1,5 milliarder mennesker kan ha hørt disse

– Når Facebook ringer og spør er vi ikke vanskelige.

I dag fyller Facebook 12 år. Siden oppstarten i 2004 har nettsamfunnet markert sin egen bursdag ved å feire Friends Day, for å underbygge viktigheten av å kommunisere.

Som en del av markeringen dukket en personlig video opp i nyhetsstrømmen, til drøyt 1.5 milliarder Facebook-brukere verden over.

Videoene og bildene er personlig, men melodien i bakgrunnen er den samme på alle videoen, nemlig Lemaitres «Cut To Black».

Fikk betalt

Den norske elektronikkaduoen, bestående av Ulrik Lund og Ketil Jansen, legger ikke skjul på at det er stor stas å være skapere av nettsamfunnets bursdagslåt.

– Når Facebook ringer og sier de vil bruke musikken din, da gjør vi ikke oss vanskelige, og understreker at Mark Zuckerbergs suksessbedrift har gitt dem lønn for tjenesten

– Vi fikk betalt altså, forteller de, uten å ville gå inn på noen konkret sum.

Se Lemaitres «Cut To Black» i P3 Spanderer nederst i saken.

Kan fort bli svimmel

Det er ikke første gang elektronikaduoen er en del av en internasjonal kampanje.

Da teknologiganten Apple, i 2013, lanserte sin iPhone 5C var det med Lemaitres musikk i bakgrunnen, nærmere bestemt med låta «1:18″ fra debut-EPen The Friendly Sound.

– Da Apple brukte oss fikk vi mye eksponering, men det som kanskje er annerledes her er at hver bruker potensielt får høre sangen mange ganger, understreker den LA-baserte duoen, og fortsetter:

– Trykker en bruker på flere av disse «vennevideoene», så er vi med på lasset hver gang. Man kan bli litt svimmel om en begynner å regne på antall snurr sangen kan få.

– Enormt eksponeringsvindu

Musikksjef i P3, Mats Borch Bugge, er ikke i tvil om at nettsamfunnets bruk av Lemaitres musikk kan ha stor betydning for elektronikkagutta.

– Dagens event er et enormt eksponeringsvindu for Lemaitre, om ikke annet med hensyn til det store antallet mennesker som får høre musikken. Så får vi krysse fingrene for at folk bruker Shazam’en sin for det den er verdt, sier Borch Bugge

Mats Borch Bugge. Foto: NRK P3
Mats Borch Bugge. Foto: NRK P3

Han tror bandets nasjonalitet kan ha hatt sitt å si for at valget falt på nettopp Lemaitre, og deres tre år gamle låt.

– De er fra et land som er i vinden og har lenge vært et hett navn i kretser med oponionsdannere, sier Borch Bugge om hvorfor det ble Lemaitre i også denne kampanjen, men understreker at det ikke bare er ett svar på det.

LES: Norske Lemaitre større enn Bieber

– Har vært et vilt år

Oslo-gutta, som var blant finalistene under Urørt-finalen i 2012, har de senere årene for alvor etablert seg som en av Norges sterkeste musikalske eksportvarer.

  • Husk å stem på din favoritt til Urørtfinalen 2016 her!
  • Alt tyder på at 2016 blir nok et strålende år for duoen. Allerede har de sluppet EPen  1749, som er deres sjette skive., som er deres sjette skive. Der er også blant flere norske artister som skal opptre under årets Coachella-festival.

    – Denne Facebook-kampanjen er jo bare ennå en fjær i hatten på det som allerede har vært et vilt år for oss, avslutter de.