P3 Spanderer: Pumba ft. Mae og Chirag

P3 var med da undergrunnsraphelt Pumba og kollegaer fremførte den ferske singelen “Klikka” i et treningssenter i Oslo.

Mellom et enormt maleri av tungvektslegenden Muhammad Ali og boksesekker drar den anerkjente Holmlia-rapperen Pumba, som egentlig heter Richard Bravo, opp boksfreske sko og trøye.

Remiksen av “Klikka”, artistens andresingel fra det kommende debutalbumet Richard Bravo, skal bli fremført under P3 Spanderer-fanen.


Rappet siden lenge siden

Fra og med slutten av nittitallet har Pumba jobbet seg oppover til å bli et betydelig navn innenfor det norske rapsegmentet. Til tross for en lite kommersiell tilnærming, er han en artist som til stadighet leverer godt håndverk til hiphopfansen.

Via miksteiper, samarbeids-EPer som med Oslo-artist Danny Maroc på Mitt liv, gjestevers for både Karpe Diem på “Vestkantsvartinga” og Kavehs hiphopbanger “Vill” og gateklassikere som “Hustlern i meg”, er Pumba endelig klar for å levere debutalbumet.

“Hustlern i meg”:

En tungvekter som har godgjort seg som god vin.

– Bare vært hypp på å gjøre det jeg gjør

Produsent Tommy Tee, som nylig vant TONOs formilderpris for lang og tro tjeneste, er på plass. Mae, det norske aliaset til Opaque, som i 2001 leverte et album som har figurert på blant annet Morgenbladets liste av tidenes beste norske album, Gourmet Garbage, får på treningsutstyret. Chirag, fra en viss duo som heter Karpe Diem, flekker opp gymbaggen og skifter til et antrekk som kler anledningen, han også.

Pumba er klar for å levere debutalbumet Richard Bravo. Foto: Mattis Folkestad, NRK P3.
Pumba er klar for å levere debutalbumet Richard Bravo. Foto: Mattis Folkestad, NRK P3.

Du har vært rapartist i over et tiår, Pumba. Norsk undergrunnsraplegende. Men du har ikke klart å leve av musikken ennå, forteller du på «Klikka». Har det vært perioder der du har tenkt på å gi opp? Har det fristet å ta noen snarveier?

– Ja, jeg har tenkt på å gi opp mange ganger. Men det ble bare med tanken, for å si det sånn. Snarveier … kommer an på hva du tenker?

Jeg tenker på …

– Heiheihei, easyeasy nå, spiller Tommy Tee inn.

– Nei, ikke egentlig, sier Pumba etter å ha tenkt seg om. – Jeg har bare vært hypp på å gjøre det jeg gjør.

Du har vært tro mot soundet ditt i ti år nå.

– Det er litt dumt å bytte det nå, ja.

Pumba avbildet under P3 Spanderer-innspilling. Foto: Mattis Folkestad, NRK P3
Pumba avbildet under P3 Spanderer-innspilling. Foto: Mattis Folkestad, NRK P3

Tommy spiller beatsa. Jeg hører. Skriver. Spiller inn. Det er ikke verre enn det.

Et personlig album

“Klikka” representerer jo på mange måter en kompromissløs tilnærming til rap – som noe man gjør mot bedre vitende, i alle fall økonomisk. Hvordan definerer du suksess? Og hva er rådet ditt til up & coming rappere?

– For min del er suksess å leve av det du driver med. Man trenger ikke å leve superbra, men sånn som man er hypp på leve. Det trenger ikke å være så mye mer enn det, mener Pumba og legger til:

– Jobb, for faen. Rett og slett. Du må bare jobbe mye og hardt. Det er ingen vei utenom.

Fortell litt om det kommende og etterlengtede debutalbumet.

– Albumet er jævlig personlig. Det går dypere enn alle gjesteversene jeg gjør. Nå får folk se hvem jeg egentlig er.

Om dere skulle ha beskrevet Pumba med et ord – hva skulle det ha vært?

– Seriøs, sier Tommy.
– Fokusert, stemmer Mae i.

To forskjellige verdener

Tommy – du vant nettopp TONOs formidlerpris. Og det er du som har produsert Pumba-albumet Richard Bravo, som slippes snart. Du har fulgt Pumba, og resten av rap-Norge lenge. Nå skal jeg stille deg et litt teit spørsmål – hva syns du om ståa i rap-Norge i dag?

