Det er ingen hemmelighet at artister som opptrer på Super Bowl opplever kommersiell suksess i etterkant av arrangementet. Pauseunderholdningen blir tross alt sett av over 100 millioner mennesker verden over.
Under årets store begivenhet var det Beyoncé som stod for underholdningen og fremførte låter som “Love on Top”, “Crazy in Love” og “End of Time”.
I en rapport fra Nielsen SoundScan kommer det frem at Beyoncé har opplevd en salgsøkning på sitt siste soloalbum, 4, med 230 prosent. Likevel er det hennes tidligere storgruppe fra 90-tallet Destiny’s Child som topper salget etter pauseunderholdningen, med hele 630 prosent økning.
Sammen med Beyoncé fremførte Michelle Williams og Kelly Rowland »Bootylicious», »Independent Women» og »Single Ladies». Ifølge Billboard inkluderer salget trioens nye album Love Songs som kun inneholder en ny låt »Nuclear».
Knusende suksess
I løpet av den siste uken har »Say My Name» – som ikke ble spilt under showet – vært den mest populære Destiny ‘s Child låta. ‘Halo» er låten som har økt mest salgsmessig av Beyoncés solomateriale.
Tidligere Super Bowl opptredener og salgsstatistikk fra Nielson SoundScan:
- 2012: Madonna – 165 prosent salgsøkning
- 2011: Black Eyed Peas – 108 prosent salgsøkning
- 2010: The Who – 365 prosent salgsøkning
Nielsens fullstendige rapport om Beyoncé og Destiny’s Child kommer ut neste uke. Men det ser altså allerede ut til at årets opptreden har vært en formidabel suksess kommersielt.
Les også: Beyoncé til Norge
Kritiseres av dyreaktivister
Etter den vellykkede opptredenen møter likevel Beyoncé motbør – fra utenommusikalsk hold. En talsperson fra PETA (People for the Ethical Treatment of Animals) kritiserer superstjernen for å bruke et antrekk laget av designer Rubin Singer som inneholdt pytonskinn, iguanskinn og andre skinnelementer.
– Vi oppfordrer Beyoncé til å se videoene våre, og håper og tror at hun aldri vil kle seg i klær laget av slanger, kaniner eller andre dyr som har hatt en vond død, sier en talsperson til New York Daily News.
Superstjernen ble også kritisert for å ha brukt en minkpels under Barack Obamas innsettelsesseremoni.
Beyoncés pausenummer har bidratt til å gjøre Super Bowl 2013 til den tredje mest populære TV-programmet noensinne.
Se hele pauseshowet til Beyoncé:
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=kKVorba5GLs]