. Tør å være sexy på norsk, tør å ta den helt ut på norsk, tør å croone, tør å grine, tør å blødme og rødme. Flere burde tørre, mener Gøte Strindler fra r&b-programmet Nova Amor på Radio Nova.

Emosjonelle tekster og produksjon

I 2012 leverer Siri Stranger det første norskspråklige r&b-albumet, produsert av King Midas-bassist Per Vigmostad og mikset av Ken Lewis, mannen som blant annet har hjulpet tungvektere som Mariah Carey og Mary J. Blige.

Det selvtitulerte albumet får lunkne kritikker av anmelderstanden, fra både VG og Dagbladet.

Fire år senere forteller Siri Stranger til P3 at hun var klar over hvor uglesett r&b-sjangeren har vært i Norge, og hun trekker frem spesielt nittitalls-r&b a la Mariah Carey og Toni Braxton.

– Jeg var klar over hvordan melismatisk synging refereres til som “runkesynging”. I tillegg skulle jeg skrive typiske r&b-tekster på norsk, og alt var mer eller mindre ballader med emosjonelle tekster og produksjon, sier Stranger.

Men hun tror at vi nå tåler å høre enkle og direkte tekster, «uten å bli flaue for at det er kleint eller at det er klisjéfylt».

Siri Stranger i «Sterkere tilbake»-videoen. Skjermdump, Youtube

Vi spoler et par år fremover etter Strangers fullengder, til 2014. Arshad Maimouni dukker opp med singelen «Definere meg», og tilhørende EP. Seyem leverer en fullengder som blir belønnet med seks øyne på terningen av Dagbladet. Logi, Skaterboi Rico & Imsito kommer med drypp. Philip Emilio, Lars Vaular og Store P leker med uttrykket.

I fjor lanserte Unge Ferrari en utgivelse hvor r&b-fingeravtrykkene er å finne på hele minialbumet.

For mine venner finnes singelen «Hvis du vil», gjestet av Tomine Harket.

En renskåren r&b-låt på norsk som i skrivende stund har over halvannen millioner avspillinger i Spotify.

Marie Komissar mener det beveger seg innenfor norskspråklig r&b. Foto: NRK P3
Marie Komissar mener det beveger seg innenfor norskspråklig r&b. Foto: NRK P3

– Nærere når det gjøres på norsk

Marie Komissar, A&R i Universal Music og tidligere programleder for et r&b-program på P3, påpeker at i både Sverige og Danmark finnes det en god tradisjon for r&b på morsmålet. Komissar syns det er digg at den samme tendensen skjer her hjemme og hun mener det har skjedd mye med norsk r&b i det siste; antent av Arshad Maimouni, og spesielt Unge Ferrari som har vært den som har holdt den i live.

– Nå ser vi mange artister, dog flest menn, som satser i det segmentet. R&b og urbanmusikk er jo generelt i vinden for tiden – og det blir enda nærere når det gjøres på norsk, sier Komissar.

Arshad Maimouni – «Definere meg»:

Komissar får støtte av Marius Emanuelsen, musikkjournalist i Dagbladet og Morgenbladet, som trekker frem Unge Ferrari som den største suksessen innenfor norskspråklig r&b. Emanuelsen sammenligner Unge Ferraris egenskaper med den kanadiske Grammy-vinneren Drake. Det var det inderlige som gjorde Drake stor, mener musikkjournalisten.

– Unge Ferrari er den eneste som har skjønt at man kan tulle, være tøff og inderlig. For at r&b skal funke trengs både alvor og humor. Og humoren skal ikke bare være på guttas premisser, forteller Emanuelsen.

Komissar tilføyer at det er foreløpig veldig få som opererer i segmentet sammenlignet med andre sjangre, noe som kanskje gjør at det er lite «konkurranse» og at det dermed ikke forventes like mye av de som lager musikken.

Gøte Strindler fra Nova Amor. Foto: Privat
Gøte Strindler fra Nova Amor. Foto: Privat

Strindler påpeker det samme som Komissar. Det er fortsatt et fåtall artister som jobber med norskspråklig r&b. Han trekker frem Seyem, Arshad Maimouni, Unge Ferrari, «kanskje Kjært Barn og pluss noen Arif- og Yoguttene-låter når de går mykt og sexy til tider».

– Hver gang jeg går over det her i hodet mitt blir jeg sjokkert. Kan det være sant at vi egentlig bare har to og en halv r&b-artist i dette landet her? spør Strindler.

