Kygo håper på flere stjernesamarbeid

Dårlige anmeldelser i Norge stopper ikke på langt nær Kygo.

For ei drøy uke siden kritiserte Kygo norske anmeldere i kulturmagasinet Papermag.

– Hvorfor bryr du deg i det hele tatt? lurer Silje når Kygo er på besøk i P3morgen torsdag.

– Nå har jeg levd med dårlige anmeldelser i flere år, så det spiller ikke så stor rolle lenger. Men den første anmeldelsen av «Firestone» var dårlig, og det var jo kjipt. Jeg hadde tross alt jobba veldig mye med den låta, sier Kygo, eller Kyrre Gørvell-Dahll, som han egentlig heter.

– Men jeg syns tidvis anmelderne blir for personlige samtidig som de setter to streker under svaret. Det kunne vært mer balansert mellom «dette er bra» og «dette er dårlig», sier han.

Hør hele P3morgen-sendinga her.

Håper på mer samarbeid i verdenstoppen

Det må jo være noe med låtene, som blir spilt millioner av ganger verden over, mener både P3morgen-gjengen og Kygo sjøl. Få kan dessuten skilte med den samme lista over tidligere samarbeidspartnere som Kygo: Der finner vi blant annet både U2, Selena Gomez og Ellie Goulding. For bare litt siden prata han med Ed Sheeran i Cannes.

– Han er litt «off the grid» og bruker ikke så mye telefon og sånn, men jeg fikk e-postadressen hans. Vi snakka om «I See Fire»-remixen jeg har laget, og han likte den. Det hadde vært kult å få til et samarbeid med han, sier Kygo.

I tillegg til dét, er et The Weeknd-samarbeid den store drømmen. Eller: Det er kanskje langt mer enn en drøm:

– Vi har faktisk vært i studio sammen, men vi får se om det blir noe ut av det. Han var også fornøyd med remixen jeg har gjort på «Often», sier Kygo.

Hvem ville Kygo hooka med? Og hva skulle han gjort om han ikke var artist? Sjekk ut P3morgen-spalten «Skoledagboka»:

  • Alfred T. Schültze

    Denne karen får alt for mye spalteplass i media. Tjener millioner på middelmådig musikk som ofte har vært remikser av andres låter, og så klager han altså over at han blir dårlig behandlet av anmelderne her til lands. Er han klar over hvor priviligert han er? Skjerpings, Kygo!

  • Bjørn Olav Henjum

    Jeg er en gammel musiker, og liker låtene hans veldig godt. Heldigvis har vi alle forskjellig smak. Ville vært litt kjedelig hvis ikke, ellers hadde vi bare behøvd én låt, og alle hadde gått rundt i identiske klær og bare spist kjøttkaker 😀

  • Thomas Gabrielsen

    Jeg er en «old school» gitarist som er litt konservativ, men jeg har relativt bred musikksmak selv om jeg elektronika ikke er det jeg hører mest på. Bra musikk, er bra musikk og Kygo lager bra musikk. Likevel så er det at vi har forskjellig musikksmak, som Bjørn Olav Henjum her er inne på, viktig å anerkjenne. Det er også mitt største ankepunkt mot norske musikkanmeldere. Musikkanmeldelser er aldri objektive, og det er et problem. Som gammel metal fan som vokste opp på 80-tallet og med relativt liten innsikt i elektronika, burde aldri anmelde det. Det vil si; hvis norske anmeldere hadde vært god god porsjon mer ydmyk så kunne de ha anmeldt bredt, men slik de fremstår i dag så virker det som om det er end trend blant anmeldere om å være «brutalt ærlige». Jeg har til og med vært på en konsert hvor anmelderen la ut en anmeldelse litt for kort tid etter konserten, hvor konserten var anmeldt låt for låt. Problemet var bare at låtlisten i anmeldelsen var feil. Bandet – jeg mener å huske at det var Metallica – hadde publisert set-lista dagen før, og det var den anmelderen hadde brukt. Problemet til anmelderen var at bandet bestemte seg for å endre på låtvalget underveis. Jeg gjorde et raskt søk og fant en artikkel om hendelsen: https://www.dagbladet.no/kultur/anmeldte-later-metallica-aldri-spilte/66360987
    Slike ting er pinlig, og når man tenker på makten musikkanmeldere har og at de gjør gigantiske feil som dette, så kan man jo lure på hvor mange talenter musikkanmeldere har hindret karrièren til. Heldigvis har de ikke like mye makt lenger.
    Uansett, jeg heier på Kygo! Han er drivende dyktig.

    • Alfred T. Schültze

      Det er helt riktig at musikksmaken er forskjellig og bra er vel det, derfor behøver man vel heller ikke bry seg om hva disse anmelderene mener? Hvem sier at de sitter med fasiten? De er vanlige mennesker akkurat som oss. Hvis jeg hadde vært i Kygo sitt sted ville jeg ikke brukt så mye som en halv kalori på å bry meg om hva andre mener. Han har tydeligvis truffet en nerve blant mange og blitt populær. Jeg sier ikke at han ikke er dyktig, men samtidig har han vært utrolig heldig. Vet om veldig mange andre artister som lager vel så bra (og bedre) musikk som ikke har hatt suksess i det hele tatt. Man skal ha en god porsjon flaks, være på rett plass til rett tid osv. for å lykkes. Jeg mener derfor at det blir sutring å klage på anmelderene sånn som han har gjort i det siste. Han burde vise litt integritet her og bare komme over det.

      • Thomas Gabrielsen

        Hvis det er meg du peker på siden det er min kommentar du svarer på, så har jeg ikke skrevet at musikkanmeldere sitter med fasiten, bare pekt på at de har mye makt. Det er to vidt forskjellige ting. Med det sagt så tror jeg de har betydelig mindre makt nå enn de hadde på 80- og 90-tallet.
        Nå har ikke jeg hørt hva Kygo har sagt, men etter det jeg har lest av det han har sagt så virker han mer irritert, enn sur. Jeg kan forstå at han irriterer seg over gjentatte middels til dårlige/negative anmeldelser når han åpenbart er en stor internasjonal suksess.

        Det er kjempebra at musikksmaken er forskjellig. Utelukkende positivt. 🙂
        Det finnes dessverre lite rettferdighet innen musikk. Ikke innen mange andre kreative fag eller, som kunstmaling, skulptur, dans, m.m.., for den saks skyld.
        Heldigvis så opplever vi en musikkrevolusjon der hvor de største plateselskapene har sittet med mye makten alt for lenge har nå mistet mye av den makten til mange små nisje plateselskap som har blomstret opp de siste årene.

        Det er mye lettere å få utgitt noe i dag enn det var for 20+ år siden. Datamaskinen og Internett har hjulpet enormt. I dag kan man spille inn en demo med meget god lydkvalitet hjemme i stua. På 80-tallet drømte vi om litt flere spor og lydkvalitet enn det den vanlige firespors-opptaker som var vanlig på 80-tallet. Det kostet skjorta å kjøpe utstyr som ga de 24 spor med samme mulighetene og kvaliteten man kan få nærmest gratis på en vanlig PC i dag. Det kostet skjorta å leie studio-tid. Nå har man (nesten) ubegrenset med spor på gratis programvare på PC’n hjemme med god lydkvalitet.

        Men du, la oss ikke krangle når vi er så og si enige. 🙂

        Ha en fin helg!

        //Thomas