– Vi velger musikk vi selv liker og kan stå for. Vi prøver å ikke nødvendigvis hoppe på nye, store trender bare for å hoppe på dem. Selv om noen prøver å sette oss i bås, føler jeg vi har et stort spekter, med alt fra nigeriansk musikk på den ene sida, til metall på den andre sida, forteller Olsen.
– Det var en kamp å få Outkast
Se også årets Øya-konserter på P3.no
Vanskelig booking
På toppen av årets plakat finner du navn som Röyksopp & Robyn, Todd Terje, Queens of the Stone Age og Outkast, men det var ikke bare bare å huke tak i de største navnene.
– Det var en kamp å få Outkast. Det er et band hele verden ville ha på sin festivalplakat i år, forteller Olsen.
Han synes det er viktig å blande gammelt og nytt, og har booket både ferskinger og travere. Outkast avslutter torsdagen,på fredag spiller Mayhem, som feirer 30 års-jubileum i år, mens artister som Lulu James og Royal Blood ennå ikke har sluppet plate.
– Det er viktig for oss å se tilbake på musikkhistorien og artister som har vært viktige. Det vi merker er at det er veldig mange unge folk som aldri har sett disse artistene, men som er veldig gira på å se dem nå. Samtidig er det et poeng å finne nye artister, for eksempel nye norske artister, og gi dem et publikum og oppmerksomhet, sier han.
Den femtende Øyafestivalen er større enn noen gang. På grunn av utbyggingen av Follobanen har festivalen blitt flyttet fra Middelalderparken til Tøyenparken, med tre utescener og en teltscene som rommer 5000 mennesker. Publikumsområdet vil være nesten 50 prosent større.
– Det er en fantastisk bra park. Det var noen ting som måtte på plass før det var mulig, blant annet at vi kunne bruke begge sider av veien for at det skulle bli stort nok. Da vi fikk til det var Tøyenparken absolutt førstevalget, sier Olsen.
– Det er viktig for oss å se tilbake på musikkhistorien
Les også: Musikkhoder gleder seg til dette på Øya
Stor utfordring
Avlysninger er et av de største uromomentene i festivalbusinessen. I fjor opplevde Claes at Solange måtte avlyse. To år på rad har Azealia Banks gjort det samme. Det ble en utfordring å finne en erstatning på ekstremt kort varsel.
– Kommer det en avlysning prøver vi å erstatte det med noen innenfor samme sjanger, men det er ikke alltid så lett. Det finnes ikke så mange som Solange som er tilgjengelig på kort varsel. Jeg lager lister over tilgjengelige artister, men det kan endre seg fra dag til dag, sier Olsen.
– Jeg har egentlig allerede begynt for neste år
I år ser det derimot ut som festivalen har sluppet unna avlysninger. Bank i bordet.
– Det har vært veldig behagelig.
Når begynner du på bookingarbeidet?
– Jeg har egentlig allerede begynt for neste år. Jeg har lagt inn et par bud for 2015.
Kvinner er viktig
Claes opplever utrolig mange konserter. I blant dukker det opp et band som gir ham et skikkelig kick, som da han så Haim for første gang på en pub i New York sammen med femten andre.
– Jeg ble totalt slått i bakken. Vi prøvde å booke dem til Øya for to år siden, men de kom først i fjor, forteller han.
Rundt festivaltider hvert år blir fraværet av kvinnelige artister på festivalplakatene diskutert.
Er det noe du tenker på når du booker?
– Det viktigste for oss er å være et speilbilde av det som beveger seg av nye artister og interessante, eldre artister. I år har vi 27 damer på plakaten. Jeg er ikke så veldig opptatt av den tellinga. Det viktigste er å få frem de kvinnene som kommer og gi dem en mulighet. Å gi nye artister sjansen, både damer og menn, er kanskje det aller viktigste vi kan gjøre som festival, sier Olsen.
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=iFca32_7YUU&w=560&h=315]