– Vanskelig spørsmål, men det jeg kan si er at aktørene er mangedoblet. Alle vil være rappere – det er jo mange flere som holder på i dag. Hvis vi skal dra sammenligningen til da jeg startet – det er to forskjellige verdener. Nå er det popkultur. Før var det motkultur. Og det er en grunnleggende motsetning, egentlig. For meg så har den overgangen vært litt vanskelig å kjenne på til tider, men jeg føler at vi nå er i en veldig fin periode når det gjelder norsk rap.

Ja, det skjer mye i norsk rap for tida. Vi får alt fra klassisk sound som med Pumba, også har man druggy, tåkete greier som med Skogslosjen. Er det noen talenter dere mener vi bør se opp for?

– Mange. Men ikke bry dere om det nå – dere må først fordøye Pumba-skiva først. Og så kan vi se om det er tid til andre, hehe.

Mae – fra en definitiv rapklassiker på Gourmet Garbage, rapkor med Loudmouf Choir,og “nå” mer lent mot norsk rap under aliaset Mae. Du lager finurlige rim man husker, for eksempel «sjekk jakka, den kosta skjorta». Gir du tekst-tips andre rappere?

– Næh. Om jeg skulle ha gitt noen råd så er det bare å skrive, skrive, skrive, skrive. Og få fram deg selv, ikke prøve å høre ut som andre.

Målrettet i studio

Åssen er det du jobber fram en låt, Pumba?

– Tommy spiller beatsa. Jeg hører. Skriver. Spiller inn. Det er ikke verre enn det, svarer han konkret.

Ganske enkel og grei prosess?

– Sånn som vi jobber, så er det ikke tid til noe annet. Er vi i studio, så er vi der for å jobbe, tilføyer Pumba.

– Det som kjennetegner prosessen er når man først setter i gang, har funnet en beat … når man først skal jobbe, så går det fort. Og da prater vi ikke så mye. Under prosessen skal man ikke tenke seg ihjel. Pumba skriver også jævlig kjapt. Dritkjapt. Plutselig så har låta to, tre vers, skyter Tommy inn.

Chirag – “52 kilo, 52 hitlåter, 52 tusen per bar er hva jeg tar”, sier du i remiksen på Tommy Tee-produserte “Drabant”. Det må bli veldig dyrt for Tommy å ha deg i studio?

– Jajo, men jeg priser meg høyere enn det jeg koster. Tommy får det litt billigere. Ikke mye, men litt billigere.

Kvantumrabatt?

– Jeg får sju prosent rabatt, sier Tommy.

– Tommy har opsjon på masse gjestevers, smiler Chirag.

– Høstsalg, legger produsenten til.

Mae, Pumba og Chirag. Foto: Mattis Folkestad, NRK P3
Mae, Pumba og Chirag. Foto: Mattis Folkestad, NRK P3

Du har opplevd enorm suksess med poprapfusjonen Karpe Diem. Dere har levert fire album og opplever folkehav på konserter. Men du har alltid hatt tid til å være med på rap-raplåter. Kommer det et renspikket rapalbum fra deg i nærmeste framtid?

– Jeg ser hvordan disse gutta her jobber, sier Chirag og ser bort på Pumba, Mae og Tommy.

– Det er en mer impulsiv prosess enn det jeg er vant til. Og det er bra trening for meg. Jeg snakket med Tommy om det – man går ikke fra studio før du skrevet ferdig en låt. Det har jeg aldri gjort. Men det er bare 24 timer i døgnet, og så bruker jeg mange av de timene på å få Karpe-greia til å gå rundt. Vi har en lagd en maskin som må vedlikeholdes, og det tar tar all tiden min.

– Men det hadde vært gøy.

Årgangsvin

Jeg husker jeg så deg på scenen i Trondheim for lenge siden, Pumba. “En ny mobiiiiiil”, rapper du blant annet på låten “Hustlern i meg”. Er suget etter elektronikk like stort?

– Haha. Greia var at andre ville ha elektronikk. Jeg hadde elektronikk. Men nei, det er ikke sånn om dagen.

Har du noen siste ord til fansen der ute som venter spent på debutplaten?

– Kjøp plata, hehe.

– Alt han vil ha sagt, har han sagt på plata, sier Mae.

– Det som er helt unikt med Pumba-plata er at … første gang jeg rappa samme sted som Pumba, var i 1999. 90-tallet. Om det er en tungvekter som har godgjort seg som god vin, så er det han der, forteller Chirag og peker på Holmlia-artisten.