Tallene fra 2012 er bekreftet av International Federation of the Phonographic Industry (IFPI), melder nyhetsbyrået Reuters. IFPI er en forening som representerer Universal, Sony og Warner Music Group, musikkindustriens tre største plateselskaper.
Det er snakk om en økning på 0,3 prosent. Den totale summen av fjorårets salg er på 16,5 milliarder dollar – i overkant av 94 milliarder norske kroner. Likefullt er økningen første gang musikksalget klatrer siden 1999 (28,6 milliarder dollar) – samme året fildelingsprogrammet Napster ble lansert.
– 2012 var året musikkindustrien viste tendenser til å «leges», sier Frances Moores, sjefen for IFPI.
Plateselskapenes digitale salg (5,6 milliarder dollar) økte omtrent 9 prosent sammenlignet med 2011 og sto for 34 prosent av den totale inntekten. Det fysiske formatet står for 58 prosent av salget mot 61 prosent i forhold til 2011. På verdensbasis økte salget på nedlastinger 12 prosent og utgjorde 4, 3 milliarder eksemplarer, mens salget av digitale album – 207 millioner solgte – kan vise til en økning på 17 prosent.
Les: Piratpartiet åpner «postkontor»
Abonnement på strømmingtjenester som Deezer og Spotify, er også en vesentlig faktor i økningen. Antallet abonnement økte fra 3 til 5 millioner i 2012 og IFPI forventer at dette vil stå for mer enn 10 prosent av inntekten i fremtiden.
– Da den digitale revolusjonen gjorde sitt inntog, var det vanlig å tro at omveltningen ikke var til fordel for musikkindustrien. Nå viser det seg at revolusjonen er redningen, sier Edgar Berger, sjefen for Sony Music Entertainment.
I følge IFPI, solgte Adele-albumet 21 best (8,3 millioner), etterfulgt av Taylor Swifts Red (5,2 millioner). One Direction endte på tredje- og fjerdeplass med Up All Night (4,5 millioner) og Take Me Home (4,4 millioner), mens Lana Del Rey kapret femteplasen med debutalbumet Born To Die (3,4 millioner).