– Min gode venn Albert fra Nova Amor har en teori. Han mener vi trenger at flere unge mennesker blir oppdratt i en streng lutheransk oppvekst, finner sin stemme (bokstavelig talt) i det lokale gospelkoret, bryter ut fra det strengt religiøse, forelsker seg i groupies, skriver låter og blir full-on nymfoman. Da vil vi få r&b, fortsetter programlederen.

Timing og persona

P3 møter Unge Ferrari på en kafé på Majorstua for snakke om suksessen til «Hvis du vil». Hvilke andre nøkkelord enn de Emanuelsen fremhever må inn i miksen for å lage troverdig norskspråklig r&b?

– Jeg vet ikke om jeg ble født med dette, eller om jeg har trent meg opp. Men jeg har kanskje en nerve i stemmen min som gjør det mer troverdig, forteller artisten over en kopp te.

Unge Ferrari avslører i samme setting at bakgrunnsvokalen på «Hvis du vil» er Simone fra D’Sound og at låten ble spilt inn med en mikrofon han betalte ni hundre kroner for, la en sokk oppå og teipet den til klesstativet hos produsenten JNS. – Ghetto, ler Unge Ferrari.

Et fåtall norske artister innenfor segmentet var noe Unge Ferrari hadde i tankene da han startet opp. Han forteller at det var liten konkurranse, og at det er noe han har vunnet mye på i ettertid.

– Det trengtes en, kall det hva du vil, r&b-crooner, en r&b-thug. Jeg fant ingen.

Unge Ferrari sier at det faller naturlig for ham å lage r&b. Foto: Ali Soufi, NRK P3

Men hva er det «Hvis du vil» har som andre norskspråklige r&b-låter mangler? spør undertegnede før et spørsmål stilles tilbake:

– Hvis «Sommerflørt» med Sandra og Philip kom ut i år – tror du den hadde vært større?

Hm… Godt spørsmål.

– Ikke sant. «Sommerflørt» er den eneste låten jeg kan trekke tilbake til når det kommer til noe sånt, forteller r&b-sangeren som gir skryt til Tomine Harket, «stemmen hennes er så jævla vakker».

Unge Ferrari tenker litt, tar en slurk med te, og svarer at de gode tilbakemeldingene han fikk etter lansering av singelen kan ha noe med selve personaen han fremstiller.

– Det er noe ignorant ved det. Unge Ferrari, liksom. Jeg tror også at det hadde noe med timingen å gjøre. Jeg tror folk savnet noe sånt. Det faller naturlig for meg å lage dette. Det var dette som lå i kortene for min del.

Å tilføre noe nytt

Et av de nyeste tilskuddene på det norske r&b-treet er Erik Eliassen fra Sirkus Eliassen – nå under artistnavnet Elija. Singelen «Våken», som er produsert av Eirik Tillerli fra duoen Loveless, ble lansert i vår. Han påpeker at spennende figurer betyr mye, ikke bare at de synger på norsk.

– Jeg tror det trengs artister og låter som skiller seg ut på andre måter enn bare det at det er norsk, forteller Elija som sier at r&b-prosjektet har ligget latent i ham i mange år.

Han mener at det meste fra Nord-Norge er banddrevet, og høres ganske likt ut. Elija er mest komfortabel med å lage ting når han kan tilføre noe nytt – han vil heller lage noe som føles som om det ikke allerede eksisterer.

Elija er aktuell med sporet «Våken». Foto: Beyond Management

På spørsmål om han har gjort seg opp noen tanker om hvordan man skal knekke r&b-på-norsk-koden forteller Elija at han vil lage låter som er en refleksjon av det han føler på det tidspunktet. Han sier at tradisjonell r&b er kjent for å være ganske glatt og flinkis, men måten han jobber på nå er det motsatte av det. Elija vil ikke planlegge for mye før han går i studio, og heller forsøke å fange stemningen der og da.

– Sånn, hvordan har jeg det egentlig i dag. Å prøve å beholde noe av råskapen som er i en idé idét den oppstår, og ikke pusse for mye på den, appellerer veldig til meg. Det føles mer ekte da, sier han.

Fra kleint til å bli vant til det

– R&b er en sjanger som i enda større grad enn annen musikk handler om ligging. Det er uvant å få det i fleisen på norsk og kan oppleves som kleint, men jeg er sikker på at det er noe publikum kommer til å bli vant til etterhvert, tror Komissar.

