Mellom lydprøver og venting før torsdagens P3-sending fra Angst bar i Oslo ble vi med Marit Larsen til Eldorado Bokhandel.
Den tidligere kinoen er nå blitt en bokhall hvor flere av byens bokhandlere har utsalg. I et lite antikvar-hjørne tar artisten som i en alder av 31 år allerede har rukket å ha en atten år lang karriere bak seg plass. Her skal hun og gjøre en akustisk versjon av singelen «I Don’t Want To Talk About It», som er første smakebit fra hennes femte soloalbum, sammen med gitarist Tor Egil Kreken og korist Mari Kreken.
Se flere P3 Spanderer her.
I en glassmonter på veggen henger en plakat for boka «Guide til Europas natteliv» fra 1960. Boka ble visstnok svartelistet da den ble utgitt, og tekstutdragene på plakaten levner ingen tvil om hvorfor. Boka, som også er utstilt i samme montér, er rett og slett en guide til hvor i Europas hovedsteder forretningsreisende herrer burde ta turen for å finne prostituerte, og tanker om kvalitet og pris.
Bortsett fra dette relativt absurde innslaget, er hyggenivået i hjørnet høyt. En velourtrukket stol, ei stålampe med 70-talls stoffskjerm og et lite kaffebord setter stemninga rundt bruktbøkene.
Mens de kamerakyndige vrir på de lampene i taket for å sikre best mulig lys, kikker hovedpersonen på bøkene i hylla.
– «Skip og menn». Akkurat det jeg liker, sier Marit, før de spiller gjennom låta for å forsikre seg om at den sitter før opptak.
Dét gjør den.
– Vi har øvd! Og bøkene gir god lyd, konkluderer de tre musikerne.
Gir slipp på sorgen
Klare for opptak fikses det på lebestift og mikrofoner. Representantene for plateselskapet kommer med vann. Lydopptakeren blir først forsøkt gjemt i en blomsterpotte, før den til slutt havner inne blant skattene i bokhylla. Det meste skal være klart.
Låta «I Don’t Want To Talk About It» ble skrevet i New York sammen med britiske Greg Holden i fjor sommer. Ifølge Marit handler den om å gi slipp på sorg man har sittet fast i. Om å våkne opp og bestemme seg for å gå videre. Tematikken er gjennomgående på hele When The Morning Comes, som slippes 20. oktober.
–De tre årene siden forrige album har inneholdt store forandringer for meg, både som musiker og privat. Det preger albumet. Jeg er veldig stolt av de tidligere albumene mine, også – men dette er spesielt.
Albumet har hun spilt inn i Los Angeles sammen med blant andre trommis Matt Chamberlain, som også spilte på Fiona Apples debutalbum Tidal fra 1997 – et album Marit sier har betydd mye for henne.
– Holdt strykere og akustisk gitar unna
– Det har vært veldig bra å jobbe med nye folk. Folk som ikke har et forhold til musikken min fra før. Det nye albumet er mer perkussivt drevet enn tidligere. Jeg prøvde å holde strykerne og den akustiske gitaren unna så lenge som mulig. Trommene og pianoet utgjør ryggraden i musikken, forteller den trippelt Spellemann-vinnende musikeren.
Hun forteller også at hun endelig føler at hun har greid å fange en rå energi som tidligere kun har vært der når hun har spilt live.
– Jeg aner ikke hvor dette albumet vil ende, eller hva gjort lytterne som var der for tre år siden har gjort i mellomtiden. Men jeg er veldig takknemlig for at folk viser interesse for musikken min, sier hun.
Mens de tre musikerne spiller gjennom låta og kamera går, kaster kunder på bokjakt og i dokø nysgjerrige blikk mot det som skjer i hjørnet. Noen peker, andre drar opp mobilkameraet. De to gitarene og tre røstene fyller rommet med overraskende fyldig lyd.
Se videoen av opptaket øverst i saken.
Senere samme kveld spilte de tre låta «Shine On Little Diamond» live for første gang da P3-programmene Ruben og Christine hadde utesending. Den kan du høre her.
Se flere P3 Spanderer her.