Strindler har et inntrykk av at det finnes en tendens til å drive med direkte oversetting. At artisten har skrevet en tekst på engelsk, kjørt den gjennom Google Translate, et verktøy som oversetter språk, og gitt den ut på norsk etter det.

– Dette skjer ikke veldig ofte da, og inntrykket kan komme fra norsk film som i mange tiår har ødelagt konnotasjonene til det norske hverdagsspråk. Gjør greia til din egen. «Du må ha tro på deg sjøl, unge baller», som Yoguttene sier i låten «Chillern her».

Stranger tror det norske språket var verken en ulempe eller fordel, men at platen hennes skilte seg ut fordi den var på norsk. Hun ønsket å lage musikk inspirert av sine helter på nittitallet. Produsenter som Jimmy Jam & Terry Lewis, Babyface og L.A. Reid, i tillegg til r&b-artister som Toni Braxton og Mariah Carey.


– Hvis jeg kombinerte det med å bruke mitt eget språk, ble det en plate jeg selv ville ha kjøpt. Og dét ønsket jeg etter mange år i USA der jeg måtte gjøre mye jeg ikke nødvendigvis stod inne for, forteller Stranger.

Hun tror ikke nødvendigvis at albumet hennes fra 2012 hadde blitt bedre mottatt i dag, til tross for at det har kommet flere artister som gjør r&b på norsk, men hun lurer på om singelen «Sterkere tilbake» fra 2012 ville blitt radiolistet i dag. Stranger syns det er mye fin norsk r&b nå, men at dagens lydbilde er utenfor nittitalls-preget hennes plate er tuftet på. Unge Ferrari har ikke gått under radaren.

– Allikevel er det noe ved Unge Ferraris “Hvis du vil”, som minte litt om platen min stilmessig. Tanken slo meg da jeg hørte den. Jeg liker “Hvis du vil” godt, og liker både hans og Tomine Harkets stemme på den.

– «Skiten» er i bevegelse

Musikkjournalist Marius Emanuelsen. Foto: Privat
Musikkjournalist Marius Emanuelsen. Foto: Privat

Norskspråklig r&b er relativt nytt og fremmed for lytterne. Enn så lenge. Men «hele skiten er i bevegelse. Det er det viktige som skjer nå», tror Emanuelsen. Han trekker linjer til rapgruppen Yoguttene, som han mener har vært med å åpne dører for hvordan man forholder seg til urbanmusikk i Norge.

– Yoguttene har først og fremst har løst opp i kategoriene – nå trenger det ikke lenger være sånn eller sånn. Så det er mange som har skjønt det – men ikke så mange som har forstått hva de kan gjøre med det, sier Emanuelsen.

Komissar tror at det hadde hjulpet sjangeren enormt om et par r&b-låter hadde fått mye oppmerksomhet og blitt spilt mer enn i lav rotasjon på en radiokanal. Samtidig som låtene som lages bør være tilgjengelige nok for å nå et bredere publikum. – Og det kommer de nok til å bli – også fordi hva som oppfattes som tilgjengelig for publikum er i stadig endring, føyer Komissar til.

I vår var det planlagt at den amerikanske r&b-artisten Bryson Tiller skulle spille på Vulkan Arena. Men på grunn av stor pågang måtte konserten flyttes til Sentrum Scene. Strindler husker at det var kø nesten helt over til politihuset fem timer før Tiller gikk på scenen: – Jeg tror ikke det skal så mye mer enn flere låter, flere artister og flere DJer til. Markedet finnes, mener programlederen.

Tilbake på kaféen spør vi Unge Ferrari, som begir seg ut på et nytt eventyr med Tomine Harket med singelen «Nostalgi 3millioner» (en låt som for øvrig har blitt spillelistet på P1) – og en tilhørende EP som nylig ble lansert – hvordan han turte å begi seg ut på denne ferden. Å tørre å ta steget.

– Jeg tok sjansen fordi jeg aldri har vært redd for å drite meg ut. Hvis det hadde blitt tatt dårlig i mot, så hadde jeg i alle fall prøvd. Jeg skjønte det var noe genuint med «Hvis du vil» som ikke kan gjenskapes. Det er også en av grunnene til at det gikk så bra. Man hører at man mener det, avslutter Unge Ferrari.

R&b på norsk-spilleliste i Spotify: